Honda CR-Z imponerer ikke Motors testkører
Biltest

Honda CR-Z - Computerspil fra 80’erne

Honda CR-Z er en sportsvogn uden køreglæde og en hybridbil, der ikke er specielt økonomisk.
Honda CR-Z set bagfra

Motors vurdering

Honda CR-Z

20,0 km/l
Hybrid
318.080 kr.
  • Design
  • Mod
  • Udsyn
  • Køredynamik
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    117 g/km
  • Effekt
    114 hk
  • Moment
    174 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.245 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    215 liter
  • Akselafstand
    242 cm
  • Mål
    L:408 cm B:174 cm H:140 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 4,20 kr./km

Sikkerhed

2010
Luk

Ingen kan beskylde Hondas hybridbil CR-Z for at være kedelig. Designet skiller sig selv i hvidt ud, og kabinen er fyldt med alskens nærmest uoverskuelige instrumenter, der kræver, at chaufføren sætter sig ind i alle funktioner, før han begynder turen.

CR-Z er en form for moderne hyldest til 80’er-ikonet CR-X, der var en velkørende sportsmodel fra Honda. Men selvom formen til dels minder om ophavet, og navnet ligger tæt på, så er bilernes dna langt fra hinanden. For CR-Z falder pladask på maven, når de sportslige kvaliteter skal bedømmes. Den falder især igennem på køreegenskaberne, hvor styretøjet er ufølsomt og ikke giver nogen form for dynamisk køreglæde, og undervognen er generelt afstemt lidt hårdt, uden at der samtidig bliver budt op til dans.

Motoren er en 1.5-liters-sag med en lille elmotor tilkoblet. En såkaldt mild hybrid, hvor elmotoren kun kan assistere benzinmotoren, og bilen ikke udelukkende kan køre på strøm som eksempelvis Toyota Prius. Motoren er så langt fra CR-X’s omdrejningsvillige og legesyge motorer, og selvom vi bifalder tanken om en miljørigtig sportsvogn, så falder idéen fra hinanden, når ikke begge betingelser er opfyldt.

Kabinen er spacy i Honda CR-Z
Instrumenteringen ligner noget, der stammer fra et computerspil fra 80'erne.

Bøvlet betjening

Inde i kabinen er der plads til to voksne og til nød to børn på bagsædet. For to er pladsforholdene ganske fine, men betjeningen af bilen er for viderekomne. Instrumenterne ligner noget, som stammer fra et computerspil fra firserne. Den ligner ikke noget, man har mødt før, og det tager lidt tid, før man vænner sig til de forskellige instrumenter, som blandt andet viser, hvor økonomisk man kører.

Designet er spændende og meget japansk med sine flotte linjer. Testbilen var hvid, og den farve understreger det moderne snit, som bilen har. Men selvom den er flot udefra, så er historien lidt anderledes indeni, hvor udsynet skråt bagud er rædsomt. Der kan gemme sig adskillige cyklister bag de brede C-stolper, og selvom udviklingen i bildesign går i den retning p.t., så er det ganske enkelt for dårligt.

Tilbage står prisen på 318.000 kr., der som udgangspunkt er meget attraktiv, også set i forhold til konkurrenterne. Der er ikke mange, der tilbyder en coupé-model til de penge i dag. Men nu er en lav pris ikke nok til at gøre en bil til et godt køb. Hertil kræves det, at bilen brillerer på flere områder end blot designet, og det gør Honda CR-Z ikke.