Honda e:NY1 – For dyr og for ringe elbil
Motors vurdering
Honda e:NY1
- Gearvælger
- Assistentsystemer
- Glastag
- Ladetid
- Rækkevidde
- Motorstøj
- Ingen trækkrog
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 69/62 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment310 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)7,6 sek.
-
Køreklar vægt1.752 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum344 liter
-
Akselafstand261 cm
-
Officiel rækkevidde412 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti: Maks. 100.000 km. Batteri/elmotor: 5 år/8 år (maks. 100.000/160.000 km)
-
MålL:439 cm B:179 cm H:158 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,25 kr./km
- Målt rækkevidde 310 km
To ting er særligt interessante, når vi tester elbiler: rækkevidden og ladetiden. Og netop her leverer den nye elbil fra Honda med det mærkelige navn e:NY1 et testresultat, der ikke rigtig imponerer.
Fabrikken stiller 412 km i udsigt ved WLTP-målingen, der omfatter varieret kørsel, og det er vel egentlig o.k. for de fleste. Men da vi målte rækkevidden på motorvej med konstant 110 km/t., nåede vi kun, hvad der svarer til 255 km ved nul grader og 310 km ved 20 grader.
Det er ikke langt, men det kunne nok fungere for en del bilejere, hvis bare bilen kunne genoplades hurtigt. Men det kan den ikke. Da vi ladede e:NY1 op, blev der kun tilføjet 15 kWh efter et kvarter og 33 kWh efter en halv time, hvilket modsvarer hhv. 70 og 150 km ekstra rækkevidde. Fabrikken stiller her beskedne 78 kW i udsigt, men vi kunne altså kun lade med i snit 60 og 66 kW.
Både fabrikstallet og vores måleresultater er langt under det niveau, man forventer i dag. Hjemme kan bilen heldigvis oplades med tre faser og 11 kW, og det er, som det skal være.
Høj pris på Honda e:NY1
De grundlæggende egenskaber er altså ikke tilfredsstillende. Ser vi på resten af bilen, går det heldigvis en kende bedre, men heller ikke her bliver vi direkte begejstrede.
Der er derfor ikke samklang mellem oplevelsen og prisen på bilen på godt 360.000 kr. – og det er endda efter, at fabrikken har sat prisen ned med 43.000 kr.!
I vores verden skal prisen endnu længere ned, før det for alvor giver mening at vælge e:NY1 frem for konkurrenter som f.eks. en Tesla Model 3 eller Y eller tilsvarende biler til nogenlunde samme pris.
Det, der trækker ned i vores begejstring, er bilens manglende mulighed for at have anhængertræk, dens elmotor, der ofte hyler på en irriterende måde, den noget kringlede menustruktur på skærmen i midten og bilens ret så begrænsede pladsforhold.
Særligt skærmen i midten virker uoverskuelig i sit layout, og skal man f.eks. slå alarmen for hastighedsoverskridelsen fra, kræver det seks tryk med fingeren på skærmen. Og så mister man samtidig informationen om, hvor stærkt man må køre.
Selve alarmen er desværre ofte nødvendig at slå fra, når man kører i Danmark, da bilen kun kender den aktuelle fartgrænse, der er skiltet med. Det gør man kun sjældent herhjemme. I de fleste andre lande kan systemet naturligvis være med til at højne trafiksikkerheden.
Honda e:NY1 er en flot udstyret mellem-SUV
Honda e:NY1 er bygget i Kina på basis af Honda HR-V og er således en SUV i mellemklassen. Den fås i to udstyrsniveauer, og her er det den topudstyrede Advance, vi har testet.
Elegance er navnet på grundversionen, der koster 30.000 kr. mindre, men som heller ikke har glastag, elbagklap, varme i rattet, 360-graders kamera og det store musikanlæg, som alt sammen findes i Advance-modellerne.
Man sidder udmærket ved forsæderne, og bagagerummet er pænt stort i areal, men ikke så højt. Ved bagsædet er der friskluftdyser, men pladsen er ikke overvældende.
Honda e:NY1 sælges med en udmærket garanti, der trækker op i den samlede vurdering af bilen. Garantien er på tre år på hele bilen, fem år på elmotoren og otte år på hele batteriet – alle dog med grænser for kørte kilometer.
Garantien er dog ikke nok til at gøre Honda e:NY1 til andet end en parentes i historien, så længe markedet er så prisfølsomt, som tilfældet er netop nu.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.