En isblå Honda e:NY1 elbil kører på en landevej med græs rundt om
Biltest

Honda e:NY1 – For dyr og for ringe elbil

Prisen på Honda e:NY1 er allerede sat ned en gang. Men målt i forhold til rækkevidde, ladetid og køreoplevelse er mærkets nyeste elbil fortsat for dyr.
Elbilen Honda e:NY1 set bagfra, mens den kører på en landevej

Motors vurdering

Honda e:NY1

El
360.900 kr.
  • Gearvælger
  • Assistentsystemer
  • Glastag
  • Ladetid
  • Rækkevidde
  • Motorstøj
  • Ingen trækkrog
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 69/62 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.752 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    344 liter
  • Akselafstand
    261 cm
  • Officiel rækkevidde
    412 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km. Batteri/elmotor: 5 år/8 år (maks. 100.000/160.000 km)
  • Mål
    L:439 cm B:179 cm H:158 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,25 kr./km
  • Målt rækkevidde 310 km
Luk

To ting er særligt interessante, når vi tester elbiler: rækkevidden og ladetiden. Og netop her leverer den nye elbil fra Honda med det mærkelige navn e:NY1 et testresultat, der ikke rigtig imponerer.

Fabrikken stiller 412 km i udsigt ved WLTP-målingen, der omfatter varieret kørsel, og det er vel egentlig o.k. for de fleste. Men da vi målte rækkevidden på motorvej med konstant 110 km/t., nåede vi kun, hvad der svarer til 255 km ved nul grader og 310 km ved 20 grader.

Det er ikke langt, men det kunne nok fungere for en del bilejere, hvis bare bilen kunne genoplades hurtigt. Men det kan den ikke. Da vi ladede e:NY1 op, blev der kun tilføjet 15 kWh efter et kvarter og 33 kWh efter en halv time, hvilket modsvarer hhv. 70 og 150 km ekstra rækkevidde. Fabrikken stiller her beskedne 78 kW i udsigt, men vi kunne altså kun lade med i snit 60 og 66 kW.

Både fabrikstallet og vores måleresultater er langt under det niveau, man forventer i dag. Hjemme kan bilen heldigvis oplades med tre faser og 11 kW, og det er, som det skal være.

Kabinen i en Honda e:NY1 elbil med stor skærm
Førerpladsen er præget af en enorm skærm i midten, en mindre instrumenthus-skærm og et lækkert rat med nem styring af den adaptive fartpilot. Materialerne er flotte og rare at røre ved.

Høj pris på Honda e:NY1

De grundlæggende egenskaber er altså ikke tilfredsstillende. Ser vi på resten af bilen, går det heldigvis en kende bedre, men heller ikke her bliver vi direkte begejstrede.

Der er derfor ikke samklang mellem oplevelsen og prisen på bilen på godt 360.000 kr. – og det er endda efter, at fabrikken har sat prisen ned med 43.000 kr.!

I vores verden skal prisen endnu længere ned, før det for alvor giver mening at vælge e:NY1 frem for konkurrenter som f.eks. en Tesla Model 3 eller Y eller tilsvarende biler til nogenlunde samme pris.

Det, der trækker ned i vores begejstring, er bilens manglende mulighed for at have anhængertræk, dens elmotor, der ofte hyler på en irriterende måde, den noget kringlede menustruktur på skærmen i midten og bilens ret så begrænsede pladsforhold.

Særligt skærmen i midten virker uoverskuelig i sit layout, og skal man f.eks. slå alarmen for hastighedsoverskridelsen fra, kræver det seks tryk med fingeren på skærmen. Og så mister man samtidig informationen om, hvor stærkt man må køre.

Selve alarmen er desværre ofte nødvendig at slå fra, når man kører i Danmark, da bilen kun kender den aktuelle fartgrænse, der er skiltet med. Det gør man kun sjældent herhjemme. I de fleste andre lande kan systemet naturligvis være med til at højne trafiksikkerheden.

Bagagerum med blå kuffert i en Honda e:NY1.
Bagagerummet rummer beskedne 344 liter, men har et pænt stort grundareal. Selve bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

Honda e:NY1 er en flot udstyret mellem-SUV

Honda e:NY1 er bygget i Kina på basis af Honda HR-V og er således en SUV i mellemklassen. Den fås i to udstyrsniveauer, og her er det den topudstyrede Advance, vi har testet.

Elegance er navnet på grundversionen, der koster 30.000 kr. mindre, men som heller ikke har glastag, elbagklap, varme i rattet, 360-graders kamera og det store musikanlæg, som alt sammen findes i Advance-modellerne.

Man sidder udmærket ved forsæderne, og bagagerummet er pænt stort i areal, men ikke så højt. Ved bagsædet er der friskluftdyser, men pladsen er ikke overvældende.

Honda e:NY1 sælges med en udmærket garanti, der trækker op i den samlede vurdering af bilen. Garantien er på tre år på hele bilen, fem år på elmotoren og otte år på hele batteriet – alle dog med grænser for kørte kilometer.

Garantien er dog ikke nok til at gøre Honda e:NY1 til andet end en parentes i historien, så længe markedet er så prisfølsomt, som tilfældet er netop nu.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen