Hyundai i10 har mange kvaliteter
Biltest

Hyundai i10 - bedst til familien

God plads, høj siddeposition og kraftig motor. I10 imponerer i forhold til sine konkurrenter i mikroklassen, men der skal andre dæk på bilen.
Hyundai i10 set fra siden

Motors vurdering

Hyundai i10

20,0 km/l
Benzin
103.675 kr.
  • Plads
  • Siddehøjde
  • Fem års garanti
  • Dæk
  • Udstyr
  • Gardinairbag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,25 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    78 hk
  • Topfart
    166 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.045 kg
  • Maks. påhængsvægt
    800 kg
  • Bagagerum
    225 liter
  • Akselafstand
    238 cm
  • Mål
    L:357 cm B:160 cm H:154 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 2,15 kr./km

Sikkerhed

2008
Luk

Hyundai i10 er søsterbil til Kia Picanto, men må betegnes som en halv generation nyere. Det har bl.a. kastet en lidt bedre kollisionssikkerhed af sig. At den alligevel ikke er helt ny, ses ved det forhold, at i10 som den eneste ikke er forsynet med de ellers så vigtige airbaggardiner.

Hyundai i10 fås i flere forskellige varianter – dels med en mindre motor, dels med mere udstyr. Den lille motor skal man bare glemme, da den ikke fås med ESC. Denne testede udgave har en 1.25-liters-motor, og det er den absolut stærkeste i feltet. Det mærker man ved overhalinger og kørsel med læs, hvor i10 ikke virker træt. Hyundai i10 må i øvrigt som den eneste trække en påhængsvogn på op til 800 kg, så har man behov for det, er det denne, man skal vælge.

På udstyrssiden har vi fat i den billigste udgave, Classic. Det går an, men vi vil nok foretrække at ofre merprisen på 13.000 kr. for at få aircondition (kabinen bliver let varm) og en lang række udstyr, der er med til at gøre dagligdagen bedre.

Hyundai i10 har en fin kabine
Instrumenthuset er præget af et stort og tydeligt speedometer, der er placeret lige midt i synsfeltet. Det kan mange langt dyrere biler lære noget af.

Skift dækkene ud fra start

Uanset om man vælger den ene eller den anden udstyrs­version, bør man indregne en merudgift på fire nye hjul til bilen. De medfølgende 13-tommer-dæk af koreansk oprindelse er simpelthen så ringe, at de er en skandale. Man kan diskutere, om en bil med så ringe dæk kan vinde en gruppetest som denne – vi har været venlige og lader muligheden for at skifte dækkene være den redningskrans, der redder bilen. Sæt et anerkendt fabrikat på de medfølgende fælge – eller endnu bedre: Skift til 165/60 R14.

Pladsmæssigt vinder i10 på grund af en kabine, der næsten føles en halv klasse større, og på grund af sit større bagagerum, der næsten er helt reelt i størrelsen. Bag rattet glæder man sig over et højdejusterbart sæde med tilhørende justerbart rat og sikkerhedssele. Udsynet er fint gennem de store ruder.

På bagsædet er der god plads i bredden, og der er tre seler. Loftshøjden er glimrende, mens knæpladsen kun lige går an. Ruderne i bagdørene kan køres helt ned.

På udstyrslisten glæder vi os over radio med separat AUX-indgang, et stort handskerum, to kopholdere og god aflægningsplads. Med forbeholdet omkring dækkene er Hyundai i10 den bil i testen, der bedst løser de opgaver, som en familie har behov for.

Hyundai i10 har et bagagerum på 225 liter
Et 225 liter stort og reelt rum med god åbning og med lys. Under gulv findes nødhjul. Bagsæderyg er todelt. Udvendig findes stort, praktisk håndtag.