Hyundai i10
Biltest

Hyundai i10 - klassens største

Hyundai i10 imponerer med sin kabine, hvor der er plads til fem. Desuden er garantien generøs, og udstyret overvældende.

Motors vurdering

Hyundai i10

21,3 km/l
Benzin
118.775 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Gearskift
  • Servostyring
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    108 g/km
  • Effekt
    66 hk
  • Moment
    95 Nm
  • Topfart
    155 km/t.
  • Acc. (0-100)
    14,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.008 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    252 liter
  • Akselafstand
    239 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:367 cm B:166 cm H:150 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 2,19 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Vi har tidligere kåret Hyundai i10 som testvinder i en duel mod Skoda Citigo, som er søsterbil til VW Up. Den konklusion er der ikke ændret ved i denne gruppetest. Den lille koreaner leverer et samlet indtryk, der udløser topkarakter. Vi har testet samtlige mikrobiler på det danske marked, og vi kan endnu en gang konstatere, at Hyundai i10 er den bedste bil i klassen.

Dermed ikke sagt, at der ikke er noget, der kan gøres bedre. F.eks. er servostyringen af en art, man lige skal vænne sig til på grund af dens til tider stramme funktion, og vi savner også moderne sikkerhedsudstyr som f.eks. en automatisk nødbremse. Men alt i alt leverer i10 en meget komplet løsning på de behov, man har som bilist.

Bag rattet nyder man de mange fralægningspladser, og kørestillingen virker behagelig for alle testholdets medlemmer. Der er noget så sjældent som varme i rattet foruden varme i sæderne, og der er naturligvis aircondition som standard. Den trecylindrede motor har vi før været skeptiske over for, men den skepsis er nu gjort til skamme, for motoren arbejder med stor entusiasme og gør Hyundai i10 til den mest motorstærke bil i dette felt.

Kabinen er rummelig, og der er plads til tre personer på bagsædet. Foran er pladsen rigelig, og hovedstøtterne er gode både for og bag. Ved bagsædet er der god knæplads og fin loftshøjde, og som den eneste bil i feltet kan ruderne elektrisk køre helt i bund i alle fire døre.

Bagagerummet er testens største, og der er f.eks. fin plads til to kufferter. Der er lys og posekrog og under gulvet endnu et lille rum. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele, og det foregår let.

Samlekvaliteten af den tyrkisk byggede Hyundai er flot, og som den eneste har den f.eks. dobbelte tætningslister i dørene. I lighed med de tre andre savner vi plastinderskærme ved baghjulene, men der er dog en form for rustbeskyttelse.