Hyundai i10 - klassens største
Motors vurdering
Hyundai i10
- Plads
- Udstyr
- Gearskift
- Servostyring
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning108 g/km
-
Effekt66 hk
-
Moment95 Nm
-
Topfart155 km/t.
-
Acc. (0-100)14,9 sek.
-
Køreklar vægt1.008 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum252 liter
-
Akselafstand239 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12
-
MålL:367 cm B:166 cm H:150 cm
Motors tal
- Målt forbrug 20 km/l
- Beregnet økonomi 2,19 kr./km
Vi har tidligere kåret Hyundai i10 som testvinder i en duel mod Skoda Citigo, som er søsterbil til VW Up. Den konklusion er der ikke ændret ved i denne gruppetest. Den lille koreaner leverer et samlet indtryk, der udløser topkarakter. Vi har testet samtlige mikrobiler på det danske marked, og vi kan endnu en gang konstatere, at Hyundai i10 er den bedste bil i klassen.
Dermed ikke sagt, at der ikke er noget, der kan gøres bedre. F.eks. er servostyringen af en art, man lige skal vænne sig til på grund af dens til tider stramme funktion, og vi savner også moderne sikkerhedsudstyr som f.eks. en automatisk nødbremse. Men alt i alt leverer i10 en meget komplet løsning på de behov, man har som bilist.
Bag rattet nyder man de mange fralægningspladser, og kørestillingen virker behagelig for alle testholdets medlemmer. Der er noget så sjældent som varme i rattet foruden varme i sæderne, og der er naturligvis aircondition som standard. Den trecylindrede motor har vi før været skeptiske over for, men den skepsis er nu gjort til skamme, for motoren arbejder med stor entusiasme og gør Hyundai i10 til den mest motorstærke bil i dette felt.
Kabinen er rummelig, og der er plads til tre personer på bagsædet. Foran er pladsen rigelig, og hovedstøtterne er gode både for og bag. Ved bagsædet er der god knæplads og fin loftshøjde, og som den eneste bil i feltet kan ruderne elektrisk køre helt i bund i alle fire døre.
Bagagerummet er testens største, og der er f.eks. fin plads til to kufferter. Der er lys og posekrog og under gulvet endnu et lille rum. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele, og det foregår let.
Samlekvaliteten af den tyrkisk byggede Hyundai er flot, og som den eneste har den f.eks. dobbelte tætningslister i dørene. I lighed med de tre andre savner vi plastinderskærme ved baghjulene, men der er dog en form for rustbeskyttelse.