Hyundai i20 - lige ved og næsten
Motors vurdering
Hyundai i20
- Trykskærm
- Fem års garanti
- Blød affjedring
- Nødbremse ikke standard
- Adaptiv fartpilot fås ikke
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning114 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment172 Nm
-
Topfart188 km/t.
-
Acc. (0-100)10,8 sek.
-
Køreklar vægt1.250 kg
-
Maks. påhængsvægt800 kg
-
Bagagerum326 liter
-
Akselafstand257 cm
-
MålL:404 cm B:152 cm H:147 cm
Motors tal
- Målt forbrug 20 km/l
- Beregnet økonomi 2,45 kr./km
Motorvalget er let, hvis du vil have en Hyundai i20. For der er ingen dieselmotorer og kun to benzinmotorer at vælge imellem.
Med samme udstyrsniveau er merprisen blot 5.000 kr. for denne 1-liters turbomotor med 100 hk, der både er kraftigere, mere økonomisk og mere støjsvag.
Så det reelle spørgsmål er ikke, hvilken motor du skal vælge, men om du vil have den med eller uden automatgear. Forskellen er 20.000 kr.
Apple CarPlay og trykskærm
Topmodellen Trend har en syvtommers trykfølsom skærm, hvor der ikke er navigationsanlæg. Det kan du få gennem Apple CarPlay, hvis du har en iPhone.
Android-brugere må enten konvertere til iPhone eller installere en beta-app for at få Android Auto til at virke. Det er desværre virkeligheden, indtil Google tager Danmark seriøst og tilbyder deres mobile bilintegration herhjemme.
Ærgerligt, for netop denne integration af mobil og bil løfter oplevelsen af at købe ny bil.
Bare en i mængden
Vi har tidligere rost Hyundais mindre modeller, men der har været rivende udvikling i minibilklassen de senere år. Og trods et minimalt facelift, så fremstår i20 anonym i mængden.
1-liter benzinmotor klarer hverdagen, men har lidt meget turbotøven i forhold til klassens bedste. Affjedringen er til den bløde side og går næsten i knæ på høje fartbump.
Ellers gør i20 ikke væsen af sig og byder hverken på klassens bedste komfort eller de mest sportslige køreegenskaber. Køreoplevelsen er undseelig.
Pladsen i kabinen er også gennemsnitlig. Reelt er der stort set lige meget benplads i alle minibiler, kun Seat Ibiza og VW Polo har fem centimeter mere til knæene. i20 har dog den fordel, at kardantunnellen er meget lav, så der er bedre plads til benene foran den midterste plads på bagsædet. Bagagerummet er på fornuftige 326 liter.
Nødbremsen et must have
Selvom Hyundai tilbyder fem års garanti uden kilometerbegrænsning, er det ikke nok til en anbefaling. For sikkerheden halter, og du skal købe en sikkerhedspakke til 12.000 kr. for at få den vigtige nødbremse samt lidt andet sikkerhedsudstyr som aktiv vognbaneassistent.
Det er et problem, fordi mange køber biler, som allerede er kommet hjem fra fabrikken, og her er det ikke alle biler, der har denne sikkerhedspakke. Derfor vil mange i20’er stå med utidssvarende sikkerhedsudstyr.
Vil du have en lille sikker bil, vil vi derfor pege på konkurrenter som Hyundai i20’s søstermodel Kia Rio eller de større minibiler Seat Ibiza og VW Polo.