Hyundai i30 Fastback – design til hverdagen
Motors vurdering
Hyundai i30 Fastback
- Motor
- Udstyr
- Garanti
- Bagsædeplads
- Udsyn
- Plastkvalitet
Fabriksdata
-
Motor1.4 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning129 g/km
-
Effekt140 hk
-
Moment242 Nm
-
Topfart208 km/t.
-
Acc. (0-100)9,2 sek.
-
Køreklar vægt1.409 kg
-
Maks. påhængsvægt1.400 kg
-
Bagagerum450 liter
-
Akselafstand265 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 3 / 12
-
MålL:446 cm B:180 cm H:143 cm
Motors tal
- Målt forbrug 19 km/l
- Beregnet økonomi 3,60 kr./km
Den svagt faldende taglinje giver sammen med den store afrundede bagklap Hyundai i30 fastback en helt anden fremtoning end den traditionelle femdørs hatchback. Ud kom det lidt kedelige design, og ind kom nogle linjer, der får bilen til at se næsten helt eksklusiv ud.
Hyundai kalder selv denne udgave for ”Fastback”, og selvom bilen ikke har rammeløse døre, som i dag ofte knyttes til denne karrosseritype, kan man sagtens forsvare den flotte betegnelse.
Læs også: Motors test af Hyundai i30
Den tildeles nemlig almindeligvis de biler, der har en konstant faldende taglinje fra forruden og om til bagkofangeren, og det er præcis tilfældet med denne udgave af Hyundai i30.
Knebent bagsæde
Den ændrede taglinje har gjort bilen 2,5 cm lavere, og det mærkes særligt på bagsædet, hvor det er svært for voksne at få plads til hovedet. Hyundais designere lægger da heller ikke skjul på, at de er gået efter de unge par, der endnu ikke stiller krav om plads til børn, eller ældre, der har sluppet den del af livets gerninger.
I bagagerummet har man derimod fået ekstra plads, og med 450 liter slår det faktisk bagagepladsen i den almindelige udgave med 55 liter. Hyundai fik plads til to golftasker, da bilen blev præsenteret for Motor tidligere på året.
Bagklappen åbner til et pænt stort bagagerum på 450 liter. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele, og derudover er der en lille gennemlastningsluge
Tilkøb premium-fornemmelsen
Mens i30 Fastback altså udvendigt løser opgaven med at virke eksklusiv, ser det mere traditionelt ud inde i bilen. Vi savner, at man havde gjort mere ud af at gøre instrumentbordet lækkert. Bevares, det fungerer fint, og der er det udstyr, man forventer.
Denne testbil er højeste udstyrsniveau, men vi savner alligevel en adaptiv fartpilot, en vinduesvisker ved bagruden og et bedre lydanlæg. Men ellers er bilen veludstyret med en flot stor skærm i midten samt gode sæder og et lækkert læderrat med indbygget varme.
Find de forskellige udgaver af Hyundai i30
Valget står mellem en 1.0-liters trecylindret turbomotor og denne 1.4-liters turbomotor. Merprisen er 20.000 kr., og dem vil vi anbefale, at man bruger. Og skal det være, så brug gerne yderligere 20.000 kr. på et automatgear, så man får lidt mere af den premium-fornemmelse, bilens flotte design stiller i udsigt.