Hyundai Ioniq 5 set forfra
Biltest

Hyundai Ioniq 5 – Elbil imponerer med god plads og lynladning

Den nye Ioniq 5 ligner næsten en showcar, der er hentet hjem fra en biludstilling. Men den er ægte nok, og med avanceret elbilteknik og et flot udstyrsniveau lander den prisgunstige bil som en af de bedste elbiler på markedet netop nu.
Hyundai Ioniq 5 set bagfra

Motors vurdering

Hyundai Ioniq 5

El
405.990 kr.
  • Udstyr
  • Garanti
  • Pris
  • Bagagerum
  • Instrumenthus
  • Betjening
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto): 77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    306 hk
  • Moment
    605 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,2 sek.
  • Køreklar vægt
    2.095 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    527 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    430 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:464 cm B:189 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,00 kr./km
  • Målt rækkevidde 300 km

Sikkerhed

2021
Luk

Det er noget af et mysterium, hvordan Hyundai med ét slag kan skabe en så vellykket og flot bil, når man samtidig ved, at de fleste andre modeller fra det koreanske bilmærke slæber rundt på nogle ofte ret underlige former.

Men Ioniq 5 ligner en supermoderne bil – næsten som en konceptbil på en biludstilling. Men den er virkelig og med indbygget teknik, der i den grad imponerer, samt et udstyrsniveau, der er flot, kørte Ioniq 5 ind som en oplagt testvinder i Motors gruppetest af elektriske SUV'er i november 2021.

Pladsen i kabinen er enorm, og der er smarte løsninger mellem forsæderne. Bagagerummet er stort i areal, det vil sige bredt og dybt, men det er desværre ikke så højt, og med en ret høj læssehøjde kan det være det, der gør, at man alligevel fravælger bilen.

Men kan man leve med den egenskab, så venter der en bil, der bare bliver ved med at imponere.

Video: Se nærmere på Hyundai Ioniq 5

Hvor hurtigt lader Hyundai Ioniq 5?

Når bilen skal lades op, sikrer den unikke 800-voltsteknologi lynhurtige ladetider, hvis ellers man kan finde en lader, der kan levere nok effekt. Derved bliver det let at køre langt i bilen.

Vi målte ladehastigheden over en halv time, og her fik vi 65 kWh på batteriet, hvilket modsvarer en gennemsnitlig ladehastighed på 130 kW. Det er ikke på højde med det niveau, Hyundai selv annoncerer, men det passer meget godt med det, vi oplever ved andre elbiler: Ladehastigheden kan godt nå et højt niveau kortvarigt, men falder derefter til et lavere niveau over tid.

I den firehjulstrukne udgave modsvarer de 65 kWh, som kom på batteriet på en halv time, en kørsel på 260 km ved motorvejsfart med konstant 110 km/t. Hjemme kan Hyundai Ioniq oplades med 11 kW, idet den trækker strøm fra tre faser. Det giver en ladetid på ca. syv timer, hvis man har en ladeboks til rådighed.

Hyundai Ioniq 5 kabine
To store skærme foran rattet og ellers rene linjer med kun få knapper kendetegner førerpladsen. Betjeningen er dog ikke helt intuitiv, og det betyder, at man lige skal bruge lidt tid på at lære bilen at kende.

Hvor langt kan Hyundai Ioniq 5 køre på en opladning?

Vi har målt rækkevidden ved kørsel på motorvej med konstant 110 km/t. med den firehjulstrukne version af Ioniq 5. Her nåede vi præcis 300 km, hvilket er noget mindre end den angivne rækkevidde på 430 km for udgaven med 20-tommer dæk monteret. Faktisk er forskellen på hele 30 procent, og det er blandt de største forskelle målt blandt tilsvarende elbiler. Vi målte rækkevidden ved ca. 20 grader. 

Omregnet til et elforbrug betyder det, at man kan forvente at køre ca. 4,1 km pr. kWh på motorvej med 110 km/t. Det er relativt få km pr. kWh, og det bevirker, at man også ret ofte må forbi en lader.

Tidligere var der ikke mange elbiler, der kunne trække en større påhængsvogn, men det kan Ioniq 5. I denne udgave må den trække op til 1.600 kg på krogen, hvis anhængeren er forsynet med bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser. Det er meget høje værdier, og noget der er med til at gøre Hyundai Ioniq 5 til en praktisk bil.

Det praktiske går igen ved bagagerummene, hvor bilen er udstyret med et rum bagtil på 527 liter, og et ekstra rum fortil – en såkaldt frunk – på 27 liter. Det er lidt mindre i den firehjulstrukne udgave end i udgaven med kun baghjulstræk. Bagagerummet er pænt stort i areal, men det er ikke højt, og det trækker en smule ned i vurderingen.

Kabinen i Hyundai Ioniq 5 er blandt de største i klassen, og det betyder, at man har fremragende plads ved bagsædet i både højden, bredden og ved knæene. 

Hyundai Iomiq 5 dashboard
Under skærmen findes et trykfølsomt panel, hvorfra man styrer klimaanlægget. Det fungerer godt.

Hvor sikker er Hyundai Ioniq 5 ?

Euro NCAP har allerede sikkerhedstestet Hyundai Ioniq 5, og her nåede den i 2021-testen de maksimale fem stjerner. Resultatet demonstrerer, at bilen er meget sikker, både når det handler om den egentlige kollisionssikkerhed, og når det handler om bilens sikkerhedsudstyr, der skal modvirke en ulykke.

Vi har også testet, om bilen selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring i form af en dukke, der forestiller et lille barn. Her kunne den testede udgave kun advare, men ikke bremse af sig selv. Det kan den bedre udstyrede version, der hedder Ultimate. Men den koster 25.000 kr. ekstra.

Vi har også beregnet, hvad det koster at holde den testede udgave kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Her er indregnet samtlige udgifter til værditab, strøm, service, dæk, forsikring, ejerafgift og øvrige udgifter, og her lander niveauet på 4,00 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 80.000 kroner om året.

Det er i den billige ende af skalaen, og noget der taler for bilen. Hyundai Ioniq 5 sælges i øvrigt med en glimrende fabriksgaranti på fem år uden km-begrænsning. Det er unikt, og godt!

Hyundai Ioniq 5 fralægningsplads
Der er plads til en lille taske mellem forsæderne foruden to flasker og trådløs opladning af mobilen.

Hyundai Ioniq 5 er flot udstyret

Der er tre udstyrsniveauer, Essential, Advanced og Ultimate, og her er der lidt forskel på, hvordan de udvendige plastpaneler ser ud alt efter udstyrsniveauet.

I denne Advanced er der en ganske flot mængde udstyr, herunder det særlige headup-display. Det gør bilen mere avanceret end mange andre elbiler. Displayet spejler vigtige informationer op i forruden, og her er særligt hastigheden vigtig, men også oplysninger om navigationsanlæggets anvisninger er nyttige på farten.

I det hele taget er udstyrsniveauet ganske omfattende og med til at gøre Hyundai Ioniq 5 til et af de bedste køb i øjeblikket.

Hyundai Ioniq 5 bagagerum
Bagagerummet er bredt og dybt, men også ret lavt, hvilket kan gøre det svært at få plads til store ting.

Hvordan kører Hyundai Ioniq 5 ?

Denne firehjulstrukne udgave af modellen yder med sine 306 hk en smule mere end den baghjulstrukne versions 217 hk. Det mærker man, når man giver gas, og det er med til at gøre valget af den firehjulstrukne udgave mere interessant.

Også selve firehjulstrækket er med til at underbygge bilens gode egenskaber, og der er derfor god ræson i at vælge denne udgave frem for den 25.000 kr. billigere udgave med kun baghjulstræk. Ikke sådan at forstå, at det er væsentligt for den samlede oplevelse af bilen, blot virker det, som om, der er god sammenhæng mellem pris, og det man får.

Affjedringen er udmærket, men som de fleste andre elbiler kan den ikke helt skjule, at der er tale om en tung bil. Det er særligt ved kørsel hen over små huller i vejen og lignende, at bilens tyngde afsløres. Ellers er der tale om en meget komfortabel bil, og fabrikkens hjælpesystemer i form af den adaptive fartpilot og den medfølgende vognbaneassistent er blandt nogle af de bedste på markedet.

Billederne er af den baghjulstrukne udgave, der er 25.000 kr. billigere, men målingerne er gennemført med den firehjulstrukne udgave.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen