Hyundai Kona forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Hyundai Kona - elbilen der kører og kører

Elbiludgaven af Hyundai Kona kører længere på en opladning end nogen Tesla, vi har testet. Og så kan du få den for blot 300.000 kr. Elbilen er fortsat ikke for alle, men den første elbil til familien Danmark er endelig kommet.
Hyundai Kona bagfra

Motors vurdering

Hyundai Kona

El
339.995 kr.
  • Antrit
  • Stilheden
  • Rækkevidde
  • Ladetid
  • Fodplads bag
  • Anhængertræk ikke muligt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Synkron elmotor
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    395 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.743 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    332 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
    8 års garanti på batterierne
  • Mål
    L:418 cm B:180 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,15 kr./km
  • Målt rækkevidde 474 km
Luk

Hvad kan den så, din nye bil? Hidtil har spørgsmålet handlet om topfart og 0-100-tider. Men for elbilejere er der naturligvis tale om rækkevidden. Normalt har km-tallet været skuffende lavt, men det gælder ikke Hyundai Kona som elbil.

Det korte svar er, at Hyundai Kona Electric kan køre 300 km på motorvej eller 474 km ved blandet kørsel. Det lange svar er, at rækkevidden afhænger af dit kørselsmønster, hvor ofte du lader, om du forvarmer bilen før køreturen, og ikke mindst hvornår på året du kører. For det koster energi at holde temperaturen oppe i kabinen og batteriet om vinteren.

Læs også: FDMs tema om el- og hybridbiler

De fleste elbiler har hidtil haft tilstrækkelig rækkevidde om sommeren og nærmest været ubrugelige om vinteren. Men det ændres med Hyundai Konas exceptionelt lange rækkevidde. Den slår ikke bare alle konkurrenterne i prisklassen omkring de 300.000 kr.

Den kører endda længere i vores test, end vi tidligere har opnået under prøvekørsler med den større Tesla Model S. Dermed er elbilrevolutionen skudt i gang for almindelige bilkøbere.

Hyundai Kona kabine
Der er vitterlig meget udstyr i Hyundai Kona uanset udstyrsvariant. Men du får også en del plastik med kedelig overflade, som især træder frem i Premium-modellen med lædersæder.

Stille, hurtig og komfortabel

Det første, man bemærker, når man kører i elbil, er, at der stort set ingen støj kommer fra motoren. Tilbage er kun vind- og dækstøj. Testbilen havde lidt slidte dæk, der støjede, når asfalten var meget ru; ellers var Kona Electric meget stille.

Den findes i to varianter, hvor der er forskel både på batteristørrelsen og motorens styrke. Her tester vi den kraftigste model, og det er den, du skal vælge. Ikke fordi man har brug for de 204 hk eller en 0-100-km/t.-tid på GTI-prangende 7,6 sekunder. Men fordi du samtidig får det store batteri på 64 kWh (+25 kWh) for en merpris på blot 30.000 kr.

Den kører endda længere end den store Tesla Model S, som hidtil har haft rækkevidde-rekorden. Dermed er elbilrevolutionen skudt i gang for almindelige bilkøbere.

Læs også: Motors test af plugin-hybriden Toyota Prius

Det store batteri øger vægten. Heldigvis har Hyundai udviklet en undervogn, der er komfortabel, samtidig med at vægten holdes i skak. Dermed egner den sig ikke kun til korte ture, men er også en behagelig rejsebil, hvilket vi oplevede på en langtur fra Oslo til København gennem Sverige.

Kona Electric er behagelig at køre langt i, ikke mindst fordi sikkerheds- og komfortniveauet er så højt. Her vil man især glæde sig over den adaptive fartpilot, men også den adaptive vognbaneassistent. Det er en form for første generation af selvkørende hjælp, hvor bilen selv holder sig i midten af vejbanen. Det er ikke perfekt, men fungerer overraskende godt og er en stor aflastning på motorvejene. 

På mindre veje med sving og ujævnheder opleves eludgaven af Kona dog ikke helt så vellykket som benzinudgaven. Affjedringen slår til tider igennem og minder om, at elbilen med sine 1.743 kg er næsten 400 kg tungere. Det mærker man også, når bilen skal gennem kurver, hvor dens styreevne ikke matcher den almindelige version.

Hyundai Kona elbil skærm
På skærmen kan du hele tiden følge, hvor meget strøm der er tilbage på batteriet, og du kan få vist vej til nærmeste oplader.

Kryds ved det hele

Nu vi er ved den almindelige version af Kona, skal vi lige minde om, at den vandt vores gruppetest af små SUV’er i Motor nr. 3/2018. Grundlæggende er det altså en rigtig fin bil med den høje siddehøjde, der gør dig glad for bilen i hverdagen. Dertil kommer en imponerende garanti på hele fem år på bilen og otte på batteripakken.

Der er dog den forskel, når du ser på eludgaven af Kona, at man bør overveje at købe topmodellen, så længe der ikke er afgift på elbiler. Premium-udgaven af Kona koster 40.000 kr. ekstra, men for de penge får du den store 8-tommers trykfølsomme skærm med navigationskort i 10 år, LED-forlygter, headupdisplay, køling i forsæderne, lædersæder, skiltegenkendelse og trådløs opladning af mobilen.

Læs også: Motors test af Nissan Leaf - bedre, men er den god nok til dig?

For den udstyrsglade er det klart valget. Men den billigere Trend-model til 300.000 kr. har trods alt også klimaanlæg, nøglefri betjening, bakkamera, adaptiv fartpilot, blindvinkelalarm, sædevarme og en 7-tommers trykskærm med bl.a. Apple CarPlay. Det vil for de fleste bilister være tilstrækkeligt.

Uanset variant får du vitterlig meget udstyr for pengene og naturligvis en effektiv nødbremse i begge modeller.

Hyundai Kona elbil kopholder
Der er god fralægningsplads og masser af knapper til bilens imponerende standardudstyr. Plasticen virker lidt billig.

Det praktiske halter

Det er ikke kun udstyret, der fylder godt i bilen. Det gør batteriet også. Derfor er vognbunden hævet lidt i forhold til den almindelige Kona. Foran betyder det ikke det store, men på bagsædet føles knæpladsen mindre, idet man sidder lidt mere med „knæene om ørerne”. Dertil kommer, at fodpladsen er meget begrænset, hvis forsædet er kørt helt ned.

Selve forsæderne er til gengæld rigtig komfortable og adskiller sig på dette punkt fra en konkurrent som Nissan Leaf. De er både bløde og støtter fint i siderne, og så er det nemt at komme ind og ud af bilen, fordi Kona er en høj bil.

Læs også: Motors test af plugin-hybriden VW Golf GTE - sportslig miljøbil

Bagagerummet er på 332 liter, hvilket er fint for de fleste. Det er dog lidt mindre, end vi er vant til i mellemklassen, og slet ikke på stationcarniveau.

Tilsvarende vil bilister med behov for anhængertræk gå forgæves her. Træk er ganske enkelt ikke en mulighed, og det er en årsag til, at mange må vente på næste generation af elbiler.

Hyundai Kona bagagerum
Bagagerummets 332 liter er ikke overvældende. Men Hyundai burde have lavet et rum til ladekabler ude i „motorrummet”.

Lang ladetid

Dermed vil elbilen ikke være for alle. Det gælder også bilister, der kører rigtig meget, f.eks. sælgere. For selvom den officielle rækkevidde er opgivet til 482 km, og vi nåede hele 474 km, så tager det stadig tid at lade bilen op. Under vores langtur fra Norge til København brugte vi en time og 20 minutter på at lade. Det vil man ikke gøre i en benzin- eller dieselbil. Kona Electric kan lade relativt meget op på en time, men det er stadig en lang ventetid.

Læs også: Motors test af Tesla Model S - velkørende luksus

Batterierne har dog bedst af ikke at blive ladet hurtigt op for ofte, så de fleste vil lade derhjemme. Her bliver det lidt teknisk, for Kona kan kun lade på én fase, dog med op til 32 Ampere Hvis man kun kan få installeret en hjemmelader med 16 A, så tager opladningen af Kona næsten 20 timer, hvis batteriet er kørt helt ned. Med en oplader, der tillader en strømstyrke på 32 A, kan opladningen klares på halv tid, hvilket dog stadig er cirka 10 timer.

Så selvom Kona Electric har kureret rækkeviddeangsten for de fleste, skal der fortsat ændres adfærd, når man vælger en elbil. Om det er en høj eller lav pris for ikke at forurene lokalt, have en stille bil og et hurtigt optræk og købe fremtidens bil allerede i dag, er op til den enkelte. Men nu er muligheden der.