Jaguar XE forfra
Biltest

Jaguar XE - for meget sport

Jaguar XE har i denne udgave automatgear og sportslig undervogn, men den savner grundmodellens komfort.  
Jaguar XE lygter

Motors vurdering

Jaguar XE

23,8 km/l
Diesel
650.780 kr.
  • Design
  • Sæder
  • Styretøj
  • Betjening
  • Affjedring
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    109 g/km
  • Effekt
    180 hk
  • Moment
    430 Nm
  • Topfart
    228 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.565 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    455 liter
  • Akselafstand
    284 cm
  • Mål
    L:467 cm B:185 cm H:142 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 22 km/l
  • Beregnet økonomi 6,58 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Jaguar XE er en helt nyudviklet bil. På motorsiden finder vi den nye toliters dieselmotor i udgaver med 163 eller 180 hk. Vores testbil havde 180 hk og automatgear. En XE med mindste dieselmotor og manuelt gear koster fra 515.780 kr.

Man har det godt bag rattet, og med gode fralægningspladser, en letbetjent fartpilot og en skærm med danske menuer er grundlaget for en god oplevelse på plads. Et par svipsere trækker dog den anden vej, f.eks. er det kompliceret at tænde og slukke for sædevarmen.

På FDM Jyllandsringen mærker man, at XE er baghjulstrukket. Den går let ud med bagenden, når man tvinger bilen gennem kritiske manøvrer, og bilen befinder sig ofte lige på grænsen af det utrygge. Men ESC-systemet redder situationen, så man ikke snurrer rundt. Også på motorvej mister Jaguar XE lidt point, da den ikke opleves helt så stabil og letkørt som de tre andre. På landevej kan man derimod glæde sig over et styretøj, der er meget lækkert afstemt, og som giver fin respons.

Jaguar XE kabine
Der er virkelig kælet for føreren i Jaguar XE. Man sidder umiddelbart godt bag rattet, og bilen er let at betjene. Men vi savner plads til knæene.

Ikke meget plads

Testbilen var forsynet med 18-tommersdæk og -fælge, og de føles lige i overkanten til bilen. Affjedringen har tendens til at blive stødende på dårlig asfalt, og det trækker ned. Til gengæld bremser bilen forrygende godt med korte, entydige bremselængder hver gang.

Pladsforholdene hører blandt klassens mindste. Ved førersædet generes man af en ret snæver fodbrønd, og ved bagsædet er pladsen ikke overbevisende. Dertil kan bagsædets ryglæn ikke foldes forover. Det giver minuspoint for plads og praktisk brug til XE, der også er den dyreste bil at holde kørende i feltet – også selv om vi indregner tre års gratis service i notaen.