Jeep Cherokee - italiensk amerikaner
Motors vurdering
Jeep Cherokee
- Motor
- Udstyr
- Kabine
- Forbrug
- Bagagerum
- Garantier
Amerikanerbiler har traditionelt haft det svært, når hjulene rammer europæisk grund. De er for dyre, kører for kort på literen, og kvalitetsfornemmelsen er – ironisk nok – en by i Rusland.
Den nye Jeep Cherokee gør op med fordommene, hvilket yankee'erne kan takke samarbejdet med Fiat for. Cherokee er baseret på platformen fra Alfa Romeo Giulietta, og det transatlantiske udviklingsarbejde har kreeret en virkelig vellykket firehjulstrækker.
Indrømmet: Forbruget er umiddelbart ikke imponerende i denne topmodel, der har en 3.2-liters V6-motor uden turbolader. Men ni km pr. liter er acceptabelt i en stor offroader, og vil du køre længere på literen, kan du vælge en toliters dieselmotor til samme pris.
Ni trin fremad
Uanset motorvalg har automatgearkassen ni trin og er virkelig velskiftende. I den testede Trail-
hawk-udgave er den kombineret med et avanceret 4x4-system, hvor det er muligt at låse differentialet på bagakslen, så der kan klatres i uvejsomt terræn. Frihøjden stiger i denne udgave fra 17 til 22 cm, samtidig med at til- og frakørselsvinklerne øges til ca. 30 grader.
Køreoplevelsen hører til blandt de bedste for firehjulstrækkere, især med de reelle 4x4-egenskaber in mente. Mange konkurrenter kan ikke klare meget mere end en kantsten og en græsmark.
Sikkerhed tilkøbes
Pladsforholdene er gode i kabinen, siddekomforten er god i de eljusterbare lædersæder, og udsynet er godt takket være den høje siddeposition. Den største anke ved bilen er bagagerummet, der blot er på 412 liter. Det kan gøres større ved at køre bagsæderne frem, men det rammer så benpladsen på bagsædet.
Cherokee fås også med automatisk nødbremse, aktiv fartpilot, blindvinkeladvarsel og advarsel for vejbaneskift i en sikkerhedspakke til 45.000 kr. Den bør man tilkøbe.
Trailhawk-udgaven er ellers temmelig godt udstyret med klimaanlæg, nøglefri betjening og en 8,4 tommer stor trykskærm med navigation, radio, bluetooth og betjening af bilens sekundære funktioner. Skærmen er til tider lidt langsom i betjeningen, men den er generelt et plus for bilen.
Med alt udstyret er prisen på 834.000 kr. – 879.000 kr. inkl. sikkerhedspakke – ikke så høj endda, og når du starter den 272 hk kraftige V6’er op, får du lidt US-fornemmelse, samtidig med at resten af bilen virker herligt europæiseret.