Jeep Cherokee forfra
Biltest

Jeep Cherokee - italiensk amerikaner

Chrysler og Fiat mødes i smuk symbiose i Jeep Cherokee. Prisen er høj, og bagagerummet er lille, men efter en uge bag rattet har man bare lyst til mere.
Jeep Cherokee bagfra

Motors vurdering

Jeep Cherokee

10,0 km/l
Benzin
833.780 kr.
  • Motor
  • Udstyr
  • Kabine
  • Forbrug
  • Bagagerum
  • Garantier
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.2 liter - V6 cyl.
  • CO2 udledning
    232 g/km
  • Effekt
    272 hk
  • Moment
    315 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Bagagerum
    412 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 7

Motors tal

  • Målt forbrug 9 km/l
  • Beregnet økonomi 8,90 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Amerikanerbiler har traditionelt haft det svært, når hjulene rammer europæisk grund. De er for dyre, kører for kort på literen, og kvalitetsfornemmelsen er – ironisk nok – en by i Rusland.

Den nye Jeep Cherokee gør op med fordommene, hvilket yankee'erne kan takke samarbejdet med Fiat for. Cherokee er baseret på platformen fra Alfa Romeo Giulietta, og det transatlantiske udviklingsarbejde har kreeret en virkelig vellykket firehjulstrækker.

Indrømmet: Forbruget er umiddelbart ikke imponerende i denne topmodel, der har en 3.2-liters V6-motor uden turbolader. Men ni km pr. liter er acceptabelt i en stor offroader, og vil du køre længere på literen, kan du vælge en toliters dieselmotor til samme pris.

Jeep Cherokee kabine
Ud over de mange knapper er der både et digitalt display ved instrumenterne og en 8,4 tommer stor trykskærm, men det hele er logisk placeret.

Ni trin fremad

Uanset motorvalg har automatgearkassen ni trin og er virkelig velskiftende. I den testede Trail-
hawk-udgave er den kombineret med et avanceret 4x4-system, hvor det er muligt at låse differentialet på bagakslen, så der kan klatres i uvejsomt terræn. Frihøjden stiger i denne udgave fra 17 til 22 cm, samtidig med at til- og frakørselsvinklerne øges til ca. 30 grader. 

Køreoplevelsen hører til blandt de bedste for firehjulstrækkere, især med de reelle 4x4-egenskaber in mente. Mange konkurrenter kan ikke klare meget mere end en kantsten og en græsmark.

Jeep Cherokee knap
Her kan du låse det bagerste differentiale og indstille firehjulstrækket til sne, sten og mudder/sand – eller bare lade den stå i auto.

Sikkerhed tilkøbes

Pladsforholdene er gode i kabinen, siddekomforten er god i de eljusterbare lædersæder, og udsynet er godt takket være den høje siddeposition. Den største anke ved bilen er bagagerummet, der blot er på 412 liter. Det kan gøres større ved at køre bagsæderne frem, men det rammer så benpladsen på bagsædet.

Cherokee fås også med automatisk nødbremse, aktiv fartpilot, blindvinkeladvarsel og advarsel for vejbaneskift i en sikkerhedspakke til 45.000 kr. Den bør man tilkøbe.

Trailhawk-udgaven er ellers temmelig godt udstyret med klimaanlæg, nøglefri betjening og en 8,4 tommer stor trykskærm med navigation, radio, bluetooth og betjening af bilens sekundære funktioner. Skærmen er til tider lidt langsom i betjeningen, men den er generelt et plus for bilen.

Med alt udstyret er prisen på 834.000 kr. – 879.000 kr. inkl. sikkerhedspakke – ikke så høj endda, og når du starter den 272 hk kraftige V6’er op, får du lidt US-fornemmelse, samtidig med at resten af bilen virker herligt europæiseret.