Kia EV6 GT - Elektrisk fartbombe
Motors vurdering
Kia EV6
- Acceleration
- Pladsforhold
- Syv års garanti
- Sædejustering
- Rækkevidde
- Forlygter
Fabriksdata
-
Motor2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt585 hk
-
Moment740 Nm
-
Topfart260 km/t.
-
Acc. (0-100)3,5 sek.
-
Køreklar vægt2.215 kg
-
Maks. påhængsvægt1.800 kg
-
Bagagerum480 liter
-
Akselafstand290 cm
-
Officiel rækkevidde424 km
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Bil og lak: maks. 150.000 km. Batteri: 8 år eller 160.000 km
-
MålL:470 cm B:189 cm H:155 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,25 kr./km
- Målt rækkevidde 375 km
Kia har med deres GT-variant skabt et accelerationsmonster, hvor SUV-fornuften fra den almindelige EV6 er lagt på hylden, og de ekstreme præstationer og fartfascinationen bliver flashet. 3,5 sek. til 100 km/t. er for eksempel så hurtigt, at selv Tesla Model Y Performance ikke kan følge med.
Ikke nok med at EV6 GT accelerer voldsomt, den har også en – for en elbil – ekstrem topfart. Hele 260 km/t. kan den køre. De to tal vidner om, at Kia fortsat ser det sportslige som en vigtig del af mærkets identitet.
Reelt er det umuligt at bruge bilens kræfter fuldt ud i trafikken, så det handler mere om at levere et statement om, at det ikke kun er Tesla, der kan bygge elbiler med imponerende præstationer.
EV6 GT har yderligere to tal, der fascinerer bilkort-entusiaster: Den yder 585 hestekræfter, og momentet i motoren kan nå op på hele 740 Nm. Det er helt kolossale tal.
Hvad er rækkevidden i Kia EV6 GT
Men det koster at spille smart på bilkort-maner, og i tilfældet EV6 GT koster det blandt andet på noget så essentielt for en elbil som rækkevidden. En standard EV6 med det store batteri kan officielt køre 528 km på en opladning, mens GT-varianten blot er opgivet til 424 km.
Vi droppede accelerationsmålingerne og tog i stedet afsted på FDMs motorvejstest for at måle rækkevidden. Her kørte vi, hvad der temperaturkorrigeret til 20 grader svarer til 375 km, hvilket er i den lave ende for en bil med et batteri på 77 kWh. Temperaturkorrigeret til 0 grader vil rækkevidden blot være 315 km ved motorvejskørsel.
Det er ikke imponerende, omend det matcher den rækkevidde vi opnåede i samme periode med en Skoda Enyaq RS Coupe. Det må betragtes som prisen for den hurtige acceleration.
Da vi hurtigladede bilen, kunne vi kun få den op på 100 kW i gennemsnit over 15 minutter. Dermed fik vi 25 kWh på bilen svarende til 120 km motorvejskørsel. Havde vi kunnet forvarme batteriet, ville den givetvis kunne lade kraftigere. Men det kræver, at man kommer frem til laderen med mindst 20 procent strøm på bilen, og gør man det, vil man i praksis kun kunne køre omkring 180 km mellem hver lynopladning.
Hvor rummelig er Kia EV6 GT?
Pladsforholdene i EV6 er generelt rigtig gode. Der er rigeligt med benplads både foran og bagved. Og bagagerummet på 480 liter er fint, uden at være imponerende i forhold til konkurrenterne i klassen, herunder Tesla Model Y.
EV6 er lidt mere sportslig end Hyundai Ioniq 5, der er baseret på samme teknologi. Det betyder også, at der er mindre loftshøjde bagved, og at bagsædet er en anelse tættere på gulvet, så man sidder lidt mere på ballerne end på lårene, hvilket desværre gælder for mange elbiler.
EV6 GT må trække en trailer på op til 1.800 kg, så lidt praktisk er den også.
Sæder og lygter skuffer i Kia EV6 GT
Lidt mere irriterende er det, at Kia EV6 GT har sportsæder med fast hovedstøtte. Sædernes indstillingsmuligheder er ikke imponerende. Der er ikke justerbar lårstøtte, og endnu mere kritisk er det, at sæderne er uden eljustering.
Ryglænet justeres endda i trin med et håndtag, så man ikke kan finde den optimale siddeposition eller justere siddepositionen sikkert under kørslen. Længdejusteringen af sædet er også manuel, og det føles billigt i en bil til 600.000 kr. Ikke mindst fordi den billigere GT-Line-version har elektriske sæder.
Både Kia EV6 GT og den lidt billigere GT-Line-variant har samme type LED-forlygter, der ikke er særligt avancerede. De har således hverken langt adaptivt lys eller særligt kraftigt lys. Faktisk er lysudbyttet skuffende, og det er et minus på så hurtig en bil. Den er i hvert fald ikke velegnet til hurtig Autobahn-kørsel om natten.
Skal man vælge en Kia EV6 GT?
Selvom EV6 GT accelererer, som var der ingen dag i morgen, og udstyrsniveauet generelt er meget højt, er det svært at give bilen en klar anbefaling. Kia har bygget GT-udgaven som et fyrtårn for, hvad mærket kan, men det er ikke ensbetydende med, at det er den bedste løsning for danske bilister.
Vil du have superbilpræstationer, og kan du leve med manglende sædejustering og dårlig rækkevidde, så er EV6 GT et fint valg. Men de fleste bilister vil også blive imponeret over en 0-100 km/t. acceleration på 5,2 sekunder, som man får i en EV6 GT-Line med 325 hk og firehjulstræk.
Den er over 100.000 kr. billigere end GT-varianten, og så får du både kvik acceleration, lang rækkevidde og ikke mindst eljusterbare forsæder.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.