En blå Kia EV9 kører på en landevej med græs i baggrudnen
Biltest

Kia EV9 – Kolossal koreansk luksus-elbil

Bag luksusbilen Kia EV9’s særprægede former og skarpe kanter gemmer der sig en yderst velindrettet og velfungerende familie-elbil med op til syv siddepladser.
Blå Kia EV9 set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

Kia EV9

El
749.900 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Komfort
  • Startknap
  • Forlygter
  • Forbrug
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 100/96 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    384 hk
  • Moment
    700 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,3 sek.
  • Køreklar vægt
    2.660 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.500 kg
  • Bagagerum
    333 liter
  • Akselafstand
    310 cm
  • Officiel rækkevidde
    505 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batteri 7 år eller 150.000 km
  • Mål
    L:502 cm B:198 cm H:176 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,10 kr./km
  • Målt rækkevidde 390 km

Sikkerhed

2023
Luk

Der er fuld fart på den grønne omstilling hos sydkoreanske Kia, der med denne EV9 spiller med musklerne og viser, hvor lækker en elbil med plads til hele familien kan være. Der er tale om Kias største bil i Europa, og den har plads til syv personer i tre rækker.

Med et batteri på 100 kWh kan den ifølge fabrikken køre mellem 505 og 563 km på en opladning. Det afhænger lidt af, hvor meget motorkraft og udstyr, den er forsynet med.

Billigste udgave koster 600.000 kr., mens denne topudstyrede GT Line koster fra 750.000 kr.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Video: Se nærmere på Kia EV9

Kia EV9 har plads til seks eller syv

Som udgangspunkt er sæderne konfigureret, så der er to meget komfortable forsæder med eljustering – førersædet endda med indbygget massage. På række to er der en todelt bænk, der kan længdeforskydes, og hvor ryglænets hældning kan justeres.

Tredje sæderække består af to separate stole, der elektrisk kan foldes forover, så de integreres i gulvet, der derved bliver helt fladt. Dermed kan syv personer finde plads i bilen på komfortabel vis, og takket være de store bagdøre er det faktisk let at komme ind i bilen. Det er også let at sikre både børn og autostole.

Man kan også bestille EV9 med kun seks sæder, og så er bænken på række to skiftet ud med to separate stole med elektrisk justering og indbyggede fodhvilere. Den opgradering koster 25.000 kr.

Vi har prøvesiddet begge indretninger, og her er det naturligvis ens behov, der afgør valget. Men hold da op, hvor får man fin komfort i den udgave, hvor der kun er seks pladser, og hvor sæderne på række to stort set modsvarer sæderne foran, når det handler om komfort og justeringsmuligheder. Samtidig lettes adgangen til række tre, idet man kan snige sig mellem de to sæder på række to.

Kabinen i en Kia EV9
Førerpladsen er ganske mørk, og øverst på instrumentbordet løber en skærm på tværs og giver en udpræget cockpit-fornemmelse. Der er ikke sparet på knapperne – hele 16 er der blevet plads til alene på rattet.

Kia EV9 fås med to- eller firehjulstræk

Den billigste udgave har baghjulstræk og kun en enkelt elmotor, der yder 203 hestekræfter. Denne firehjulstrukne udgave er derimod udstyret med to elmotorer, der tilsammen kan yde op til 384 hk.

Denne version leverer en meget overbevisende køredynamik, og med firehjulstrækket har bilen let ved at sætte i gang, selvom der f.eks. skulle være sne på vejen. Ved kørsel på motorvej med konstant fart er forreste elmotor koblet fra, hvilket sparer energi, og dermed øges rækkevidden.

I begge tilfælde er det et batteri på 100 kWh, der leverer energien til elmotorerne. Her er der tale om et fjerdegenerations litium-ion batteri med en forbedret energitæthed. Alligevel fylder batteriet 379 liter og vejer 567 kg.

Skærm i kabinen i en Kia EV9
Den store 12,3”-skærm til højre rummer et hav af muligheder, og inden længe vil en opdatering gøre det muligt at køre trådløs Apple CarPlay eller Android Auto på skærmen.

Hvordan kører Kia EV9?

Af samme grund er bilen udstyret med avancerede støddæmpere, der kan håndtere den høje vægt, og som automatisk nivellerer EV9, så bilen altid har samme højde over vognbanen for og bag. Det fungerer godt og giver en rar komfort for alle i bilen.

Bag rattet suppleres kørekomforten af et par gode assistenter, der på fremragende vis fastholder bilen i vognbanen og holder sikker afstand til forankørende. Man kan endda få hjælp til at foretage vognbaneskift på motorvejen, hvis man vil det.

Om natten giver forlygterne føreren mulighed for at køre med det lange lys tændt hele tiden, idet lygterne er af den adaptive type med matrix-teknik. Men det samlede lysudbytte fra de noget alternativt udformede forlygter er desværre ikke imponerende – her må Kia godt opgradere bilen næste gang. Det gælder også startknappens placering godt skjult bag rattet ved gearvælgeren. Det er set bedre!

Anden række bagsæder i en Kia EV9
Bagsædet byder på mægtig fin plads og god komfort. Her er det udgaven med tre siddepladser på række to, men man kan også få EV9 med to separate stole. Ryglænet kan justeres i hældningen, og der er friskluftdyser i loftet.

Hvor lang rækkevidde har Kia EV9?

På vanlig vis har vi målt, hvor langt man kan regne med at køre på en opladning ved konstant motorvejsfart med 110 km/t. Vores måling viser i den grad, at bilens form og størrelse har betydning for, hvor langt man kan forvente at nå.

Vi plejer at sige, at elbiler som udgangspunkt kører fem kilometer på en kilowatt-time, og at de bedste kører seks-syv km. Men Kia EV9 er en af de mest forslugne på markedet, og vi nåede derfor kun lige over fire kilometer på hver kWh.

Det kommer ikke som den store overraskelse, når man ser, hvor stor og kantet Kia EV9 er. Vi nåede, hvad der modsvarer 390 km ved 20 grader og 325 km ved nul grader, og det kræver derfor, at man må forbi ladestationen med hyppige mellemrum, når man kører langt.

Her er EV9 heldigvis på hjemmebane, og kan man finde en 800-volts lynlader, kan EV9 lade med op til 240 kW. Også ved en 400-volts lader får man fart på, og på en sådan lader målte vi et snit på 176 kW efter et kvarter (44 kWh) og et snit på 150 kW efter en halv time (75 kWh).

Det modsvarer, at der kom henholdsvis 180 og 305 km på batteriet. Det er et meget flot resultat, der betyder, at man om sommeren kan køre 1.000 km med blot to pauser på hver en halv time.

Bagsæder i en Kia EV9
Selv på tredje sæderække er komforten overraskende god, og selv mellemstore teenagere finder plads her. De to sæder kan foldes forover hver for sig, så bagagerummet let kan udvides.

Hvad koster Kia EV9?

I lighed med alle andre nye biler fra Kia sælges EV9 med en garanti på syv år eller 150.000 km. Det er med til at skabe en tryghed for købere af bilen.

Det kan dog ikke skygge over det faktum, at Kia EV9 er en dyr bil. Med en pris på 750.000 kr. lander de samlede udgifter alt inklusive på hele 7,10 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 142.000 kr. om året, hvis man kører 20.000 km årligt.

Man kan naturligvis vælge at privatlease bilen i stedet, men det gør det ikke billigere. Det koster 30.000 kr. i udbetaling og 9.600 kr. pr. måned, så det er på ingen måde alle børnefamilier, der kan vælge en Kia EV9.

Men har man modet, pengene og behovet, så venter der en bil, der samlet set kan byde på noget, som kun de færreste konkurrenter kan matche.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen