Sort Kia Proceed GT holder parkeret foran stenmur
Biltest

Kia Proceed GT – Hverdagsbil med sportslyd

Kia Proceed er en flot familiebil, og i denne GT-udgave har den fået et sportsligt snit, der overskygger alle bilens øvrige egenskaber.
Sort Kia Proceed GT set bagfra holder foran stenmur

Motors vurdering

Kia Proceed

14,7 km/l
Benzin
404.900 kr.
  • Udstyr
  • Køreegenskaber
  • Garanti
  • Motorlyd
  • Gearvælger
  • Bagsædeplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    154 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    265 Nm
  • Topfart
    225 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.442 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.410 kg
  • Bagagerum
    594 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:461 cm B:180 cm H:142 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,90 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Hører du til dem, der ikke ligefrem er vildt begejstret over de nye elbiler, og som hellere vil høre på en villig benzinmotor, så er denne Kia Proceed GT værd at se nærmere på.

Det er en god, gammeldags benzinbil med en turbomotor med over 200 hestekræfter, sportsudstødning, automatgear og en ret så sportslig GT-profil.

Den har to køreprogrammer – Sport og endnu mere Sport. Det skal forstås sådan, at bilen altid lyder som en sportslig bil med en snerrende udstødning. Men sætter man den i det egentlige Sport-program, øges motorstøjen betydeligt, og motoren giver endda selv mellemgas, når der skiftes gear. Det lyder mægtigt, hvis man holder af motorstøj, mens andre nok hurtigt vil sige tak, men nej tak.

Heldigvis bliver motorstøjen mindre generende, når man når motorvejsfart, idet den syvtrins dobbeltkoblings-gearkasse holder omdrejningstallet i ave.

Kabinen i en Kia Proceed GT
Det store digitale instrumenthus er flot og tydeligt, og man kan vælge mellem flere indstillinger af layoutet. Her er det horisont-visningen, der både afspejler tidspunktet på dagen og vejret i form af en sol eller som her regn.

Masser af udstyr i Kia Proceed GT

GT-udgaven af Kia Proceed har et omfattende udstyrsniveau med en del særlige udvendige GT-detaljer i form af kofangere, grill og skørter langs siden af bilen. Indvendigt er der også kommet GT-look over betræk og instrumentbord, og det er med til at løfte indtrykket af bilen.

Derudover har denne GT-udgave højeste udstyrsniveau fra Kia Ceed-familien, og det omfatter bl.a. en 10,25”-skærm i midten med kabelopkoblet Apple CarPlay og Android Auto samt et 12,3-tommer digitalt instrumenthus, hvor man kan vælge mellem flere forskellige layouts.

Et af dem viser en vej ud mod horisonten, hvor himlen afspejler både tidspunktet på dagen og den aktuelle vejrudsigt, som bilen selv henter via sin internet-opkobling. Det er flot at se på!

Ren køreteknisk nyder man de velfungerende køreassistenter, hvor den adaptive fartpilot arbejder sammen med vognbaneassistenten, så bilen på fin vis følger vejens forløb. Det er særlig brugbart på motorvejen, og slås heldigvis let fra via en knap på rattet, når man begiver sig ud på de mindre landeveje og vil køre bilen selv.

Bagagerummet i en Kia Proceed GT med en blå kuffert i
Bagagerummet rummer 594 liter. En elektrisk bagklap er ekstraudstyr til 10.000 kr. Desværre tager den skrå bagende en del plads i højden i bagagerummet.

Til hverdag og sport

Kia Proceed er en atypisk bilmodel med sin lange og ret lave karrosseriform og den stationcarlignende bagende. På trods af bagenden opleves bilen ikke helt så praktisk, når det kommer til stykket.

For selvom bilen på den ene side udstråler en mægtig brugsværdi, kniber det alligevel lidt for voksne med bagsædepladsen, ligesom bagagerummets form gør det svært at køre med meget store stykker bagage. Heldigvis må bilen trække op til 1.410 kg på krogen, og det øger brugsværdien.

Køreegenskaberne er til den sportslige side, men heldigvis ikke, så man bliver rystet sønder og sammen på længere ture. Det er mest hen over huller og ujævnheder, at man mærker GT-formen, for ellers er bilen ret harmonisk afstemt i affjedringen.

Styretøjet er rart, men savner nok en mere udpræget GT-præcision, hvis bilen skulle have været en ægte GT’er. I stedet virker Kia Proceed GT som en udmærket hverdagsbil med en klar sportslig profil – ikke mindst, hvad angår motorlyden. Så husk at prøve bilen før et eventuelt køb – nu er du advaret!

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve