Kia Rio forfra
Biltest

Kia Rio - et godt tilbud

Kia Rio vandt Motors gruppetest i 2014, og nu har den fået et mindre facelift. Det gør den ikke mindre interessant.  
Kia Rio bagfra

Motors vurdering

Kia Rio

21,3 km/l
Benzin
148.779 kr.
  • Udstyr
  • Garanti
  • Pladsforhold
  • Motor
  • Udsyn
  • Ej nødbremse
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,2 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    109 g/km
  • Effekt
    85 hk
  • Moment
    121 Nm
  • Topfart
    168 km/t.
  • Acc. (0-100)
    13,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.153 kg
  • Maks. påhængsvægt
    900 kg
  • Bagagerum
    288 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    maks. 150.000 km

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 2,45 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Kia Rio er netop kommet i en faceliftet udgave med små ændringer, der får bilens udvendige linjer til at flugte med mærkets øvrige modeller. Basalt er der ikke ændret noget ved bilen, og Kia Rio har derfor fortsat en af klassens største kabiner.

Men hopper børnene ind på bagsædet, er deres udsyn begrænset, fordi vinduerne er små og højt placeret. Der er til gengæld både god benplads og god loftshøjde på bagsædet. Fra forsædet er udsynet skråt bagud begrænset af en bred c-stolpe, det har faceliftet ikke ændret på.

Kia sælger også en Limited-udgave med bl.a. klimaanlæg, regnsensor, alufælge og parkeringssensorer til blot 5.000 kr. mere.

Der er heller ikke kommet nye turbomotorer eller automatisk nødbremsesystem, i stedet slår Kia på en attraktiv pris og et højt udstyrsniveau. Vi har testet denne Intro Edition, der har aircondition, bluetooth-forbindelse til mobilen, sædevarme og læderrat, hvilket er ganske attraktivt i en bil til under 150.000 kr.

Men der er benhård konkurrence i dette segment, så Kia sælger også en Limited-udgave med bl.a. klimaanlæg, regnsensor, alufælge og parkeringssensorer til blot 5.000 kr. mere. Sidstnævnte er derfor p.t. det bedste køb i Kia Rio-familien.

Kia Rio kabine
Trykskærm er ikke standard i Rio, men koster 12.000 kr. Det er så med navigation og syv års kortopdatering, hvilket bør overvejes.

Kun fem gear

Det meget udstyr er i begge tilfælde kombineret med basisbenzinmotoren på 1.2-liter. Den gør umiddelbart et godt arbejde op til 110 km/t., men kører du hurtigere, bliver motorlyden påtrængende. Det skyldes, at den kun har en femtrinsgearkasse. Affjedringen er behagelig, og styretøjet virker bedre end før faceliftet. Dog er Rio fortsat noget sidevindsfølsom.

I kabinen er Rio ikke helt up to date, selv efter dette facelift. Hvor konkurrenterne har trykskærme, har Rio blot her en gammeldags radio. Dog med bluetooth, men vi savner en trykskærm for lettere betjening. Den kan tilkøbes for 12.000 kr. og indeholder både bakkamera og navigationssystem. Den vil gøre oplevelsen i kabinen mere tidssvarende.

Kia Rio er en af klassens billigste biler at eje, og det kombineret med et lavt forbrug – også i praksis – og en lang garanti gør den til et fornuftigt køb. Man kan derfor overveje at tilkøbe en trykskærm med navigation og bakkamera til 12.000 kr., så det ikke bliver alt for fornuftigt.