Kia Rio set forfra
Biltest

Kia Rio – lækker, men dyr minibil

Kia Rio er en god minibil, men selvom den testede variant umiddelbart virkede indbydende, så afskrækker prisen. For 250.000 kr. er meget for en minibil. For meget.
Kia Rio set bagfra

Motors vurdering

Kia Rio

18,2 km/l
Benzin
250.000 kr.
  • Udstyr
  • Friløb under kørsel
  • Syv års garanti
  • Pris
  • Dækstøj
  • Pladsforhold i kabine
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    126 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    172 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.230 kg
  • Maks. påhængsvægt
    900 kg
  • Bagagerum
    325 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti dog højst 150.000 km
  • Mål
    L:407 cm B:173 cm H:145 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,00 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Nogle gange gentager bilhistorien sig selv. Eksempelvis har Kia indført et friløb, der minder lidt om det, som Saab havde i gamle dage. Her fungerer det i forbindelse med automatgear, hvor motoren standser, mens bilen bare triller derudaf.

Andre bilproducenter har det også, og det er smart, fordi bilen selv beregner, hvad der er det mest optimale – her og nu. Som chauffør kan du bare glæde dig over et lidt lavere forbrug.

Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler

Systemet fungerer, fordi denne udgave af Rio har mildhybrid-teknik, hvor motoren kan starte hurtigt og præcist. Systemet hjælper også lidt til ved acceleration, da hybriddelen mindsker turbotøven under acceleration, men ellers er elhjælpen ikke markant under kørslen.

Med 120 hk til en minibil har motoren i forvejen et pænt antrit, men trods GT-Line-logoerne føles den ikke GTI-agtig. Hvilket en 0-100 km/t. på over 10 sekunder understreger.

Kia Rio kabine
Indretningen er fornuftig i Kias modeller. Trykskærmen er højt placeret og har drejeknap til volumen. Instrumenterne er ikke digitale, så du har kun et lille informationsdisplay i midten til personalisering.

Hvilket udstyr har Kia Rio?

Den nye motorteknologi er kommet samtidig med, at Rio har fået et mindre facelift. Designændringerne er ikke så store udvendigt, forandringen er primært på motorsiden samt inde i kabinen. Her kan du nu få en 8”-trykfølsom skærm med trådløs mobil app-forbindelse. Det er sjovt som et manglende kabel kan få en bil til at føles markant mere moderne.

Topmodellen GT-Line har blandt andet LED-forlygter samt adaptiv fartpilot. LED-forlygterne er ikke af den avancerede type med adaptiv teknologi, så fordelen er primært, at du får et kraftigere og mere hvidt lys. Og at bilen ser mere moderne ud.

Den adaptive fartpilot funger godt og især i kombination med Kias styrehjælp, der holder bilen i sporet uden at genere chaufføren.

Kia Rio bagsæde
Her er ingen friskluftdyser, og benpladsen er trang. Så er forsædepassagerne høje, sidder de lidt dårligt på bagsædet. Et lille plus er den lave kardantunnel, der giver lidt bedre fodplads til midterpassageren.

Hvad koster en Kia Rio GT-Line?

Med en pris på 250.000 kr. er topmodellen et dyrt valg. For selvom du får et pænt udstyrsniveau, så er motoren fortsat relativt konventionel.

Til samme penge kan du få en ren elbil eller en hybridmodel som Toyota Yaris med højt udstyrsniveau og bedre forbrugstal. Både på papiret og i virkeligheden.

Totaløkonomien ender på 3,00 kr. pr. kilometer, og det er markant mere end mange af konkurrenterne. Selv veludstyrede modeller i mellemklassen ligger på næsten samme totaløkonomi.

Eksempelvis har vi netop testet Hyundai i30 med samme motor og næsten samme udstyrsniveau, og den har en lavere totaløkonomi, fordi værditabet er lavere.

Kia Rio bagagerum
Officielt er tallet 325 liter, hvilket er pænt, men se på kabinekufferten, der knapt nok kan ligge i længderetningen. Bagsæderne kan lægges ned i en 60/40 fordeling.

Hvor god en bil er Kia Rio samlet set?

Rio er en bil i miniklassen, men det begreb strækker vidt. Her ligger Rio midt i feltet, hvilket betyder, at benpladsen ikke er imponerende, og at bagagerummet kun lige kan have vores kabinekuffert liggende i længderetningen.

Dertil kommer, at vi oplevede en del dækstøj under kørslen. Det var naturligvis mere udbredt på våde veje og på dårlig asfalt. Ærgerligt, at Kia stadig ikke har fået bugt med dette irritationsmoment.

Samlet set er Kia Rio fortsat en fornuft minibil, hvor teknikken er blevet opdateret. Topmodellens høje pris gør, at vurderingen ikke kan komme helt i top, især fordi Rios størrelse og støjniveauet skuffer.

Overvejer du at købe ny bil? FDM kan hjælpe dig

Få rådgivning