Kia Sorento set forfra
Biltest

Kia Sorento – selvkørende multibil

Denne nye generation af Kia Sorento er enorm, og den er proppet med udstyr. Desværre er den ret dyr, men læs her, hvordan du kan få en ny Sorento, der er 200.000 kr. billigere.
Kia Sorento set bagfra

Motors vurdering

Kia Sorento

14,7 km/l
Diesel
735.655 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Komfort
  • Pris
  • Ikke trådløs Apple CarPlay
  • Forbrug
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.2 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    178 g/km
  • Effekt
    202 hk
  • Moment
    440 Nm
  • Topfart
    202 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.894 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.500 kg
  • Bagagerum
    187 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:481 cm B:190 cm H:170 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,35 kr./km

Sikkerhed

2020
Luk

Så er vi kommet et skridt videre mod de selvkørende biler. Denne Kia Sorento kan selv køre ind og ud af p-båsen, hvis man står tæt på bilen og styrer den med nøglen. Det er smart, og det gør det lettere at komme ind og ud af bilen, hvis der holder en anden bil tæt på.

Man trykker på en knap på fjernbetjeningen, og motoren starter. Og hvis der ikke er nogen forhindringer rundt om bilen, kan man køre bilen frem eller tilbage ved at holde en knap nede på fjernbetjeningen. Det er ikke verdens hurtigste måde at få en bil ud af en p-bås på, men det virker.

På landevejen kan Sorento selv følge vejen, men føreren skal naturligvis have mindst én hånd på rattet. Også den funktion er meget overbevisende, og dermed er Sorento så tæt på at være så selvkørende, som mulighederne og lovgivningen nu engang tillader.

Video: Se Kia Sorento parkere selv

Der er plads nok til syv i Kia Sorento

Det er den nye generation af Kia Sorento, som vi her har haft til test. Der er tale om en enorm kleppert, der rummer op til syv personer, og som må trække op til 2.500 kg.

Der er fremragende plads ved alle syv pladser, og med store døre er det let at komme ind og ud af bilen.

Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er

Bagagerummet er ikke stort, hvis alle pladser er i brug, men de to bageste stole kan enkeltvis foldes ned i gulvet, og gør man det, bliver pladsen bagtil enorm.

Med alle syv sæder i brug er bagagerummet på 187 liter, og med kun fem pladser i brug er det på mægtige 821 liter.

Kia Sorento kabine
Førerpladsen er præget af de to enorme, sammenhængende skærme, der gør det ud for instrumenthus og info-skærm. Bilen har virkelig mange funktioner, og betjeningen kræver derfor, at man bruger tid på at sætte sig ind i dem alle. Det virker dog ret intuitivt, når man først har brugt det nogle gange.

Sådan virker Kia Sorentos firehjulstræk

Dieselmotoren er en 2.2-liters sag på fire cylindre. Den arbejder flot sammen med automatgearet, der er baseret på en ottetrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Motorlyden er altid rolig med kun en svag brummen i baggrunden. Kræfterne fra motoren ledes ud til alle fire hjul via et avanceret system, hvor man enten kan overlade fordelingen til en automatik, eller man kan selv bestemme fordelingen via en drejeknap mellem forsæderne. Her kan man f.eks. indstille bilen til at låse alle fire hjul sammen til gavn for en god fremkommelighed i terrænet.

Sammen med en frihøjde på knap 18 cm bliver bilen derved ret kapabel ved kørsel i terrænet. Køreoplevelsen er samlet set på et meget højt niveau.

Kia Sorento parkerer selv
Denne udgave af Kia Sorento har en funktion, så man kan fjernstarte motoren med bilnøglen, og så man kan lade bilen køre forlæns eller baglæns ud af en parkeringsbås, så man lettere kan komme ind- eller ud af bilen (Se Video).

Er 750.000 kr. dyrt for en Kia Sorento?

Når man kører den store Kia Sorento, føler man sig generelt tryg, og man har en yderst komfortabel kørestilling. Og med den høje siddeposition og de store ruder har man let ved at orientere sig i trafikken.

Alligevel bliver man hurtigt glad for de ekstra kameraer i hver side af bilen. De ser ned langs siden af bilen, og når man blinker til en af siderne, dannes et billede i det store instrumenthus, så man kan se, om man er ved at ramme kantstenen ved en parkeringsmanøvre, eller om der er fri bane, hvis man foretager et vognbaneskift på motorvejen.

Man skal naturligvis stadig se sig for på gammeldags vis, men det er en ekstra hjælp, man hurtigt bliver så glad for, at det er ret irriterende, at det ikke virker godt, når det regner, eller når der er kommet snavs på kameraets linse.

I det hele taget er bilen virkelig flot udstyret, så selvom 750.000 kr. virker som rigtig mange penge for en Kia, må man blot konstatere, at man på ingen måde kan få en bil, der kan det samme, til samme pris, hvis det skulle være fra et europæisk bilmærke.

Kia Sorento display
Den store skærm i midten rummer bl.a. navigationsanlæg. Alle menuer er på dansk, og underskærmen er separate kontrolgreb til varmeanlæggets funktioner. Vi savner muligheden for at koble telefonen trådløst op til Apple CarPlay eller Android Auto, der i begge tilfælde skal aktiveres med kabel.

Kia Sorento fås også som plugin-hybrid

Den kraftige dieselmotor kører på papiret 14,7 km pr. liter, og det er i sig selv ikke noget, der udløser nogle grønne præmier. Og slet ikke når man tager med i vurderingen, at vi under vores test af bilen i snit kun kørte i omegnen af de 11 km pr. liter.

Her havde det været rart med en eller anden form for hybridteknik, der kunne have forbedret forbrugstallet. På den måde er denne udgave af Kia Sorento en bil for de traditionelle bilkøbere.

Vi man hellere køre elektrisk, så findes Sorento nu også i en plugin-hybridudgave med en kombineret el- og benzinmotor og stadig med firehjulstræk. Den koster 200.000 kr. mindre og virker derfor som et oplagt køb for dem, der godt kan leve uden dieselmotorens trygge brummen. Den skal vi nok vende tilbage til i nær fremtid.

Læs flere biltest