Kia Soul forfra
Fotograf:
Biltest

Kia Soul EV - sjov, lille elbil

Bliver du ikke hovedkulds forelsket i designet, er prisen Kia Souls største force.
Kia Soul

Motors vurdering

Kia Soul

El
243.879 kr.
  • Pris
  • Kabineplads
  • Udstyrs-niveau
  • Bagagerum
  • Nødbremse
  • Fartpilot ikke adaptiv
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Effekt
    111 hk
  • Moment
    285 Nm
  • Topfart
    145 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,2 sek.

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,20 kr./km
  • Målt rækkevidde 170 km
Luk

Designet får Kia Soul til at skille sig ud. Det er, uanset om den kører på benzin, diesel eller som her på strøm. Elvarianten er i øvrigt den eneste, som sælges i Danmark.

Bliver du ikke hovedkulds forelsket i designet, er prisen Souls største force. Basismodellen koster 224.000 kr., men for blot 20.000 kr. mere får du denne markant bedre udstyrede Advance-version. Især varmepumpen, der får bilen til at køre længere på literen om vinteren, er vigtigt udstyr.

Også lædersæder, varme i bagsæderne og køling af forsæderne følger med.

Mangler nødbremse

Soul føles ældre end Ioniq og e-Golf. Det gælder alt fra gearvælgeren, der i hvid plast ser lidt gammeldags ud, til den automatiske nødbremse, der ikke fås til modellen. Og dermed kan du heller ikke få adaptiv fartpilot, der gør køkørsel mere overkommelig. Det er især et minus på elbiler, der ofte kører korte ture i bytrafik.

Til trods for at Soul har fået et lidt større batteri end tidligere, er både den officielle rækkevidde og den rækkevidde, vi opnåede under vores test af bilen, kortest af de tre. Cirka 60 km kortere end e-Golf på en opladning.

Souls kantede linjer betyder, at der er højt til loftet, uanset om du sidder foran eller bagi. Der er også rimelig god benplads, omend bagsædet er så lavt placeret, at voksne nærmest kun sidder på ballerne. Bagagerummet er mindst af disse tre biler, men det er manglen på nødbremse, der bremser vores anbefaling af Soul EV.