Kia Sportage set forfra
Biltest

Kia Sportage – Grøn og harmonisk

Den nye Kia Sportage fås nu også som plugin-hybrid, og det gør bilen til en yderst interessant SUV. Rækkevidden på el er ikke vildt imponerende, men ellers er bilens øvrige funktioner på et højt niveau.
Kia Sportage set bagfra

Motors vurdering

Kia Sportage

89,2 km/l
Benzin/el
399.900 kr.
  • Førerplads
  • Bagsæde
  • Garanti
  • Ikke trådløs Apple CarPlay
  • Ladetid
  • Mange knapper
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. – 1 elmotor. Firehjulstræk. Batteri: 13,8 kWh
  • CO2 udledning
    25 g/km
  • Effekt
    265 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    191 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.905 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.350 kg
  • Bagagerum
    540 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Officiel rækkevidde
    79 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bil- og lakgaranti: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:452 cm B:187 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,25 kr./km
  • Målt rækkevidde 51 km
Luk

Femte generation af Kia Sportage skiller sig markant ud fra de tidligere versioner med det moderne design og den avancerede teknik. Men mest af alt fordi den nu fås som plugin-hybrid.

Det er netop den opladelige udgave, vi her tester. For med de danske afgifter er den markant billigere end de traditionelle udgaver. Man kan ganske vist få en Sportage i grundudgaven til 335.000 kr., men sammenligner man benzinudgaven med samme udstyr som plugin-hybriden, så er den opladelige bil faktisk 60.000 kr. billigere – og så er valget ikke så svært!

Vi har her testet udgaven med Upgrade-udstyr, og så koster den ret tæt på 400.000 kr., og det må siges at være en skarp pris.

Førerpladsen er lækkert udformet i denne Upgrade-version
Førerpladsen er lækkert udformet i denne Upgrade-version, hvor der er et stort glas-display med to skærme indbygget i en let buet glasplade foran rattet. En del funktioner styres direkte fra skærmen, mens et stort antal knapper under skærmen styrer resten af funktionerne.

Hvad er Kia Sportages rækkevidde på el?

Plugin-hybriden er altid udstyret med firehjulstræk, og den indbyggede 1.6-liters benzinmotor yder her 180 hk mod benzinudgavens mere beskedne 150 hk. Og sammen med elmotorens 91 hk lander den samlede systemydelse endda helt oppe på 265 hk for plugin-hybriden. Det siger sig selv, at den dermed er markant mere livlig end den traditionelle benzinudgave.

Firehjulstrækket er af den traditionelle type med en kardanaksel til baghjulene, og al kraft ledes til de trækkende hjul via et traditionelt sekstrins automatgear. Det fungerer rigtig godt, og med den runde drejeknap mellem forsæderne er det pærelet at betjene gearskiftet.

Batteriet er på 13,8 kWh, og det giver officielt en rækkevidde på el på 79 km. Men under vores test med blandet kørsel klarede vi kun at køre 51 km, før det var tomt. Det var vel at mærke ved en forårsdag med bare plus syv grader, så en sommerdag vil nok bringe rækkevidden tæt på de 60 km.

Det er godkendt, men ikke egentlig imponerende. Batteriet kan lades med strøm fra en enkelt fase og 3,6 kW, og så tager det ca. fire timer at få det ladet op.

Bagsædet er et af bilens højdepunkter.
Bagsædet er et af bilens højdepunkter. Der er enormt god plads, friskluftdyser, næsten fladt gulv, og så kan ryglænet justeres i flere positioner. Bemærk de indbyggede USB-stik i forstolenes ryglæn.

Hvilket udstyr er der i Kia Sportage?

Men det er helt klart inde i bilen, at man får den største oplevelse af den nye Sportage. Førerpladsen er imponerende med et tværgående glaspanel, der indeholder to skærme, der giver oplysninger om alt under kørslen.

En sjov detalje finder man i instrumenthuset, hvor man ved f.eks. vognbaneskift får vist et billede skråt bagud i den side, man blinker til. Det gør det let at orientere sig om bagfrakommende trafik, og er et stort sikkerhedsmæssigt plus.

I denne udgave finder vi i øvrigt et usædvanlig højt sikkerhedsniveau med næsten alt det udstyr, man kan komme i tanke om. Det hele virker overbevisende, og særligt den adaptive fartpilot og den tilhørende vognbaneassistent er fine at køre med, når forholdene tillader det. Og de er lette at slå fra igen via en knap på rattet, når man selv vil have den fulde kommando.

Bagtil finder man et bagsæde, hvor ryglænets hældning kan justeres, og hvor der er overdådig plads og masser af komfortudstyr, der øger værdien af opholdet på række to.

Bagagerummet er med sine 540 liter pænt stort
Bagagerummet er med sine 540 liter pænt stort, og der er plads til ladekablet under gulvet. Ryglænet kan foldes forover i tre separate dele, og bagklappen er el-betjent.

Hvordan kører Kia Sportage?

Fra en knap mellem forsæderne kan man vælge, om bilen skal køre i hybrid-tilstand, hvor den altid anvender benzin- og elmotorerne efter behov, eller om man hellere vil prioritere eldriften, så man kører mest muligt på el.

Under vores test var det dog ikke muligt helt at undgå, at benzinmotoren indimellem startede, men det skete altid kortvarigt, og det er vel egentlig ikke helt dumt, idet man derved sikrer, at olien jævnligt ledes ud til alle bevægelige komponenter i benzinmotoren.

Affjedringen er behageligt anlagt, og både motorens temperament, styretøjets karakter og bremsernes funktion er med til at sikre en ret komfortabel kørsel. Kia Sportage er kort og godt en bil, man hurtigt bliver glad for at køre i.

Elmotoren yder som nævnt 91 hk, og det betyder, at man ved kørsel på el alene ikke imponeres af bilens køredynamik. Men når både elmotor og benzinmotor får lov til selv at bestemme, hvornår den ene og den anden kilde skal regere, så opleves bilen yderst harmonisk – og også ilter, hvis man presser den.

Husker man at lade bilen op dagligt, vil man ofte kunne aflæse forbrugstal på 20, 30 og endda helt op til 40 km pr. liter – alt efter kørestil og turens længde. Og så er der jo lige pludselig rigtig god mening med hybrid-teknikken.

Kia giver op til syv års garanti på bilen, og det er endnu et plus, der taler for Sportage.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om plugin-hybrider og elbiler.

Kontakt rådgivningen