Kia Stonic set forfra
Biltest

Kia Stonic – laveste i SUV-klassen

Man sidder ikke højt i en Stonic, der derfor mest af alt kan betegnes som en moderniseret Kia Rio. Men det er ikke noget dårligt udgangspunkt.
Kia Stonic bagfra

Motors vurdering

Kia Stonic

20,0 km/l
Benzin
223.978 kr.
  • Motor
  • Udstyr
  • 7 års garanti
  • Ind-/udstigning
  • Lav siddeposition
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    115 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    171 Nm
  • Topfart
    184 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.185 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.110 kg
  • Bagagerum
    352 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilens garanti gælder til maks. 150.000 km
  • Mål
    L:414 cm B:176 cm H:152 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 2,95 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Af en SUV at være, er den noget klejn. Kia Stonic er da også på mange måder blot en moderniseret udgave af en Kia Rio.

Det er dog ikke noget dårligt udgangspunkt, men det gør ikke Stonic til en SUV. Man sidder lavt i bilen, og ind- og udstigningen er ikke bedre end i de almindelige biler. Det trækker ned.

Kia Stonic er dog langt fra en dårlig bil – blot mere ordinær i sin form, end det man søger, hvis man vil have en SUV.

Vælger man alligevel Stonic, så kan man glæde sig over et flot udstyrsniveau, god fralægningsplads og et dejlig bredt bagagerum. Hertil kommer et flot sikkerhedsniveau med en af testens bedste nødbremser.

Kia Stonic kabine
Førerpladsen er præget af en stor skærm i midten. I det hele taget minder instrumentbordet mest af alt om det, vi finder i Kia Rio – ikke noget dårligt udgangspunkt, men dog med en del hård plast.

Godt, bredt bagagerum

På plussiden finder vi lækkert udstyr som varme i sæder og rat, et klimaanlæg, der er enkelt at betjene, samt en stor skærm med Apple CarPlay og indbygget bakkamera.

Kameraet giver fine dynamiske hjælpelinjer, når man bakker, og sammen med p-sensorer bliver det let at få bilen på plads i en p-bås.

Bagagerummet er ikke enormt, men det er bredt, og det er vigtigt, hvis man f.eks. skal have plads til en barnevogn.

Omkring førerpladsen glæder man sig over eksemplariske fralægningspladser til mobil og småting, ligesom et par store kopholdere er rart for dem, der kører langt.

Kia Stonic bagagerum
Læssehøjden til bagagerummet er med sine 77 cm ganske høj. Vores testbarnevogn finder dog fint plads, og der er også plads til mere.

Ikke en rigtig SUV

Der er ikke mange minusser på testblokken, men det havde været rart, hvis man kunne tilkøbe en adaptiv fartpilot til Stonic. Den, der er, kan kun fastholde en given fart, og det er ret irriterende, at man ikke kan se, hvilken hastighed der er indstillet.

Et andet ønske finder vi ved plastkvaliteten. Fabrikken kunne godt have ladet sig inspirere lidt mere af de bedste bilproducenter, hvad det angår.

Den lave siddeposition kaster en noget besværlig ind- og udstigning af sig, og i hvert fald er Stonic ikke så let at have med at gøre som de bedste SUV’ere på markedet. Heller ikke på den måde opfører Stonic sig ikke som en rigtig SUV, og det er nok bilens største svaghed.

Vil man derimod blot have en smart bil, der ellers er at sammenligne med en almindelig bil, så er Stonic sagen.

Bliv medlem og få Motor