Kia Stonic – laveste i SUV-klassen
Motors vurdering
Kia Stonic
- Motor
- Udstyr
- 7 års garanti
- Ind-/udstigning
- Lav siddeposition
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning115 g/km
-
Effekt120 hk
-
Moment171 Nm
-
Topfart184 km/t.
-
Acc. (0-100)10,3 sek.
-
Køreklar vægt1.185 kg
-
Maks. påhængsvægt1.110 kg
-
Bagagerum352 liter
-
Akselafstand258 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Bilens garanti gælder til maks. 150.000 km
-
MålL:414 cm B:176 cm H:152 cm
Motors tal
- Målt forbrug 16 km/l
- Beregnet økonomi 2,95 kr./km
Af en SUV at være, er den noget klejn. Kia Stonic er da også på mange måder blot en moderniseret udgave af en Kia Rio.
Det er dog ikke noget dårligt udgangspunkt, men det gør ikke Stonic til en SUV. Man sidder lavt i bilen, og ind- og udstigningen er ikke bedre end i de almindelige biler. Det trækker ned.
Kia Stonic er dog langt fra en dårlig bil – blot mere ordinær i sin form, end det man søger, hvis man vil have en SUV.
Vælger man alligevel Stonic, så kan man glæde sig over et flot udstyrsniveau, god fralægningsplads og et dejlig bredt bagagerum. Hertil kommer et flot sikkerhedsniveau med en af testens bedste nødbremser.
Godt, bredt bagagerum
På plussiden finder vi lækkert udstyr som varme i sæder og rat, et klimaanlæg, der er enkelt at betjene, samt en stor skærm med Apple CarPlay og indbygget bakkamera.
Kameraet giver fine dynamiske hjælpelinjer, når man bakker, og sammen med p-sensorer bliver det let at få bilen på plads i en p-bås.
Bagagerummet er ikke enormt, men det er bredt, og det er vigtigt, hvis man f.eks. skal have plads til en barnevogn.
Omkring førerpladsen glæder man sig over eksemplariske fralægningspladser til mobil og småting, ligesom et par store kopholdere er rart for dem, der kører langt.
Ikke en rigtig SUV
Der er ikke mange minusser på testblokken, men det havde været rart, hvis man kunne tilkøbe en adaptiv fartpilot til Stonic. Den, der er, kan kun fastholde en given fart, og det er ret irriterende, at man ikke kan se, hvilken hastighed der er indstillet.
Et andet ønske finder vi ved plastkvaliteten. Fabrikken kunne godt have ladet sig inspirere lidt mere af de bedste bilproducenter, hvad det angår.
Den lave siddeposition kaster en noget besværlig ind- og udstigning af sig, og i hvert fald er Stonic ikke så let at have med at gøre som de bedste SUV’ere på markedet. Heller ikke på den måde opfører Stonic sig ikke som en rigtig SUV, og det er nok bilens største svaghed.
Vil man derimod blot have en smart bil, der ellers er at sammenligne med en almindelig bil, så er Stonic sagen.