Mazda 3 set forfra
Biltest

Mazda 3 – en overset perle

Mazda 3 gør ikke meget væsen af sig i salgsstatistikkerne, og det er en skam. Bilen er yderst veludstyret til ganske skarpe priser.
Mazda 3 set bagfra

Motors vurdering

Mazda 3

18,9 km/l
Benzin
325.000 kr.
  • Udstyr
  • Motor og gearkasse
  • Kvalitetsfornemmelse
  • Plads ved bagsædet
  • Udsyn skråt bagud
  • Høj læssekant
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    120 g/km
  • Effekt
    186 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    216 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.320 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    351 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil: Meks. 100.000 km
  • Mål
    L:446 cm B:180 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Mazda 3 er en lidt overset bil i den lille mellemklasse, der også byder på storsællerter som VW Golf, Ford Focus og Opel Astra. Og det er synd, for Mazda 3 er på mange måder en bil, som skiller sig ud på den positive måde.

Nu er smag og behag som bekendt forskellig, men alligevel tøver Motor ikke med at udpege Mazda 3 til en af de smukkeste biler i sin klasse.

Den er baseret på konceptbilen Kai fra 2017, og i modsætning til tidens tendenser med masser af knæk og skarpe linjer i karrosseripladerne er Mazda 3 præget af helt rene og glatte linjer, der giver bilen et meget helstøbt udseende.

Mazda 3 kabine
Førerpladsen er forbilledligt indrettet med klare og tydelige instrumenter og en logisk fordeling af kontakter og betjeningsgreb. Rattet og førersædet kan justeres i et utal af indstillinger, og det er let at finde en optimal kørestilling.

Hvilke motorer fås Mazda 3 med?

Også på motorfronten er Mazda gået en anden vej end konkurrenterne. Mange fabrikker har optimeret deres benzinmotorer ved at sætte turbo på små motorer, men Mazda har holdt fast i deres 2.0-liters motorer og har i stedet satset på teknologier som cylinderfrakobling og mildhybrid-teknologi til at reducere brændstofforbruget.

Mazda kalder teknologien Skyactiv, og den fås i to udgaver: en 150 hestes e-Skyactiv-G-udgave eller den testede e-Skyactiv-X med 186 hk. Sidstnævnte er nyudviklet, og tanken er, at den med sit meget høje kompressionsforhold skal overtage den plads, som dieselversionerne i Mazda 3-programmet før havde.

Nu omfatter motorprogrammet kun benzinmotorer med mildhybrid-teknologi. Motoren er meget spændstig og trækker godt i et bredt omdrejningsområde. Begge benzinmotorer fås med enten en sekstrins manuel eller en sekstrins automatgearkasse.

Den testede version var udstyret med den manuelle gearkasse, som er en af de bedste i klassen med korte, præcise skift og en dejlig kontant mekanisk fornemmelse.

Mazda 3 skærm
Skærmen i det lækkert forarbejdede instrumentbord er ikke at touch-typen, men styres fra et drejehjul mellem forsæderne. Det fungerer rigtig godt!

Hvordan kører Mazda 3?

Både motor og gearkasse lægger op til en lidt sportslig kørestil, og det underbygges af undervognen, som er sat op til den hårde side. Den er ikke ukomfortabel, men små ujævnheder mærkes ret tydeligt, sandsynligvis forstærket af bilens 18-tommer hjul.

Når det er sagt, er Mazda 3 utrolig sporsikker og en fornøjelse at tumle på en snoet landevej. Ikke helt på Ford Focus-niveau, men det er meget tæt på.

I nogle af konkurrenterne, som har valgt en løsning med små, turboladede motorer, kan støjniveauet i kabinen nogle gange blive lidt heftigt ved acceleration, men i Mazda 3 er den store motor med til at sikre, at lyden i kabinen for det meste er ganske behagelig. Dog er der en lidt generende resonansbrummen ved omkring 2.500 o/min., som desværre er nogenlunde det omdrejningstal, som motoren kører med ved motorvejshastighed.

Mazda 3 byder på stort set alt i køreassistentsystemer, og de fungerer alle upåklageligt. Især virker den adaptive fartpilot virkelig overbevisende med bløde, næsten umærkelige justeringer af farten. Eneste lille irritationsmoment er, at den elektriske parkeringsbremse ikke selv frakobler ved igangsætning.

Mazda 3 bagsæder
Pladsen ved bagsædet er en af bilens svage punkter. Benpladsen for høje personer er begrænset, og sædet er også ret smalt, så tre personer sidder ikke behageligt i længere tid ad gangen.

Hvordan er Mazda 3 indrettet?

Det er let at finde sig godt til rette bag rattet. Ergonomien er i top, og det opvarmede rat kan indstilles ganske meget i begge retninger. Førersædet i den testede version er eljusterbart, og det er således let for en fører uanset størrelse at finde en god kørestilling.

Der er et bredt midterarmlæn, som sammen med en god støtte i forlængelse af dørgrebet yder en fin aflastning, når man er på langfart. Mazda 3 byder også på rigelige fralægningsmuligheder omkring førerpladsen.

I den testede version i udstyrsniveauet Cosmo er læderkabine standard, og hele kabinen oser af et kvalitetsniveau, som kun de tyske premiummærker kan matche.

Mazda 3 gearvælger
Den manuelle gearkasse fungerer fantastisk og er med til at give et højt niveau af køreglæde. Automatgear kan tilkøbes til alle modeller for 25.000 kr.

Kneben plads på bagsædet i Mazda 3

Mazda er ikke hoppet på bølgen med at gemme knapper og betjeningsgreb i en touch-skærm. I stedet er der mange fysiske knapper, men de ligger, hvor man ville forvente det, og efter kort tids tilvænning kan man finde alt uden at flytte blikket fra vejen.

Instrumenterne er forbilledligt tydelige og intuitive at aflæse, og skærmen, som styrer navigation og infotainment, betjenes med en drejeknap mellem forsæderne som på en BMW. Som noget særligt i denne klasse byder Mazda 3 selv fra laveste udstyrsniveau på headup-display i forruden.

Ved bagsædet ser det lidt mere sort ud end på forreste række – bogstavelig talt. Kabinen er ganske mørk, og ruden i den bageste sidedør er ikke stor. Kombineret med en bred c-stolpe, som gør udsynet bagud næsten ikkeeksisterende, giver det en lidt klaustrofobisk fornemmelse ved bagsædet, især hvis man er langbenet eller højere end 180 cm.

Mazda 3 set bagfra
Også bagfra er Mazda 3 æstetisk vellykket, men de smukke linjer giver desværre også et noget nær ikkeeksisterende udsyn skråt bagud.

Hvor godt er Mazda 3 udstyret?

Det dårlige udsyn skråt bagud kompenserer Mazda 3 for ved at have parkeringssensorer bag på alle modeller. I den testede version er der også parkeringssensorer foran og bakkamera bagtil, og det gør unægtelig manøvreringen noget lettere.

For en merpris på kun 10.000 kr. kan man til udstyrsniveau Cosmo få en såkaldt Technology Pack, som blandt andet byder på automatisk nødbremse, der bremser for tværgående trafik bag, og et bakkamera, der også har 360 graders visning.

I det hele taget er det på udstyrslisten, at Mazda 3 for alvor imponerer. Med Skyactiv-X-motoren kan bilen fås med to udstyrsniveauer, Sky og Cosmo, hver med en mulig tilvalgspakke, så der i alt er fire udstyrsniveauer.

Og det er det. Ikke noget med en alenlang smørrebrødsseddel med ekstraudstyr, men udelukkende et valg mellem meget veludstyret og ekstremt veludstyret.

Mazda 3 bagagerum
Bagagerummet i Mazda 3 er ikke blandt klassens største, men det er meget regulært i formen. Rummet er dybt, og læssehøjden er ret høj, så det er besværligt at få tunge ting ind bagi.

Hvad koster Mazda 3 e-Skyactiv-X Cosmo?

Priserne starter ved 300.000 kr. – befriende, i øvrigt, at Mazda ikke bruger supermarkedspriser som mange af konkurrenterne – og ender ved 335.000 kr. for den testede topudgave, Cosmo med Technology Pack, som helt klart er den version, vi vil pege på.

For merprisen får man et noget nær komplet sikkerhedsudstyr, adaptive full LED- forlygter, læderindtræk og meget mere.

Skal man have et tilsvarende udstyrsniveau i en af de oplagte konkurrenter, Ford Focus eller VW Golf, løber prisen hurtigt op i 50.000 kr. mere end Mazda 3 – vel at mærke med svagere motorer.

Overvejer du at købe ny bil? FDM kan hjælpe dig

Få rådgivning