Mazda 5 - fleksibel familieflytter

Motors vurdering
Mazda 5
- Skydedøre
- 3 års garanti
- Køreegenskaber
- Fast affjedring
- Rustbeskyttelse
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning159 g/km
-
Effekt150 hk
-
Topfart194 km/t.
-
Acc. (0-100)11,0 sek.
Motors tal
- Målt forbrug 11 km/l
- Beregnet økonomi 4,50 kr./km
Mazda har netop lanceret anden generation af 5-modellen, og der er nærmere tale om evolution end om revolution. Og tak for det, for det var Mazda 5, der gjorde familiebiler med skydedøre sexede.
Kun på dieselsiden er der reelt tale om ny teknik, men den er ikke kommet til landet endnu. Vi har derimod prøvekørt de to benzinvarianter på henholdsvis 1.8 og 2.0 liter. Man skulle tro, at den mindste var den mest økonomiske, men da tolitersmotoren har stop-start-teknologi, er det den store motor, der har den bedste officielle brændstoføkonomi.
Under vores test kørte vi 11,5 km/l i 1.8-liters-modellen og 11,2 km/l i tolitersmodellen. Kørselsmønsteret i de to testuger var ikke helt ens, men med den lille forskel vil vi anbefale, at man vælger den store motor, der er 25.000 kr. dyrere. Dels er den lidt billigere i ejerafgift, dels er den lidt kraftigere, hvilket især mærkes ved et større kraftoverskud ved lave omdrejningstal. Den er kort og godt mere omgængelig og ikke dyrere i drift.

Plads til syv
Ud over skydedørene blev Mazda 5 kendt for sine friske køreegenskaber, og i den nye model er oplevelsen den samme. Den er fortsat køreglad, men den kan godt synes lidt kontant i affjedringen. Ikke at man bliver rystet rundt, men i forhold til den nærmest identiske Ford Grand C-Max, så mærker man tydeligere, når vejen er ujævn.
Sædearrangementet er det samme som i forgængeren. Anden række har et nødsæde i midten, og der er to børnepladser på tredje række. Det er kun basismodellen 1.8 Go til 273.000 kr., der ikke har syv sæder, og selvom den er billigst, bør man ikke spare de penge.
Det er næsten umuligt ikke at sammenligne Mazda 5 med Fords Grand C-Max, da begge har skydedøre og deler kabinekoncept. En grund til at vælge Mazdaen kunne være, at man foretrækker en normal toliters-benzinmotor frem for Fords avancerede turboladede motorer. Samtidig er instrumentbordet i Mazda 5 mere konventionelt og nemmere at overskue med større knapper og enklere betjening.
Udstyrsniveauet i Advance-udgaven er også fint med klimaanlæg, fartpilot, 16”-alufælge og musikanlæg med cd, seks højttalere og AUX-indgang. Og det gør netop denne 2.0 Advance til den mest attraktive Mazda 5-modelvariant.
