Mazda CX-5 - mægtig Mazda

Motors vurdering
Mazda CX-5
- Udstyr
- Sædeposition
- Køreegenskaber
- Forbrug
Under navnet Skyactiv har Mazda udviklet nye benzin- og dieselmotorer, nye gearkasser, nye hjulophæng og nye metoder til at bygge selve karrosseriet. Første bil, der drager fuld fordel af de nye komponenter, er denne CX-5.
Den nye CX-5 kan bedst betegnes som en høj, fleksibel familiebil, men et hurtigt blik på bilen leder også tankerne i retning af en lille firehjulstrækker. Men det er svært at sætte bilen i bås, for på mange områder indeholder den så megen nytænkning, at den er svær at kategorisere. Den er stor, men ikke tung. Den er kraftig, men ikke uøkonomisk, og den er høj, men alligevel sikker for både passagerer og fodgængere. Sådan skal en moderne bil være.

Trækker på to eller fire hjul
Mens karrosseriet er ens i alle udgaver af CX-5, varierer teknikken. Dels kan man vælge mellem en toliters benzinmotor og en 2.2-liters dieselmotor, dels kan man vælge mellem forhjulstræk og firehjulstræk.
Selve firehjulstrækket er af den fuldautomatiske type, hvor en elektronisk styret friktionskobling kobler baghjulene ind, når der er behov for det.
Billigste udgave med benzinmotor og forhjulstræk koster 320.000 kr., og dyreste udgave med firehjulstræk, dieselmotor, 175 hk, automatgear og alt i udstyr koster 510.000 kr. Her omfatter udstyret bl.a. indbygget navigationsanlæg, automatisk nødbremsningssystem til brug ved bykørsel, xenonforlygter med automatisk op- og nedblænding, eljusterbart førersæde med læder, Bose-surroundlydanlæg og store 19”-fælge.
Helt så veludstyret var testbilen ikke, men Vision-udgaven byder på rigtig meget udstyr for pengene, og generelt er CX-5 attraktivt prissat i forhold til konkurrenter som VW Tiguan og Nissan Qashqai.

Velfungerende teknik
Mazda har kæmpet for at reducere vægten, hvorfor letteste udgave kun vejer 1.365 kg uden fører. Det giver på papiret en udmærket brændstoføkonomi på op til 16,7 km/l for benzinudgaverne og op til 21,7 km/l for dieseludgaverne. Vi kørte dog kun 13,7 km/l i benzinudgaven med tohjulstræk og med manuelt gear, og det viser, at bilen er ret følsom over for kørestil.
Gearskiftet er velfungerende i den manuelle udgave, men det er, som om biltypen kalder på et automatgear. Billigste udgave med automatgear i benzinserien er en firehjulstrækker til 420.000 kr., mens billigste dieseludgave er med tohjulstræk til 434.000 kr. Her er merprisen for firehjulstræk 32.000 kr.
Det er disse udgaver, vi peger på som bedste køb. Benzinudgaverne må trække 1.800 kg, og dieseludgaverne 2.000 kg.
Glimrende komfort
Mazda CX-5 er en fornøjelse at køre. Man sidder højt i bilen, og det giver et godt overblik i trafikken. Desuden er den høje sædeposition med til at sikre en let ind- og udstigning af bilen.
Man mærker, at CX-5 er den nyeste generation fra Mazda, og det er en fornemmelse, der både dækker banale ting som støjdæmpning og affjedring og mere avancerede funktioner som undervognens bevægelser ved kraftige nedbremsninger, hvor bilens fremadbevægende dyk er reduceret markant. Også servostyringen er vel tilrettelagt.
I det hele taget er Mazda CX-5 en af de biler, hvor man mærkbart bliver mere og mere glad for bilen, jo længere tid man er sammen med den. Alt i alt er Mazda CX-5 en af de mest interessante biler i denne klasse i øjeblikket.