Mazda CX-60 set forfra
Biltest

Mazda CX-60 – Mazda rykker på godt og ondt

For første gang kan man nu købe en plugin-hybrid fra Mazda. Men teknikken i Mazda CX-60 er ikke overbevisende, og særligt de markante ryk, når der skiftes mellem el og benzin, trækker ned.
Mazda CX-60 set bagfra

Motors vurdering

Mazda CX-60

66,7 km/l
Benzin/el
494.800 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Udstyr
  • Gearkasse
  • Støj
  • Styretøj
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.5 liter – 4 cyl. + 1 elmotor. Firehjulstræk
  • CO2 udledning
    33 g/km
  • Effekt
    327 hk
  • Moment
    500 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.070 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.500 kg
  • Bagagerum
    570 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:475 cm B:189 cm H:169 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,55 kr./km
  • Målt rækkevidde 50 km

Sikkerhed

2022
Luk

Man kan ikke beskylde Mazda for blot at flyde med strømmen. For hvor mange bilproducenter lancerer små motorer eller rene elbiler, holder Mazda sig stadig til de „gode“ gamle dyder med store motorer og kun begrænset brug af el.

Det ses ikke mindst i denne store CX-60, der er en plugin-hybrid med en 2.5-liters benzinmotor, der sammen med en elmotor trækker på alle fire hjul via helt traditionelle kardanaksler. Ikke noget med smart brug af elmotorer direkte ved hjulene, og ikke noget med små turbomotorer.

Og det kommer heller ikke lige med det samme, for næste trin i CX-60 familien er introduktionen af en sekscylindret dieselmotor på 3,3 liter!

Førerpladsen er lækkert udformet i typisk Mazda-stil.
Førerpladsen er lækkert udformet i typisk Mazda-stil. Der er et helt digitalt instrumenthus og en stor skærm til højre fra rattet. Fra rattet styres adaptiv fartpilot, der dog er ekstraudstyr til 12.650 kr.

Designet imponerer i Mazda CX-60

Mazda CX-60 er en stor og flot SUV med mange lækre design-detaljer. Selve kabinen er rykket langt tilbage, og det efterlader et enormt motorrum, der uden besvær vil kunne huse den omtalte dieselmotor.

Den noget atypiske opbygning giver god plads ved forsæderne, men ikke helt så god plads ved bagsædet, som bilens størrelse kunne give forventninger om. Bagerst er der et bagagerum på pæne 570 liter, hvor ladekablet dog ikke har fået sin egen plads.

Inde i bilen er der gjort meget for at skabe en lækker stemning, og i denne designlinje kaldet Takumi er der lyst stof på instrumentbordet foruden en række lyse materialer overalt inspireret af japansk kunst. Det anbefales at vaske fingrene på alle børn, før de kommer med ud på en køretur!

Bagagerummet rummer 570 liter, og under gulvet er der plads til en nødlader.
Bagagerummet rummer 570 liter, og under gulvet er der plads til en nødlader. Der er dog ikke plads til et ladekabel, der derfor må lægges synligt i bagagerummet. Bemærk, at bagsædets ryglæn er tredelt.

Hvordan kører Mazda CX-60?

Umiddelbart er der lagt op til en god oplevelse bag rattet af CX-60. Der er masser af kræfter til rådighed, og med et batteri på næsten 18 kWh er det muligt at køre langt på el alene. Fabrikken stiller 63 km i udsigt, men da vi målte rækkevidden, nåede vi dog kun 50 km.

Men den gode nyhed er, at man ret hurtigt kan få strøm på batteriet igen. Bilen trækker nemlig strøm fra to faser (op til 7,4 kW), hvilket gør det muligt at lade bilen helt op på to en halv time.

Lader man ikke op, klarer benzinmotoren fremdriften. Men den tager sig godt betalt, og vi nåede kun lige akkurat op på 12 km pr. liter.

Den samlede køreoplevelse er ikke rigtig god. Når man sætter i gang, generes man af en irriterende lyd fra elmotoren, og da kræfterne også her skal gennem gearkassen, mærker man ret grove gearskift. Og når bilen skifter mellem benzin- og eldrift, bliver de ryk til tider ret kraftige og generende.

Sammen med et tungt styretøj og en noget ukomfortabel affjedring bliver den samlede køreoplevelse derfor aldrig rigtig god. Mazda CX-60 er derfor mest af alt en bil til dem, der har behov for bilens evne til at trække op til 2,5 tons, eller som kort og godt bare har forelsket sig i bilen.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her