Mazda CX-80 set forfra kører i et sving på en landevej
Biltest

Mazda CX-80 – Stor og sikker plugin-hybrid

Mazda CX-80 er en velvoksen SUV med plads til seks personer på tre rækker. Det er en firehjulstrukken plugin-hybrid, men af samme grund er prisen ret høj. Den er kåret til sikreste bil i sin klasse.
Mazda CX-80 set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

Mazda CX-80

62,5 km/l
Benzin/el
677.600 kr.
  • Komfort
  • Udstyr
  • Sikkerhed
  • Gearskift
  • Gearvælger
  • Plads ved række 3
  • Garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.5-liters benzinmotor + 1 elmotor – firehjulstræk. Batteri: 17,8 kWh
  • CO2 udledning
    35 g/km
  • Effekt
    327 hk
  • Moment
    500 Nm
  • Topfart
    195 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.165 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.500 kg
  • Bagagerum
    258 liter
  • Akselafstand
    312 cm
  • Officiel rækkevidde
    61 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:500 cm B:189 cm H:171 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,50 kr./km

Sikkerhed

2024
Luk

Det er udpræget luksus og komfort, man møder i topmodellen af Mazda CX-80. Indvendigt er alle sejl sat, for at fører og passagerer skal få en afslappet køretur, og man mærker, at dette er flagskibet fra Mazda.

Materialerne er gennemgående lækre med lædersæder med flotte syninger, paneler med ægte ahorntræ og et musikanlæg fra Bose med høj lydkvalitet.

Her er det topudgaven Takumi Plus, vi har testet, og så er prisen 678.000 kr. Billigste udgave koster lige under 600.000 kr., og noget usædvanligt omfatter modelprogrammet hele fem varianter, der hver især kan udstyres med en lang række udstyrspakker.

Det virker lidt overdrevent med et så stort modelprogram, når man ved, at der trods alt ikke vil blive solgt vildt mange CX-80 i Danmark. Hertil er prisen trods alt for høj i et marked, der er præget af elbiler, der sælges næsten fri for afgift. Kort sagt vil man ofte kunne finde en bedre elbil for en lavere pris, end det denne plugin-hybrid står til.

Førerpladsen i en Mazda CX-80
Førerpladsen er i traditionelt Mazda-look, hvilket betyder masser af sorte materialer, der er omkranset af kromlister. Ved midterkonsollen er der et panel i ægte træ.

Hvordan kører Mazda CX-80?

Den meget positive oplevelse af bilen gælder mest af alt, så længe den holder stille. Helt så overbevisende opleves bilen nemlig ikke, når man kører i den, hvor dens benzindrevne 2.5-liters firecylindrede motor ikke arbejder helt så elegant, som man kunne forvente.

Dels støjer den en smule, dels er samspillet med gearkassen ikke på et tilfredsstillende niveau, hvorfor man til tider oplever flere skifteryk. Det gælder også, når man kører på el alene, idet kræfterne også her ledes gennem gearkassen.

Her må man bare konstatere, at elbilerne har løftet barren for, hvordan en velkørende bil opleves, og her har en plugin-hybrid svært ved at give samme fine oplevelse, og det gælder altså også for denne CX-80.

Til gengæld opleves bilen komfortabel på vejen, hvor affjedring og den generelle kørekomfort virker fin. Bilen er udstyret med alt i assistentsystemer, og de virker tilfredsstillende og er med til at gøre kørslen på motorvejen til en afslappet oplevelse.

Anden sæderække i en Mazda CX-80
Bagsædet byder på ekstra fin komfort i denne udgave, hvor der kun er to yderpladser med en midterkonsol mellem sæderne. Bagsædernes ryglæn kan justeres i vinklen.

Hvor langt kører CX-80 på el?

Plugin-hybridsystemet er opbygget med en 2.5-liters firecylindret benzinmotor, der i sig selv kan yde op til 192 hk. Den arbejder sammen med en elmotor, der yder op til 175 hk, og når de begge arbejder sammen, bliver den maksimale systemydelse 327 hk.

Elmotoren arbejder med en spænding på 355 volt og får sin energi fra et litium batteri på 17,8 kWh. Det giver en teoretisk rækkevidde på el alene på op til 61 km. Da vi havde bilen til test, var det vintervejr, og da nåede vi kun knap 40 km, før benzinmotoren måtte sætte ind.

Efter den officielle norm kører bilen 62,5 km pr. liter, men det er ved en blanding af kørsel på el og benzin. Kører man udelukkende på el, er benzinforbruget selvsagt nul, og lader man aldrig bilen op, fungerer den blot som en hybridbil, og så lander benzinforbruget – alt efter kørselsmønstret – på mellem 12 og 15 km pr. liter.

Det kan derfor godt betale sig at lade bilen op. Det foregår via en almindelig ladeboks, hvor bilen kan trække strøm fra to faser, hvilket giver en maksimal ladeeffekt på 7,2 kW. Derved tager det omkring to en halv time at lade bilen helt op.

Tredje sæderække i en Mazda CX-80
Det er ikke helt let at komme om på tredje sæderække, men når man er deromme, er pladsen for personer op til ca. 180 cm bedre end i mange andre syvpersoners biler. De to bageste sæder kan let foldes ned i gulvet til gavn for bedre bagageplads.

Plads til seks eller syv personer

I denne udgave er der seks pladser, men bilen har som udgangspunkt syv siddepladser, hvor sæderne på række to er udformet som et traditionelt bagsæde. I denne udgave med seks pladser er midterrækken skiftet ud med to separate kaptajnstole med indbygget varme og køling.

Mellem sæderne er der en konsolboks med armlæn, og det er en løsning, der skal bestilles fra fabrikken til en merpris på 6.350 kr. De to bageste sæder kan foldes ned i gulvet til gavn for et stort bagagerum og så blot vippes op ved behov. De byder på nogenlunde pladsforhold for personer op til 180 cm, men det er ikke helt let at kravle om på tredje sædderække.

I bagagerummet er der to 220V-strømudtag, og bagklappen er elektrisk betjent. Med alle syv sæder i brug er der kun 258 liter til rådighed, og det er selvsagt ikke alverden. Her kan det være en god idé at bestille bilen med et anhængertræk, så man evt. kan have en bagageboks bagpå.

Trækket kan også bruges til en stor påhængsvogn eller campingvogn, idet CX-80 må trække op til 2,5 tons på krogen. Ved netop den form for brug af bilen er det utvivlsomt en fordel, at den er udstyret med firehjulstræk.

Bagagerum med blå kuffert i en Mazda CX-80
Med tre sæderækker i brug er der kun 258 liter til rådighed, men lægges sæderne på række tre ned – enten et eller begge – øges pladsen betragteligt. Der er hele to 220V-udtag i bagagerummet.

Hvad koster det at eje Mazda CX-80?

Som altid har vi beregnet, hvad det koster at holde bilen kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Her lander det samlede beløb på hele 7,50 kr. pr. km, og det modsvarer 150.000 kr. om året, hvis man kører 20.000 km om året, og det er unægtelig en ordentlig post.

Til sammenligning koster en syvpersoners elbil omkring to kroner mindre pr. km, eller hvad der svarer til en årlig besparelse på 40.000 kr. Man skal derfor være meget glad for at køre på benzin – eller have et specifikt behov for at trække op til 2.500 kg på krogen – før denne Mazda CX-80 for alvor giver mening.

Mazda CX-80 sælges med en fabriksgaranti, der dækker i tre år eller 100.000 km. Det er ikke dårligt, men ej heller på niveau med de bedste garantier eller det efterhånden generelle niveau på fem år og 150.000 km, som flere og flere biler sælges med.

Til gengæld kan Mazda CX-80 bryste sig af, at sikkerhedsorganisationen Euro NCAP netop har tildelt Mazda CX-80 titlen som den sikreste bil i kategorien „Stor SUV“ i 2024.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve