Mercedes-Benz CLA – Stjernen viser vejen frem for elbiler
Motors vurdering
Mercedes-Benz CLA
- Rækkevidde
- Ladetid
- Komfort
- Dørhåndtag
- Pladsforhold
- Pris på ekstraudstyr
Fabriksdata
-
MotorEn elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 90/85 kWh (NMC)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt272 hk
-
Moment335 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)6,7 sek.
-
Køreklar vægt2.055 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum405 liter
-
Akselafstand279 cm
-
Officiel rækkevidde792 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 2 / 2Bilgaranti: Maks. 5 år eller 200.000 km. Garantien på batteriet er på 8 år eller 160.000 km.
-
MålL:472 cm B:186 cm H:147 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,65 kr./km
- Målt rækkevidde 640 km
Når det handler om elbiler, er der to spørgsmål, som vi altid møder: Hvad er rækkevidden, og hvor hurtigt kan der komme strøm på bilen igen?
Svarene er noget anderledes for nye Mercedes-Benz CLA, end de plejer at være. For her er grænserne for, hvad vi kan forvente af en elbil, kort og godt flyttet.
CLA har med andre ord sat rekord: Hele 640 km kunne vi køre på en opladning ved motorvejsfart, og hele 410 km kunne vi få tilført batteriet på 15 minutter. Vi kunne altså køre 1.460 km på motorvej med 110 km/t – kun afbrudt af to ladepauser på hver 15 minutter.
Det er så flot, at vi nu kan konkludere, at denne nye elbil er helt i top, og at den kan matche de bedste dieselbiler, når det handler om at køre langt.
Video: Se nærmere på Mercedes-Benz CLA
Hvad koster Mercedes-Benz CLA?
Mercedes-Benz CLA er en såkaldt firedørs sedan. Det er en relativ sjælden biltype i dagens Danmark, og den består af en lavt placeret kabine med fire sidedøre og et bagagerum, der nås gennem en udvendig bagklap.
Størrelsesmæssigt er Mercedes-Benz CLA på niveau med f.eks. Tesla Model 3 og en BMW i4, mens den faktisk er en smule mindre end en VW ID.7.
Prisen begynder ved 380.000 kr. for en udgave med baghjulstræk og det mindste batteri, mens den model, vi her har testet, har et større batteri og koster 428.000 kr.
Der er indtil videre kun tre modeller i programmet, og i de to dyreste er batteriet altid af samme størrelse, hvilket giver officielle rækkevidder meget tæt på de 800 km. Den dyreste udgave har firehjulstræk og koster 482.000 kr.
Flot udstyr – men pas på tilkøb
Udgangspunktet er dog i alle tilfælde, at grundudstyret er ganske pænt, og at man faktisk godt kan nøjes med at købe bilen uden ekstraudstyr. Man får nemlig altid en ret komplet sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot og vognbaneassistent samt en effektiv nødbremse både for og bag.
Sidstnævnte har vi testet, og den er noget af det mest effektive, vi har set. Det er en fin prioritering fra Mercedes’ side, at sådant udstyr er standard i alle udgaver.
Men som altid hos Mercedes-Benz kan man tilkøbe ekstraudstyr i alle afskygninger. Noget er samlet i store, attraktive udstyrspakker, mens andet skal tilkøbes enkeltvist.
Fælles for det meste er dog, at prisen hurtigt stikker af, og så er vi fremme ved et af de minusser ved bilen, som vi har noteret: Passer man ikke på, bliver Mercedes-Benz CLA hurtigt stjernedyr.
Vores testbil havde for eksempel en Premiumpakke Plus til små 80.000 kr. Den indeholder bl.a. nøglefri dørlåse med integrerede dørhåndtag, eljusterbare forsæder, elbagklap, Burmester-lydanlæg, headup-display, en ekstra skærm ved passagersædet samt multibeam LED-forlygter. Den pakke er helt sikkert værd at overveje, mens meget af det andet udstyr i prislisten virker ret dyrt.
Man sidder bag et panorama-panel
Den nye CLA er konstrueret helt anderledes end den gamle generation. Det ser man flere steder i bilen, men nok mest tydeligt ved instrumentbordet, hvor forsædepassagererne sidder bag et sammenhængende panel, der rummer op til tre skærme.
Den foran rattet skal hjælpe føreren med at få overblikket under turen, mens den i midten skal hjælpe med at finde vej, styre musikken, klimaanlægget og telefonen.
Længst til højre er der som udgangspunkt blot pyntet op med små stjerner, der kan skifte farve efter ens valg. Men vælger man at tilkøbe en Premiumpakke, får man bilen leveret med en tredje skærm, der her kan underholde den forreste passager med f.eks. en god fim, mens man er på vej.
Man sidder ret lavt i bilen, men man sidder virkelig godt i forsæderne. De er som standard manuelt justerbare, men de fleste vil nok tilkøbe en af de mange pakker, der også indeholder eljusterbare forsæder.
Hvordan kører Mercedes-Benz CLA?
Gearvælgeren er placeret til højre for rattet, og den er let at betjene. Med den i D begynder det sjove, og elbilen sætter i gang. Det gør den blidt og glidende, og man mærker også her med det samme, at bilen er ret så lydsvag.
Den accelererer fint, og koncentrerer man sig, kan man visse steder mærke, at bilen skifter gear. Der er nemlig lidt usædvanligt knyttet to gear til elmotoren, der derved har kunnet konstrueres mindre og mere energieffektiv, hvilket er en af forklaringerne på den lange rækkevidde, som vi kunne notere os.
På landevejen fornemmer man også hurtigt, at bilen er godt konstrueret. Den styrer virkelig godt og præcist, og man har let ved altid at placere bilen korrekt. Men en ting imponerer næsten endnu mere: Affjedringen føles virkelig rar og er nok det sted på bilen, hvor man mest tydeligt fornemmer, at Mercedes har industriens længste erfaring i at bygge biler.
Undervognen er flot tilpasset bilens vægt. Det er ikke justerbare støddæmpere, som man finder i mange andre biler i denne prisklasse, men de kan alligevel håndtere opgaven med både at fjedre og dæmpe bevægelserne på en overbevisende måde i mange forskellige situationer.
Behagelig og god kørehjælp
På de større veje får man hjælp af assistentsystemerne, og de er i en liga for sig selv. Fartpiloten er god til at læse vejskiltene, og den justerer selv farten efter dem, hvis man har valgt den indstilling. Det er meget overbevisende at køre med, og den justerer hele tiden farten på en blid facon, og man kan selv justere indstillingen via knapperne på rattets venstre side.
Desværre er de af touch-typen, og det fungerer bare ikke lige så godt som fysiske knapper. Selve vognbaneassistenten skal til- og frakobles via skærmen. Det er ikke svært, men vi havde foretrukket, at også den funktion kunne styres via en fysisk knap på rattet.
FDM tester
Rækkevidde
FDM-test, 0˚C (110 km/t): 530 km
FDM-test, 20˚C (110 km/t): 640 km
Fabrikstal (WLTP): 792 km
Effektivitet, 20 ˚C: 7,5 km/kWh
Opladning
Maks. effekt DC (fabrik/målt): 320/315 kW
15 min. (målt): +410 km
30 min. (målt): +595 km
10-80 % (målt): 21 min.
Ladeboks AC,11 kW
0-100 %: 8 timer
Med styrehjælpen tilkoblet får man en fint doseret hjælp med at fastholde bilen i vognbanen. Ikke på en dominerende måde, for man kan stadig selv bevæge rattet, hvis man foretrækker at køre lidt ud til siden, eller hvis man skal styre uden om et hul i vejen. I stedet gør den det bare virkelig godt og sikrer, at man altid følger vognbanen, og det er jo netop det, det hele handler om.
O.k., vi oplevede til tider, at bilen missede et vejskilt, og vi oplevede også, at bilen ikke er fejlfri, når den skal finde vognbanen. Men samlet set hjalp den med kørslen på en måde, der er blandt det bedste, vi har set.
Man kan bede bilen om at motorbremse ved at vippe gearvælgeren frem. Her er der valg mellem enten ingenting, rekuperation hele tiden eller en særlig smart funktion, der tilpasser motoropbremsningen efter trafikken og vejforløbet. Den indstilling blev vi hel vilde med at bruge, idet den gør kørslen let, ligesom den sikrer, at man hele tiden genindvinder en stor del af bevægelsesenergien, så man kan få det tilbageført som strøm til batteriet.
En særlig rar indstilling får man, hvis man kombinerer den automatiske rekuperation med hastighedsbegrænseren. Så har man selv styr på bilens acceleration, når man træder på speederen, men får hjælp til nedbremsningen ved lyskryds og fodgængere. Den kombination sikrer, at man ikke kører for stærkt, hvilket særligt er rart ved bykørsel.
Pladsen er ikke overvældende
Mercedes CLA er mindste model i mærkets nye generation af elbiler, og det oplever man, når man skal ind og ud af bilen. Der er ikke megen plads at gøre godt med. Men det kan dog lade sig gøre at sidde fire velvoksne personer i bilen.
Ved forsæderne føles bilen dog lidt trang på grund af den store midterkonsol, og ved bagsæderne sidder man lidt lavt, idet gulvet er hævet en smule for at give plads til batteriet. Men når alle først er inde i bilen og har fundet sin plads, så sidder man godt, og så føles bilen rar at køre i.
Bagagerummet er med sine 405 liter ikke overvældende i størrelsen, men det er faktisk selve indlæsningsåbningen, der sætter den største begrænsning for brugen, hvis man vil fragte større ting. Fortil er der en ekstra frunk på ca. 100 liter, og den er så stor, at man også kan bruge den som et ekstra bagagerum.
Men er de begrænsede pladsforhold alligevel et problem, kan man vente på, at CLA inden længe dukker op som en stationcar i form af en Shooting Brake, der har et noget større bagagerum bag en stor bagklap.
Mercedes CLA kan udstyres med en trækkrog, og bilen må trække 750 kg, hvis påhængsvognen ikke har bremser, og det dobbelte, hvis den har bremser.
Fem års garanti trækker op
Mercedes-Benz CLA er endnu ikke sikkerhedstestet af Euro NCAP. Bilen sælges dog med en fuld sikkerhedspakke i alle varianter, og den indeholder alt det udstyr, der skal til for at kunne opnå topkarakter i sikkerhedstesten. Bl.a. er der en meget avanceret nødbremse og en airbag mellem forsædepassagererne.
Mercedes har endnu ikke fundet den helt rette måde at sælge biler på i Danmark. De har indført en midlertidig nyvognsgaranti på fem år og 200.000 km, hvilket er flot, men den gælder desværre kun året ud.
Hvad der sker herefter, er der endnu ikke klarhed over. Det er derfor et punkt, man skal være meget opmærksom på, hvis man køber en bil til levering efter årsskiftet.
Samlet set er vi trods alt yderst begejstret for Mercedes-Benz CLA. Vi uddeler derfor de maksimale seks stjerner og konkluderer samtidig, at dette er den bedste bil, man kan købe netop nu i denne klasse. Ikke mindst, hvis man har brug for at udnytte bilens flotte rækkevidde og korte ladetid i hverdagen.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.