Mercedes-Benz E-klasse - ledestjernen
Motors vurdering
Mercedes-Benz E
- Komfort
- Sikkerhed
- Køreegenskaber
- Pris
- Forbrug
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor3.5 liter - V6
-
CO2 udledning199 g/km
-
Effekt292 hk
-
Moment365 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)6,3 sek.
-
Køreklar vægt1.735 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum540 liter
-
Akselafstand287 cm
-
MålL:487 cm B:185 cm H:147 cm
Motors tal
- Målt forbrug 10 km/l
- Beregnet økonomi 11,20 kr./km
Vi kan jo lige starte med at slå fast, at den nye Mercedes E-klasse er så svinedyr, at kun de allerfærreste nogensinde får råd til den. Et forhold, der ikke mindst skyldes, at staten opkræver 650.000 kr. i afgift, før der kan komme danske nummerplader på bilen. En afgift, der i øvrigt let kan overstige en hel million kroner, hvis man også bestiller bilen med noget af det lækre og innovative udstyr, fabrikken tilbyder.
Men efter at det er slået fast, kan vi se mere nøgternt på den nye bil, som teknisk set byder på så mange interessante løsninger, at den må siges at være en teknologisk ledestjerne for alle andre bilproducenter. Det er områderne komfort, sikkerhed og miljø, der i særdeleshed har været i fokus.
Sæderne giver dig et kram
Vi har prøvet en af topmodellerne, nemlig E 350 CGI. Det er en firedørs sedan med en sekscylindret benzinmotor med direkte indsprøjtning. Den har oven i det omfattende standardudstyr fået fabriksmonteret ekstraudstyr for over 500.000 kr. Det gør det muligt at få et blik ind i det højteknologiske univers, som den tyske fabrikant har brugt over fem år på at udvikle.
På komfortsiden er det særligt den nye luftundervogn, der giver et stort positivt indtryk. Der er tale om en videreudvikling af tidligere generationer, så hvert hjul nu kan reguleres individuelt.
Desuden kan man fra en knap på instrumentbordet skifte mellem komfort eller sport afhængig af vejforhold og førerens ønsker. Det fungerer imponerende og er med til at gøre oplevelsen af bilen til en førsteklasses salon, der svæver på en luftpude.
Det billede understreges af de store „køredynamiske multikonturforsæder med massagefunktion”. Her er der tale om forstole med elektrisk justering af alt, så man virkelig kan komme til at sidde fremragende. Men ikke nok med det: Sæderne er koblet til bilens bevægelsesføler, så siderne i sædet pumpes op, når man kører gennem sving. Det modvirker centrifugalkraftens pres på kroppen og holder føreren fast.
Kører man en lang tur på motorvejen – hvor man har ro i kroppen til at nyde det – kan man benytte den indbyggede massagefunktion, der kan massere ryggen helt fra lænden og op til nakken. Alene den funktion kan lokke folk til en ekstra køretur!
Holder øje med føreren
På det sikkerhedsmæssige område er Mercedes E-klasse en sand opvisning i omtanke for bilens passagerer. Fra førerpladsen kan man nyde den allernyeste generation af aktiv fartpilot, hvor afstanden til de forankørende hele tiden reguleres på nænsom vis. Holder den forankørende bil helt stille, bremser E-klassen af sig selv helt op, og når bilen foran atter kører, kan man ved et let tråd på speederen fortælle, at nu er man også klar til at køre, og så overtager bilen selv opgaven med at styre hastighed og holde afstand. Det er stærkt vanedannende og nok det største bidrag til bilens samlede sikkerhed overhovedet.
Skulle man tro, at førerens færre opgaver kunne sløve opmærksomheden, så er der også hjælp at hente her. Et standardmonteret system overvåger 70 forskellige parametre under kørslen og sammenholder bl.a. førerens ratudslag med de øvrige parametre for at fastslå, om føreren er ved at blive træt. Er det tilfældet tændes et symbol med en kaffekop for at fortælle, at det nu er tid til en pause.
For de øvrige personer i bilen er det rart at vide, at bilen har Pre-safe som standard. Det er et system, der overvåger kørslen, og som kan opdage, at en ulykke er under opsejling. I splitsekunderne inden en eventuel ulykke strammes alle sikkerhedsseler, hovedstøtter aktiveres, og de syv airbags gøres klar til eventuel udløsning.
Er det i stedet en fodgænger, der er i farezonen, er der også tænkt på dette i form af en aktiv motorhjelm. Ved en kollision springer motorhjelmens bageste kant automatisk fem cm op. Derved øges deformationszonen mellem motorhjelm og motor.
Der kan vælges mellem fire,- seks- og ottecylindrede motorer som yder fra 136 til 525 hk. Den motor, vi har prøvet, er en 3.5-liters V6-benzinmotor med 292 hk. Den er naturligvis lækker at køre, men er ikke den, der bringer mærket frem rent miljømæssigt. Den går ganske vist 11,2 km pr. liter, men det er altså ikke imponerende i 2009.
Kommer som taxi
Det er derfor på dieselsiden, at de store forskelle ses. En generation af nye firecylindrede dieselmotorer på 2.1 liter, der fås i tre udførelser, 200 CDI (136 hk), 220 CDI (170 hk) og 250 CDI (204 hk), er dem, der peger fremad. De kører mellem 16 og 19 km pr. liter og bringer dermed E-klassen op i energiklasse C. Det er vigtigt, da bilen dermed lever op til de nye miljøregler for taxier i Danmark.
Vi vil derfor også fremover opleve Mercedes som en af de mest benyttede taxier – ikke mindst fordi alle motorudgaver nu har automatgear som standard.
Nå, ja – så var der lige det der med prisen, som man jo ikke kan se helt bort fra, selv om vi virkelig prøvede. Er der overhovedet sammenhæng mellem pris og kvalitet? Ser man på udsalgsprisen herhjemme, er svaret så absolut nej. En million for sådan en bil er ganske enkelt for mange penge.
Men hvis vi lige vender tilbage til de danske afgifter, kan vi konstatere, at bilen faktisk kun koster 3-400.000 kr. før afgifterne. Og set i det lys er det faktisk imponerende, hvad man får for de penge, når man sammenligner med så mange andre industriprodukter. Mercedes E-klasse er bygget på en yderst imponerende vis med brug af udsøgte materialer fra ende til anden. Det er afgjort et af de bedst byggede masseindustriprodukter, man kan købe overhovedet. Men indtil Danmark på et eller andet tidspunkt får normaliseret afgiftssystemet, må bilen forblive en drøm for de fleste og en ledestjerne for de fleste øvrige bilproducenter.