En sort Mercedes C 43 AMG kører i et sving på en landevej med træer i baggrunden.
Biltest

Mercedes C 43 AMG – Lynhurtig bulderbasse

AMG-udgaven af den ellers fine Mercedes C-klasse imponerer ikke, når det handler om komfort og økonomi. Den er lynhurtig, men er alligevel ikke rigtig fulgt med tiden.
En sort Mercedes-AMG C 43 set bagfra, mens den kører på en landevej.

Motors vurdering

Mercedes-AMG C-klasse

11,4 km/l
Benzin
1.300.000 kr.
  • Motor
  • Plads
  • Præstationer
  • Pris
  • Komfort
  • Gearskift
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    200 g/km
  • Effekt
    408 hk
  • Moment
    500 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.810 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    490 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:479 cm B:188 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 11,85 kr./km

Sikkerhed

2022
Luk

Dette er en bil med to ansigter. På den ene side venter der en helt vild og unik køreoplevelse bag rattet i topudgaven af den nye C-klasse, der så hedder 43 AMG til efternavn. På den anden side rummer bilen også en så rå og uskøn mekanik, at man forbløffes over, at denne bil skal koste 1.3 mio. kr. og dermed er noget af det dyreste i denne klasse.

Den ganske vist velbyggede stationcar imponerer i lighed med resten af modellerne i C-familien med en godt indrettet førerplads, en komfortabel kabine og i det hele taget mange lækre materialer. Men allerede når motoren startes, skifter AMG-bilen karakter og bliver til et larmende monster, man har svært ved at se formålet med.

Det bliver ikke bedre, når man begynder at køre i bilen. For når man træder på speederen, generes man af hårde gearskift og masser af motorlarm. Først når motorvejens marchhastighed nås, bliver køreoplevelsen mere behagelig.

Kabinen i en Mercedes C 43 AMG
Førerpladsen er meget lækkert udformet og der er anvendt fine materialer. Den store skærm i midten har en fin brugerflade med danske menuer.

Lynhurtig, men overhalet af udviklingen

Selve hjertet i C 43 AMG er en firecylindret benzinmotor på to liter med turbolader. Motoren er koblet til en ni-trins automatgearkasse, der er trimmet af AMG, så den skifter lynhurtigt for at holde accelerationstiden nede.

Den formår da også at klare paradedisciplinen 0 til 100 km/t. på 4,7 sekunder. Det er et tal, der indtil for få år siden ville have været vildt, men som i dag overgås af masser af elbiler. En familiebil som en Volvo EX30 klarer samme præstation på 3,6 sekunder, og det udstiller på en eller anden måde denne AMG-udgave som en bil, der ikke er fulgt med tiden.

Tophastigheden er dog vild. Den er elektronisk begrænset til 250 km/t. som følge af den aftale, flere tyske bilproducenter har indgået om at holde igen med at kæmpe om de bedste egenskaber på lige dette område.

Skærmen i en Mercedes C 43 AMG
Skærmen i midten er en trykskærm, og er let at betjene. Der er mange menuer, og en fin integration af Apple CarPlay og Android Auto, der begge  forbindes trådløst.

Hvor langt kører Mercedes C 43 AMG på literen?

Motoren yder 500 Nm, og havde det ikke været, fordi bilen skulle have et sportsligt snit, så kunne man have lavet en pragtfuld sejtrækker ud af samme motor, hvor omdrejningerne kunne have været holdt i ave til gavn for en god kørekomfort. Men sådan skulle det ikke være!

Alting koster, og i dette tilfælde koster det benzin. Fabrikken stiller 11,4 km pr. liter i udsigt, og flere gange kunne vi notere os et aktuelt forbrug, der kun tillod omkring 7,0 km pr. liter. Det er ikke rigtig rart at tænke på!

Med andre ord er Mercedes C 43 AMG en bil, kun de færreste vil have glæde af. Vælg i stedet en af de andre fine udgaver i C-klassen – de er både bedre og billigere.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve