Mercedes-EQ EQB set forfra
Biltest

Mercedes-EQ EQB – Elbil med syv pladser

Mercedes-EQ EQB er en særlig elbil, idet den fås med op til syv siddepladser. Desværre er rækkevidden kort, og så er den manglende mulighed for en trækkrog et stort minus for en del bilkøbere.
Mercedes-EQ EQB set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-EQ EQB

El
519.098 kr.
  • Op til 7 sæder
  • Komfort
  • Udstyr
  • Rækkevidde
  • Trækkrog ikke muligt
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    292 hk
  • Moment
    520 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,2 sek.
  • Køreklar vægt
    2.220 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    495 liter
  • Akselafstand
    283 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:468 cm B:183 cm H:167 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,75 kr./km
  • Målt rækkevidde 335 km

Sikkerhed

2019
Luk

Der er ikke mange elbiler, der kan rumme op til syv personer, men det kan elbilen EQB. Den er egentlig en forstørret udgave af EQA, men ud over at være længere, så sidder man også højere, ligesom ruderne er større.

Den høje siddeposition giver en fin ind- og udstigning, og de store ruder giver et godt udsyn. Ved række et og to er der fin plads, mens man ved række tre kun finder plads til familiens mindste.

De to ekstra sæder er ekstraudstyr til over 13.000 kr., og tilkøber man ikke dem, får man i stedet et enormt bagagerum og en elbil, der så også har mange konkurrenter.

Førerpladsen er hentet fra den mindre EQA
Førerpladsen er hentet fra den mindre EQA og byder på et flot panel foran rattet med både et digitalt instrumenthus og en skærm til højre, hvorfra stort set alt i bilen styres. De to skærme kan styres fra hver sin knap på rattet.

Hvor langt kører Mercedes-EQ EQB på en opladning?

Fabrikken stiller en rækkevidde på 420 km i udsigt målt ved den officielle WLTP-test. Vi måler som sædvanlig rækkevidden på motorvej med konstant 110 km/t., og her nåede vi 335 km ved 20 grader, før batteriet var tømt.

Det modsvarer beskedne 280 km ved nul grader, idet elbiler generelt kører kortere på en opladning om vinteren. Det er en noget kortere rækkevidde i praksis, end det fabrikken reklamerer med, og samtidig et resultat, der gør, at man skal overveje bilen to gange, før et eventuelt køb.

Rækkevidden modsvarer i øvrigt et energiforbrug, der tillader ret præcist 5,0 km pr. kWh.

Der er yderligere to sæder på tredje sæderække.
Der er yderligere to sæder på tredje sæderække. Hverken plads eller komfort er dog synderlig god, så det er kun familiens mindste, der kan finde plads heromme. Når sæderne ikke er i brug, kan de foldes sammen enkeltvis, så bagagepladsen udvides betragteligt.

Mercedes-EQ EQB oplades ikke så hurtigt

Når der igen skal strøm på bilen, kan det ske hjemme med en trefaset 11-kW lader, og så tager en fuld opladning omkring seks timer.

På farten kan bilen DC-oplades med op til 150 kW ved hjælp af et Type 2 Combo-stik. Det er det stik, der sidder på stort set alle hurtig- og lynladere i Danmark. Også den del har vi testet, og her opnåede vi kun en ladeeffekt på 100 kW, der dog var ret konstant over de 40 minutter, vi testede ladningen henover.

Det betyder, at man på en halv time kun får omkring 50 kWh på batteriet, der i alt rummer 67 kWh. De 50 kWh modsvarer 250 km på motorvejen om sommeren.

Man kan naturligvis vælge at lade længere, og da vi gjorde det, kunne vi ikke umiddelbart konstatere et markant fald i lade-effekten i de 40 minutter, hvor vi ladede bilen. På den tid blev der fyldt 61 kWh på batteriet, eller hvad der modsvarer 305 km. Det svarer til en gennemsnitlig ladeeffekt på knap 92 kW hen over de første 40 minutter. Det er ikke et ualmindeligt niveau, men en del lavere end de 150 kW, man stilles i udsigt.

Med kun to rækker sæder i brug er bagagepladsen mægtig. Sæderne på række to kan foldes forover i tre dele, og gulvet bliver stort set plant.
Med kun to rækker sæder i brug er bagagepladsen mægtig. Sæderne på række to kan foldes forover i tre dele, og gulvet bliver stort set plant.

Husk vigtig assistentpakke

Vi testede Mercedes-EQ EQB 350 4Matic med en assistentpakke, der er ekstraudstyr til 19.040 kr. Den er alle pengene værd, og byder bl.a. på en glimrende vognbaneassistent og en fartpilot, der tilpasser hastigheden efter både trafik, vejskilte og vejbanens forløb. Det fungerer rigtig godt, og selve funktionen er let at indstille via knapperne på venstre side af rattet.

Derudover havde vores testbil en Premiumpakke Plus, som den hedder. Den koster 45.000 kr. ekstra, og indeholder et udbygget musikanlæg med subwoofer, nøglefrie dørlåse, trådløs opladning af mobiltelefonen, headup-display, eljusterbare forsæder og kameraer hele vejen rundt. Den pakke er naturligvis rar at have med, men er ikke et helt så indlysende tilvalg som assistentpakken.

Køber man EQ 350 4Matic til 520.000 kr., og tilkøber man pakken med de syv sæder og assistentpakken, så lander det samlede beløb på lidt 550.000 kr. Det er mange penge, men alligevel en pris, der ikke ligger langt væk fra konkurrenternes, der jo almindeligvis kun har fem sæder.

Set i det lys er EQB en spændende bil, der helt sikkert er værd at overveje – men alligevel er mest åbenlys, hvis man har et reelt behov for de to ekstra siddepladser på række tre.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen