Mercedes-EQ EQS SUV – Hidtil bedste Mercedes
Motors vurdering
Mercedes-EQ EQS SUV
- Plads
- Udstyr
- Køreglæde
- Pris
- Dårlig til dansk
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
MotorTo elmotorer - Firehjulstræk. Batteri (brutto): 108,4 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt544 hk
-
Moment858 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)4,6 sek.
-
Køreklar vægt2.984 kg
-
Maks. påhængsvægt1.800 kg
-
Bagagerum645 liter
-
Akselafstand321 cm
-
Officiel rækkevidde570 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:513 cm B:196 cm H:172 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 12,90 kr./km
- Målt rækkevidde 430 km
Her er den største elbil fra Mercedes. Den bygger på den store S-klasse, men er her udvidet til en SUV-udgave med plads til syv personer, der alle sidder i bilen med en komfort, man kun sjældent ser mage til.
Førerpladsen er vildt imponerende med et glaspanel, der nærmest løber i hele bredden af bilen. Bagved glaspladen leverer tre skærme en unik oplevelse. Skærmen foran passagersædet kan vise film og underholde passageren, hvis føreren vel at mærke undlader at se med. Sker det alligevel, så slukker skærmen af sig selv.
Bilen koster fra 1,7 mio. kr., men man kan hurtigt tilkøbe for mange penge ekstraudstyr, og vores testbil havde således lige rundet de to millioner kroner. Men i lighed med alle andre elbiler, beskattes EQS SUV ikke helt så hårdt, som havde det været en benzinbil, og det betyder, at man alt andet lige får ret meget bil for pengene.
Overvældende pladsforhold
Der er fremragende plads ved de fem forreste sæder, mens de to bageste nok giver fin komfort, men kun plads i begrænset omfang. De kan dog foldes forover, og så har man et nærmest gigantisk bagagerum.
Der er varme i alle syv sæder, og de fem af dem kan justeres, så man sidder fremragende. Udsynet er tilmed glimrende takket være de store sideruder.
Sæderne på række tre er ekstraudstyr til små 30.000 kr., hvis de altså også skal være opvarmede.
SUV-formen koster på rækkevidden
Vi tog bilen med ud på vores sædvanlige testrute på motorvejen for at måle rækkevidden. Her klarede bilen 430 km ved konstant 110 km/t. ved 20 grader. Det er flot, men ikke helt så overbevisende som den almindelige EQS, der med sine 510 km stadig er den, der har kørt længst i vores test.
Fabrikken stiller 570 km i udsigt, så der er et ret almindeligt forhold mellem vores måling og fabrikstallet.
Når der igen skal strøm på bilen foregår det ifølge fabrikken med op til 200 kW. Det testede vi også, og her ladede den i snit med 100 kW efter det første kvarter og i snit med 135 kW efter en halv time.
Vi noterede undervejs 171 kW som den maksimale ladeeffekt under vores opladning ved fem graders varme. På en halv time gik vi fra otte procent til 71 procent, idet vi fik 65 kWh på batteriet.
Eftersom vi noterede os et energiforbrug, der tillader 3,6 km pr. kWh, så modsvarer en halv times opladning i dette tilfælde ca. 235 km motorvejskørsel.
Plusser og minusser
Fra testblokken kan vi på den positive side særligt fremhæve de virkelig gode sæder med indbygget massage, den fremragende komfort ved både række et og to, de avancerede digitale LED-forlygters imponerende lys, firehjulsstyringens mulighed for at vende bilen på en tallerken, det imponerende lydanlæg, den meget flotte materialekvalitet af alle komponenter i kabinen samt ikke mindst bilens lynhurtige fartressourcer.
På den negative side undrede vi os over, at der er en start-knap i bilen, som besværliggør startproceduren unødigt, ligesom vi undrede os over, at der ikke er servo-lukning af dørene.
Og skal vi være lidt krævende, kunne vi godt have brugt indbygget varme i midterarmlænet og dørsiderne, som vi har set i andre topudgaver fra Mercedes.
Men når det er sagt, er det tydeligt, at dette er en bil, der imponerer i en grad, så vi har svært ved at se, hvilke andre udgaver fra den tyske luksus-producent, der skulle give en samlet bedre oplevelse. Og vil man endelig have alle detaljerne med, så kan Mercedes i vanlig stil tilbyde ekstraudstyr fra en alenlang liste.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.