Mercedes-EQ EQS SUV kører på en landevej i gråvejr
Biltest

Mercedes-EQ EQS SUV – Hidtil bedste Mercedes

Den enorme SUV-udgave af elbilen Mercedes-EQ EQS imponerer med både indretning, køregenskaber og udstyr. Prisen er høj, men lave afgifter trækker i den rigtige retning.
Mercedes-EQ EQS SUV set bagfra, mens den kører på en landevej

Motors vurdering

Mercedes-EQ EQS SUV

El
1.711.080 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Køreglæde
  • Pris
  • Dårlig til dansk
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer - Firehjulstræk. Batteri (brutto): 108,4 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    544 hk
  • Moment
    858 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.984 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    645 liter
  • Akselafstand
    321 cm
  • Officiel rækkevidde
    570 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:513 cm B:196 cm H:172 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 12,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 430 km
Luk

Her er den største elbil fra Mercedes. Den bygger på den store S-klasse, men er her udvidet til en SUV-udgave med plads til syv personer, der alle sidder i bilen med en komfort, man kun sjældent ser mage til.

Førerpladsen er vildt imponerende med et glaspanel, der nærmest løber i hele bredden af bilen. Bagved glaspladen leverer tre skærme en unik oplevelse. Skærmen foran passagersædet kan vise film og underholde passageren, hvis føreren vel at mærke undlader at se med. Sker det alligevel, så slukker skærmen af sig selv.

Bilen koster fra 1,7 mio. kr., men man kan hurtigt tilkøbe for mange penge ekstraudstyr, og vores testbil havde således lige rundet de to millioner kroner. Men i lighed med alle andre elbiler, beskattes EQS SUV ikke helt så hårdt, som havde det været en benzinbil, og det betyder, at man alt andet lige får ret meget bil for pengene.

Kabinen i en Mercedes-EQ EQS SUV
Førerpladsen er en opvisning i lækre materialer. Instrumentbordet er dækket af en stor glasplade, hvorunder der er tre skærme, der giver både information og underholdning til alle i bilen.

Overvældende pladsforhold

Der er fremragende plads ved de fem forreste sæder, mens de to bageste nok giver fin komfort, men kun plads i begrænset omfang. De kan dog foldes forover, og så har man et nærmest gigantisk bagagerum.

Der er varme i alle syv sæder, og de fem af dem kan justeres, så man sidder fremragende. Udsynet er tilmed glimrende takket være de store sideruder.

Sæderne på række tre er ekstraudstyr til små 30.000 kr., hvis de altså også skal være opvarmede.

Bagsædet i en Mercedes-EQ EQS SUV
Også ved bagsædet er der skærme, hvorfra man enten kan følge med i kørslen eller lade sig underholde med en god film og lyd gennem trådløse hovedtelefoner.

SUV-formen koster på rækkevidden

Vi tog bilen med ud på vores sædvanlige testrute på motorvejen for at måle rækkevidden. Her klarede bilen 430 km ved konstant 110 km/t. ved 20 grader. Det er flot, men ikke helt så overbevisende som den almindelige EQS, der med sine 510 km stadig er den, der har kørt længst i vores test.

Fabrikken stiller 570 km i udsigt, så der er et ret almindeligt forhold mellem vores måling og fabrikstallet.

Når der igen skal strøm på bilen foregår det ifølge fabrikken med op til 200 kW. Det testede vi også, og her ladede den i snit med 100 kW efter det første kvarter og i snit med 135 kW efter en halv time.

Vi noterede undervejs 171 kW som den maksimale ladeeffekt under vores opladning ved fem graders varme. På en halv time gik vi fra otte procent til 71 procent, idet vi fik 65 kWh på batteriet.

Eftersom vi noterede os et energiforbrug, der tillader 3,6 km pr. kWh, så modsvarer en halv times opladning i dette tilfælde ca. 235 km motorvejskørsel.

Bagagerummet i en Mercedes-EQ EQS SUV med et sæde på tredje række slået op.
De to bageste sæder kan foldes forover enkeltvis, og på den måde kan man udnytte bilens plads bedst muligt. Alle materialer – også i bagagerummet – er af flotteste kvalitet.

Plusser og minusser

Fra testblokken kan vi på den positive side særligt fremhæve de virkelig gode sæder med indbygget massage, den fremragende komfort ved både række et og to, de avancerede digitale LED-forlygters imponerende lys, firehjulsstyringens mulighed for at vende bilen på en tallerken, det imponerende lydanlæg, den meget flotte materialekvalitet af alle komponenter i kabinen samt ikke mindst bilens lynhurtige fartressourcer.

På den negative side undrede vi os over, at der er en start-knap i bilen, som besværliggør startproceduren unødigt, ligesom vi undrede os over, at der ikke er servo-lukning af dørene.

Og skal vi være lidt krævende, kunne vi godt have brugt indbygget varme i midterarmlænet og dørsiderne, som vi har set i andre topudgaver fra Mercedes.

Men når det er sagt, er det tydeligt, at dette er en bil, der imponerer i en grad, så vi har svært ved at se, hvilke andre udgaver fra den tyske luksus-producent, der skulle give en samlet bedre oplevelse. Og vil man endelig have alle detaljerne med, så kan Mercedes i vanlig stil tilbyde ekstraudstyr fra en alenlang liste.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen