Mercedes A-klasse set forfra
Biltest

Mercedes A-klasse - en lille stjerne

Den nye udgave af Mercedes A-klasse er en yderst vellykket livsstilsbil med flotte linjer, avanceret teknik og gode køreegenskaber. Pladsen er derimod ikke imponerende.
Mercedes A-klasse set bagfra

Motors vurdering

Mercedes A-klasse

23,3 km/l
Diesel
363.580 kr.
  • Motor
  • Design
  • Komfort
  • Pladsforhold
  • Udsyn bagud
  • Bagageplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.8 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    111 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.445 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    341 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:429 cm B:178 cm H:143 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 4,35 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Mercedes-Benz er traditionelt placeret i toppen af bilklasserne, når det drejer sig om pris, kvalitet og komfort. Kun mærkets lille A-klasse har haft svært ved at følge med. Det er derfor ikke nogen stor overraskelse, at Mercedes med tredje generation A-klasse stiler efter at nå denne position. Målet er at få en god bid af den kage, det stadig voksende premiumsegment i mellemklassen udgør.

Her hedder konkurrenterne f.eks. Audi A3, BMW 1-serie, Volvo V40 og Alfa Romeo Giulietta, og i dette felt spiller „bløde værdier” som design en stor rolle. Den nye A-klasse er da også blevet længere, bredere og lavere end den gamle og ser dermed mere dynamisk ud. Den er i stor stil baseret på den ret nye B-klasse og er dermed en forhjulstrukket bil med fire sidedøre, en stor bagklap og plads til fire-fem personer.

Midlet til at mænge sig i det eksklusive livsstilssegment er lækre materialer, masser af smarte features og et design, der udstråler overskud. Og efter lang tids test og daglig brug af bilen er det bestemt vores oplevelse, at Mercedes har nået sit mål. A-klassen er en lækker bil.

Den klare mission har dog haft en konsekvens, som nogle givetvis finder uheldig: Der er skruet godt ned for de praktiske sider af bilen. Bagsædepladsen er kneben, bagagerummet er småt, og udsynet er næsten hele vejen rundt generet af bilens massive dørstolper og små designerruder.

Om man så er mest til en lækker livsstilsbil eller en praktisk bil til hverdagens mange gøremål, må man selv afgøre, men direkte praktisk kan bilen ikke beskyldes for at være.

Mercedes A-klasse kabine
Instrumentbordet er præget af farverne sort og krom. Speedometeret er svært at aflæse, og man skal lige vænne sig til Mercedes’ system med kun en stilk i venstre side af rattet. Parkeringsbremsen er fodbetjent med en fjerde pedal helt ude til venstre.

Helt nye motorer

Uanset indfaldsvinklen til A-klassen vil man dog kunne glæde sig over bilens lækre tekniske niveau. På motorsiden er der en række nyere benzin- og dieselmotorer, der alle giver en rigtig fin oplevelse af bilen. Vi har prøvet flere af dem, og selv den mindste 1.5-liters dieselmotor virker både harmonisk og fuldt tilstrækkelig til at løse de mest gængse køreopgaver.

Særligt støjniveauet er i alle varianter lavt, og det er med til at understrege bilens høje tekniske niveau. Stortestbilens 1.8-liters dieselmotor i A200 CDI er med sine 136 hestekræfter ikke opsigtsvækkende, når man blot betragter specifikationerne.

Men i praksis arbejder motoren støt derudad, og den byder på den måde på rigeligt med kræfter. Den koster 30.000 kr. mere end den lille 1.5’er, og selvom man godt kan mærke forskel på de to dieselmotorer, er det en merpris, man ikke nødvendigvis skal ofre. Mercedes har nemlig formået at afstemme motor og gearkasse på harmonisk vis i begge varianter.

Vil man absolut have flere penge op af lommen, så vil vi hellere pege på A180 CDI med automatgear. Den yder i lighed med 1.5’eren 109 hestekræfter, men er her baseret på samme 1.8-liters-motor som i A200. Gearkassen er af dobbeltkoblingstypen, og det er altså noget, der virker, og som er med til at løfte den samlede kørekomfort.

På nær de to topudgaver er alle udgaver af A-klassen energimærket A+, og det skyldes et flot, lavt brændstofforbrug. På papiret går den lille 1.5-liters-udgave 26,3 km/l, og denne 1.8-liters-variant går 23,3 km/l. I praksis kører man sjældent så langt, og under vores test af A200 CDI nåede vi kun 18,3 km/l. Men det er ikke meget anderledes end hos de nærmeste konkurrenter.

Mercedes A-klasse kører
På FDM Jyllandsringen udviste Mercedes A-klassen fremragende køreegenskaber, og bilen er i det hele taget en dejlig køremaskine.

Kører fremragende

I forhold til forgængeren er tyngdepunktet i den nye A-klasse sænket fire cm. Det er meget og er en medvirkende faktor for, hvordan bilen opleves i sving og kurver, hvor et lavt tyngdepunkt alt andet lige mindsker krængningen og øger vejgrebet.

Siddehøjden er tilmed sænket hele 17 cm, og det giver en mere direkte føling med bilens bevægelse på vejen, hvilket også alt andet lige giver en mere sportspræget kørestilling. Den lavere placering af førersædet er dog også med til at besværliggøre ind- og udstigningen sammenlignet med forgængeren, altså igen et punkt, hvor brugsværdien er blevet nedprioriteret til fordel for bilens udseende og opførsel.

Generelt er det dog vores opfattelse, at der er kommet en rigtig velkørende bil ud af de ændringer, der er foretaget, og både på den lange, lige motorvej og gennem de små, skarpe landevejssving kan man ikke andet end holde af den nye A-klasse. Det er flot lavet.

En af årsagerne til de gode køreegenskaber findes i undervognen. Bagtil er en ny multi­link-aksel med til at fastholde vejgrebet, og fortil er en ny velproportioneret elektrisk servostyring med til at give føreren en god føling med bilen gennem sving og kurver.

Det sidste oplevede vi tydeligt ved vores test af bilen på FDM Jyllandsringen, hvor bilen var i sit es. Ingen tvivl om, at A-klassen kører godt!

Man skal dog lige være opmærksom på, at undervognen i Mercedes A-klassen fås i to udgaver. Vi har prøvet både standardudgaven og med sportsundervognen, som er en del af en dynamikpakke til 7.151 kr., og det er standardundervognen, der giver den bedste komfort, og det er derfor også den, vi vil anbefale.

Dynamikpakken omfatter ganske vist også et hastighedsafhængigt styretøj, men det kan desværre ikke tilkøbes separat, så selvom det sådan set er fint nok, er det samlet set uinteressant.

Mercedes A-klasse udsyn bagud
Udsynet bagud er begrænset af en lille bagrude, en stor C-stolpe og et par markante hovedstøtter ved bagsædet. Samtidig er også B-stolpen markant, og det gør det svært at se ud af bilen.

Høj sikkerhed koster dyrt

På sikkerhedsområdet kan A-klassen fås med en lang række sikkerhedssystemer, der ellers ikke er sædvanlige for biler i denne størrelse. Men det er kun en lille del, der er standard – resten må tilkøbes til ret høje priser.

Som standard findes det, Mercedes kalder „Attention Assist”, hvilket omfatter en træthedsovervågning, hvor der dukker et billede af en kaffekop op sammen med en opfordring til at holde pause, hvis bilen bemærker en styremåde, der kan indikere, at man er ved at falde i søvn.

Også „Collision Prevention Assist” er standard. Det er et system, der løbende måler afstanden til forankørende biler og holder den op mod hastigheden. Kører man for tæt, tænder et advarselslys, og kører man meget tæt, lyder der også en advarselstone. Systemet bremser ikke selv bilen ned, men vælger man selv at bremse, er bremsesystemet allerede i alarmberedskab, og man kan lynhurtigt få farten ned. I modsætning til f.eks. Volvo, hvor bilen griber aktivt ind, hvis der er behov for det, er Mercedes’ tilgang, at man selv skal gøre noget, før der sker noget.

På tilkøbslisten findes „Pre-safe”, som er et system til 8.500 kr., der strammer selerne og lukker soltag og vinduer før et eventuelt sammenstød. En fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, koster 22.300 kr., og en sikkerhedspakke med advarsel om bagfrakommende biler i den blinde vinkel samt en advarsel, hvis man er på vej ud over siderne af vognbanen, fås til små 20.000 kr.

Man kan altså let formøble 50.000 kr. på denne konto. Dyrt, vil mange mene, og så er det en fattig trøst at vide, at mere end de 32.000 kr. heraf er direkte skatter til staten.

Mercedes A-klasse babagerum
Bagagerummet rummer 341 liter, og den begrænsede plads er en af bilens svage sider. Bagsædet kan fældes forover, og der er gennemlastningsluge i midten.

Flot indrettet

Bag rattet i A-klassen mødes man af lækre materialer og et gennemført design, der utvivlsomt vil falde i de flestes smag. Farverne er som udgangspunkt holdt i sort og krom, og også den indvendige side af taget er som standard holdt i sort. Sæderne er også sorte, og som standard er det sportssæder med integrerede hovedstøtter. Alt i alt giver det en smart kabine, men også en noget mørk en af slagsen – ikke mindst på grund af de små sideruder.

I midten af instrumentbordet findes en farveskærm på 5,8 tommer, hvor man kan se oplysninger om radio, tripcomputer og telefon. Og tilkøber man et navigationsmodul til 18.000 kr., benyttes denne skærm også til det formål. I alle tilfælde styrer man gennem alle de dansksprogede menuer via det fine drejegreb, der er placeret mellem forsæderne. Der er også blevet plads til en kopholder mellem sæderne, idet P-bremsen er flyttet ned til fødderne i form af en ekstra pedal helt ude til venstre.

I den bil, vi prøvede, var kabinen i øvrigt udbygget med „Lys- og synpakke” til små 10.000 kr. Den indeholder lys i dørpaneler, dørhåndtag og solskærme, under hovedstøtter og et par andre steder og giver en god atmosfære ved natkørsel. Man kan tilkøbe lækre sædebetræk i stof og læder og på den måde skabe et design efter egen smag. Mulighederne er mange, og A-klassen er således den bil fra Mercedes, der kan leveres i flest antal kombinationer af teknik, udstyr, indretning og farver.

Mercedes A-klasse bagsæde
Bagsædepladsen er begrænset, og voksne sidder ikke særlig komfortabelt. Udsynet er knebent ud af de små sideruder og på grund af de markante hovedstøtter. Friskluftdyse til bagsædet er til gengæld fint.

Overvej privatleasing

Økonomien i ejerskabet af en A-klasse er præget af anskaffelsesprisen, værditabet, servicepriserne, brændstofforbruget og de faste omkostninger som forsikring og grøn ejerafgift. Motor har skabt et overblik over dette regnestykke i bilbudgettet, men resultatet heraf afhænger i høj grad af, hvor meget man har givet for bilen inklusive ekstraudstyr.

Med mulighed for at tilkøbe for flere hundrede tusind kroner udstyr kan værditabet næsten antage en hvilken som helst størrelse. Vi har dog baseret vores beregning på en standardudstyret bil, og så ser værditabet rimeligt ud over en periode på fem år og 100.000 km. Det får km-prisen til at lande på rimelige 4,35 kr., eller hvad der svarer til 87.000 kr. om året.

Mercedes tilbyder en service- og reparationsaftale til 8.400 kr. om året. Det lyder lidt pebret, ikke mindst fordi motorerne (på nær 1.5-liters diesel) har tandrem, der først skal skiftes ved 200.000 km. Service­intervallet er 25.000 km eller en gang om året, og det er fint nok. Mindre fint er det, at Mercedes kun tilbyder to års garanti på bilen. Det er ikke godt nok, når man tager i betragtning, at mange langt billigere biler sælges med en garanti på tre, fem eller syv år.

Samlet set er det vores vurdering, at økonomien i en Mercedes-Benz i bedste fald er gennemsnitlig, hvis man holder igen med krydserne på udstyrslisten. Vil man alligevel helgardere, kan man lease bilen. Gør man det over en periode på tre år og 60.000 km, koster det 4.550 kr. om måneden foruden et engangsbeløb på 30.000 kr. ved oprettelsen.

Sammenligner man det med et privat ejerskab over samme periode, falder det ud til leasingmodellens fordel med ca. 500 kr. pr. måned. Det vil derfor være en fordel at lease bilen, hvis man i øvrigt har et brugsmønster, der passer ind i denne driftsform.