Mercedes A-klasse – Når stjernestatus ikke er nok
Motors vurdering
Mercedes-Benz A
- Køreegenskaber
- Ladetid
- Kvalitetsfornemmelse
- Pris
- Motorlyd
- Gearkasse
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.3 liter – 4 cyl. + en elmotor. Forhjulstræk
-
CO2 udledning19 g/km
-
Effekt218 hk
-
Moment450 Nm
-
Topfart230 km/t.
-
Acc. (0-100)7,5 sek.
-
Køreklar vægt1.705 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum345 liter
-
Akselafstand273 cm
-
Officiel rækkevidde79 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:456 cm B:180 cm H:146 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,65 kr./km
- Målt rækkevidde 63 km
Mercedes-Benz har en høj stjerne hos mange bilkøbere, og for langt de fleste modeller er det med rette. Men den nye plugin-hybridudgave af A-klassen er ikke en af mærkets bedste biler.
Den har nu en officiel rækkevidde på 79 km, og vi målte 63 km, hvilket er ganske fint. De godt 15 km/l, bilen kørte, efter batteriet var brugt, er mindre imponerende. Især når man tænker på, at bilen reelt kører ret meget på strøm, og at en stor del af målingen foregik på landevej. Anslået under vores målinger var det cirka en tredjedel af kørslen, der foregik på strøm.
Gearkassen er dog det, der skuffer mest. For selvom du kører på strøm alene, får du små ryk under nedbremsningen for hvert gearskifte. Det giver en uskøn oplevelse og giver ikke indtryk af luksus, man forventer af en Mercedes. Her mærkes det, at plugin-hybriden er en trædesten på vej mod elbilen og ikke den færdige vare.
Hvordan kører Mercedes A250e?
Bortset fra gearskiftet kører A-klassen meget fint. Især når den kører på strøm, er accelerationen passende, og du glider let rundt i trafikken. Affjedringen er komfortabel, og bilen ligger solidt på motorvejen, når du skal på længere ture.
Der er en fin adaptiv fartpilot, som holder afstand til bilerne foran og tager farten af for de rundkørsler, som er i navigationsanlægget. Blinker du, bremser bilen også ned ved den næste vej. Små trin mod den selvkørende bil.
Styrehjælp er Mercedes også gode til, men det er ikke standard på den mindste model. Her skal der tilkøbes en førerassistentpakke til 25.000 kr. Kører du mange kilometer, vil vi anbefale den, for Mercedes er blandt de bedste til at lave systemer, der aflaster føreren.
En lille negativ note skal dog med her. Når strømmen er brugt, og bilen kører som hybridbil, oplevede vi, at accelerationen fra stilstand kunne være svær af dosere, så bilen laver hjulspind i fugtigt føre.
Hvad koster Mercedes A250e?
Det er vildt, at den billigste Mercedes-Benz i dag koster ca. 450.000 kr. Og selvom det er med en AMG-pakke, der giver kabinen en lækker fornemmelse med røde syninger, og at listen over standardudstyr er lang, så ændrer det ikke ved, at det er mange penge.
Når man vælger en plugin-hybrid, er det, fordi man enten vil have mere bil for pengene eller gerne vil prøve at køre elektrisk. Det sidste kræver, at man kan lade hver dag, og kan man det, er det billigere at købe Mercedes’ mindste elbil, EQA.
Det eneste som taler for plugin-hybriden, er, at den kan trække 1.600 kg. Og at du med en campingvogn på krogen ikke behøver at bekymre dig om rækkevidden, når du skal køre ned gennem Europa, men bare kan tanke, når det kræves. Ellers er løbet kørt for trædestenen.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks