Mercedes-Benz A250e kører på en landevej
Biltest

Mercedes A-klasse – Når stjernestatus ikke er nok

Mercedes-Benz har lavet fantastiske biler i over 100 år, men plugin-hybridvarianten af A-klassen bliver ikke et af ikonerne, når mærkets fortælling skal skrives. Vi savner raffinement på et centralt punkt i køreoplevelsen.
Mercedes-Benz A250e set bagfra, mens den kører på en landevej

Motors vurdering

Mercedes-Benz A

125 km/l
Benzin/el
452.296 kr.
  • Køreegenskaber
  • Ladetid
  • Kvalitetsfornemmelse
  • Pris
  • Motorlyd
  • Gearkasse
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl. + en elmotor. Forhjulstræk
  • CO2 udledning
    19 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    450 Nm
  • Topfart
    230 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.705 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    345 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Officiel rækkevidde
    79 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:456 cm B:180 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,65 kr./km
  • Målt rækkevidde 63 km

Sikkerhed

2018
Luk

Mercedes-Benz har en høj stjerne hos mange bilkøbere, og for langt de fleste modeller er det med rette. Men den nye plugin-hybridudgave af A-klassen er ikke en af mærkets bedste biler.

Den har nu en officiel rækkevidde på 79 km, og vi målte 63 km, hvilket er ganske fint. De godt 15 km/l, bilen kørte, efter batteriet var brugt, er mindre imponerende. Især når man tænker på, at bilen reelt kører ret meget på strøm, og at en stor del af målingen foregik på landevej. Anslået under vores målinger var det cirka en tredjedel af kørslen, der foregik på strøm.

Gearkassen er dog det, der skuffer mest. For selvom du kører på strøm alene, får du små ryk under nedbremsningen for hvert gearskifte. Det giver en uskøn oplevelse og giver ikke indtryk af luksus, man forventer af en Mercedes. Her mærkes det, at plugin-hybriden er en trædesten på vej mod elbilen og ikke den færdige vare.

Kabinen i en Mercedes A-klasse
De små Mercedes-modeller har en lille trykskærm, og den er ved at virke lige lille nok. Ellers er kabinen lækkert indrettet med god materialekvalitet. Til en pris på over 450.000 kr. er det også et krav.

Hvordan kører Mercedes A250e?

Bortset fra gearskiftet kører A-klassen meget fint. Især når den kører på strøm, er accelerationen passende, og du glider let rundt i trafikken. Affjedringen er komfortabel, og bilen ligger solidt på motorvejen, når du skal på længere ture.

Der er en fin adaptiv fartpilot, som holder afstand til bilerne foran og tager farten af for de rundkørsler, som er i navigationsanlægget. Blinker du, bremser bilen også ned ved den næste vej. Små trin mod den selvkørende bil.

Styrehjælp er Mercedes også gode til, men det er ikke standard på den mindste model. Her skal der tilkøbes en førerassistentpakke til 25.000 kr. Kører du mange kilometer, vil vi anbefale den, for Mercedes er blandt de bedste til at lave systemer, der aflaster føreren.

En lille negativ note skal dog med her. Når strømmen er brugt, og bilen kører som hybridbil, oplevede vi, at accelerationen fra stilstand kunne være svær af dosere, så bilen laver hjulspind i fugtigt føre.

Bagagerummet i en Mercedes-Benz A-klasse
Sedan-udgaven har traditionelt set dårlig adgang til bagagerummet på grund af den lille åbning. Men selve rummet har også kun 345 liter, hvilket er småt for en sedan.

Hvad koster Mercedes A250e?

Det er vildt, at den billigste Mercedes-Benz i dag koster ca. 450.000 kr. Og selvom det er med en AMG-pakke, der giver kabinen en lækker fornemmelse med røde syninger, og at listen over standardudstyr er lang, så ændrer det ikke ved, at det er mange penge.

Når man vælger en plugin-hybrid, er det, fordi man enten vil have mere bil for pengene eller gerne vil prøve at køre elektrisk. Det sidste kræver, at man kan lade hver dag, og kan man det, er det billigere at købe Mercedes’ mindste elbil, EQA.

Det eneste som taler for plugin-hybriden, er, at den kan trække 1.600 kg. Og at du med en campingvogn på krogen ikke behøver at bekymre dig om rækkevidden, når du skal køre ned gennem Europa, men bare kan tanke, når det kræves. Ellers er løbet kørt for trædestenen.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve