Mercedes Marco Polo set forfra
Biltest

Mercedes Marco Polo – Rejsebilen redder ferien

I en corona-tid kan det være praktisk at have bil og sommerhus bygget sammen, så ferieplanerne hele tiden kan tilpasses den skiftende virkelighed. Vi har set nærmere på autocamperen Mercedes-Benz Marco Polo.
Mercedes Marco Polo set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz Marco Polo

12,8 km/l
Diesel
594.900 kr.
  • Førerplads
  • Køreegenskaber
  • Udstyr
  • Campingudstyr
  • Fralægningsplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.1 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    203 g/km
  • Effekt
    163 hk
  • Moment
    380 Nm
  • Topfart
    194 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,3 sek.
  • Køreklar vægt
    2.435 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    670 liter
  • Akselafstand
    320 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:514 cm B:193 cm H:198 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,60 kr./km
Luk

De kompakte autocampere som denne Marco Polo og VW’s California har fået et uventet boost som følge af corona-tidens begrænsninger i rejsemulighederne. Med huset på ryggen kan man let lade rejseplanerne følge rejsevejledningerne, og tilsiger de, at man skal holde sig inden for rigets grænser, er der stadig masser af muligheder for at få en god ferie.

Det har danskerne allerede opdaget, og efterspørgslen efter denne biltype er derfor steget betydeligt. Og intet tyder på, at den udvikling ændrer sig i 2021.

I øjeblikket byder Mercedes-Benz sig til med denne Marco Polo, der sælges til særligt attraktive kampagnepriser. For lige under 600.000 kr. får man en velfungerende autocamper med ekstra rart udstyr som f.eks. adaptiv fartpilot, bakkamera, elektrisk hævetag, oliefyr og navigationsanlæg.

Mercedes-Benz Marco Polo kabine
Førerpladsen er udformet med en stor skærm i midten og en mindre skærm midt i instrumenthuset, hvorfra man kan se en stor del af bilens indstillinger.

Plads til fire

I denne Marco Polo er der soveplads til fire, køkken og en lille siddegruppe. To personer kan sove nederst, når man har omdannet bagsædet til en dobbeltseng, og to andre kan sove øverst, hvor man har en udmærket seng, som kan rumme to børn eller to, som kender hinanden godt.

Sovekomforten er ikke på niveau med det, man får i en rigtig seng, men det kan snildt gå an på mindre ferier.

Når bilen er parkeret, kan forstolene drejes rundt, så man kan mødes om det lille bord, der kan klappes op. Og i køkkenet er der vask med indbygget vandhane, to gasblus og et rigtigt køleskab. Nederst er der køkkenskabe, hvor bestik, service og gryder kan finde plads.

Mercedes-Benz Marco Polo skærm
Fra den store skærm kan man styre vippetaget, køleboksen og lyset, ligesom man får informationer om batterispænding, spildevandstank og friskvandstanken.

Rod med campingudstyret

Det indbyggede varmeapparat er godt, når man bruger bilen i ydersæsonen, og med termostatstyret indstilling får man dejlig varme i bilen.

Med alting klappet sammen og klar til afgang savner vi dog en bedre løsning til opbevaring af campingmøblerne. Der er to klapstole og et bord, der kan bruges uden for bilen, men desværre har Mercedes-Benz ikke fundet en lige så god løsning som den, man ser hos VW California, hvor bordet gemmes bort i skydedøren, og stolene kan gemmes væk i bagklappen. Her er de i stedet løst udstyr, der optager en del plads i bagagerummet, og som rasler og skramler, når man kører.

Læs også: Regler for kørsel i udlandet

Ellers er indretningen flot og gennemtænkt, og man har en god campingoplevelse. Man skal naturligvis øve sig lidt i at ombygge indretningen fra bil til camper, men har man prøvet det nogle gange, så går det faktisk ganske let.

Med en lidt mere gennemtænkt indretning havde vi hævet vores samlede vurdering af bilen til fem stjerner, for resten af bilen er yderst velfungerende.

Mercedes-Benz Marco Polo stue
Campinggruppen består af et længdeforskydeligt bagsæde til to personer, der kan omdannes til en dobbeltseng. Foran den kan et bord klappes op, og forstolene kan drejes rundt, så man kan samles fire personer om bordet.

Meget komfortabel kørsel

På vejen viser Marco Polo nogle af sine stærkeste sider. Kørekomforten er til topkarakter, og særligt affjedringen og retningsstabiliteten er en luksusbil værdig. Den kører simpelthen godt og føles en del mere komfortabel end f.eks. VW California, når man kører derudad.

Så mens California vinder på sin indretning, er det helt klart på landevejen, at Marco Polo kører fra konkurrenterne.

Få inspiration til gode køreruter

Bilen kan leveres med flere motoralternativer, og vi har prøvet den både med denne 2.1-liters dieselmotor med 163 hk og med en toliters motor med 239 hk. Sidstnævnte koster 50.000 kr. mere, men giver også lige præcis de ekstra kræfter, som en fuldt lastet camper har behov for.

I begge tilfælde overføres kræfterne til baghjulene via en velfungerende nitrins automatgearkasse. Det gør bilen dejlig letkørt.

Marco Polo er – uanset motorvalg – en sjov og spændende bil for dem, der søger en fleksibel ferieløsning i en uforudsigelig corona-tid.

Læs flere biltest