Mercedes Marco Polo – Rejsebilen redder ferien
Motors vurdering
Mercedes-Benz Marco Polo
- Førerplads
- Køreegenskaber
- Udstyr
- Campingudstyr
- Fralægningsplads
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.1 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning203 g/km
-
Effekt163 hk
-
Moment380 Nm
-
Topfart194 km/t.
-
Acc. (0-100)12,3 sek.
-
Køreklar vægt2.435 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum670 liter
-
Akselafstand320 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:514 cm B:193 cm H:198 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,60 kr./km
De kompakte autocampere som denne Marco Polo og VW’s California har fået et uventet boost som følge af corona-tidens begrænsninger i rejsemulighederne. Med huset på ryggen kan man let lade rejseplanerne følge rejsevejledningerne, og tilsiger de, at man skal holde sig inden for rigets grænser, er der stadig masser af muligheder for at få en god ferie.
Det har danskerne allerede opdaget, og efterspørgslen efter denne biltype er derfor steget betydeligt. Og intet tyder på, at den udvikling ændrer sig i 2021.
I øjeblikket byder Mercedes-Benz sig til med denne Marco Polo, der sælges til særligt attraktive kampagnepriser. For lige under 600.000 kr. får man en velfungerende autocamper med ekstra rart udstyr som f.eks. adaptiv fartpilot, bakkamera, elektrisk hævetag, oliefyr og navigationsanlæg.
Plads til fire
I denne Marco Polo er der soveplads til fire, køkken og en lille siddegruppe. To personer kan sove nederst, når man har omdannet bagsædet til en dobbeltseng, og to andre kan sove øverst, hvor man har en udmærket seng, som kan rumme to børn eller to, som kender hinanden godt.
Sovekomforten er ikke på niveau med det, man får i en rigtig seng, men det kan snildt gå an på mindre ferier.
Når bilen er parkeret, kan forstolene drejes rundt, så man kan mødes om det lille bord, der kan klappes op. Og i køkkenet er der vask med indbygget vandhane, to gasblus og et rigtigt køleskab. Nederst er der køkkenskabe, hvor bestik, service og gryder kan finde plads.
Rod med campingudstyret
Det indbyggede varmeapparat er godt, når man bruger bilen i ydersæsonen, og med termostatstyret indstilling får man dejlig varme i bilen.
Med alting klappet sammen og klar til afgang savner vi dog en bedre løsning til opbevaring af campingmøblerne. Der er to klapstole og et bord, der kan bruges uden for bilen, men desværre har Mercedes-Benz ikke fundet en lige så god løsning som den, man ser hos VW California, hvor bordet gemmes bort i skydedøren, og stolene kan gemmes væk i bagklappen. Her er de i stedet løst udstyr, der optager en del plads i bagagerummet, og som rasler og skramler, når man kører.
Læs også: Regler for kørsel i udlandet
Ellers er indretningen flot og gennemtænkt, og man har en god campingoplevelse. Man skal naturligvis øve sig lidt i at ombygge indretningen fra bil til camper, men har man prøvet det nogle gange, så går det faktisk ganske let.
Med en lidt mere gennemtænkt indretning havde vi hævet vores samlede vurdering af bilen til fem stjerner, for resten af bilen er yderst velfungerende.
Meget komfortabel kørsel
På vejen viser Marco Polo nogle af sine stærkeste sider. Kørekomforten er til topkarakter, og særligt affjedringen og retningsstabiliteten er en luksusbil værdig. Den kører simpelthen godt og føles en del mere komfortabel end f.eks. VW California, når man kører derudad.
Så mens California vinder på sin indretning, er det helt klart på landevejen, at Marco Polo kører fra konkurrenterne.
Få inspiration til gode køreruter
Bilen kan leveres med flere motoralternativer, og vi har prøvet den både med denne 2.1-liters dieselmotor med 163 hk og med en toliters motor med 239 hk. Sidstnævnte koster 50.000 kr. mere, men giver også lige præcis de ekstra kræfter, som en fuldt lastet camper har behov for.
I begge tilfælde overføres kræfterne til baghjulene via en velfungerende nitrins automatgearkasse. Det gør bilen dejlig letkørt.
Marco Polo er – uanset motorvalg – en sjov og spændende bil for dem, der søger en fleksibel ferieløsning i en uforudsigelig corona-tid.