MG 3 Hybrid – Billig og kvik hybridbil
Motors vurdering
MG 3
- Automatgear
- Letkørt
- God garanti
- Ingen sædevarme
- Svagt varmeanlæg
- Udsyn bagud
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl. hybridmotor – forhjulstræk. Batteri: 1,8 kWh
-
CO2 udledning100 g/km
-
Effekt194 hk
-
Moment128 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)8,0 sek.
-
Køreklar vægt1.383 kg
-
Maks. påhængsvægt500 kg
-
Bagagerum241 liter
-
Akselafstand257 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 3 / 7Bilgaranti: Maks. 150.000 km
-
MålL:411 cm B:180 cm H:150 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 3,75 kr./km
Ikke alle drømmer om en elbil, og for dem, der hellere vil køre på benzin, er denne hybridbil fra MG et alternativ. Hybridsystemet har et lille batteri, der ikke kan lades op som i en plugin-hybrid, men som i stedet samler energi op, når man bremser eller kører ned ad bakke.
Selve konstruktionen er baseret på en firecylindret 1.5-liters benzinmotor, der er bygget sammen med et ret avanceret automatgear. Funktionen er ligetil, og MG 3 er derfor en ret enkel og letkørt bil.
Billigste udgave koster 215.000 kr., mens denne testede version er en mellemudgave til 230.000 kr. Topudgaven hedder Luxury, og den koster 240.000 kr.
Luxury-udgaven byder på en noget mere omfattende udstyrspakke med bl.a. lidt mere sikkerhedsudstyr, et bedre bakkamera, LED-forlygter, varme i sæderne og et noget flottere interiør. Der kan derfor være god grund til at ofre de sidste 10.000 kr. i forhold til denne testede version.
Hvor langt kører MG 3 på literen?
Uanset valg af udstyrsniveau er selve teknikken ens i de tre udgaver. Hybridteknikken hjælper med at gøre bilen mindre forslugen, og ifølge fabrikken kan den lille hybridbil køre 22,7 kilometer på en liter benzin. Helt så langt nåede vi ikke i praksis, da vi havde den til test, men et gennemsnitsforbrug, der tillader 17 km pr. liter, er dog også rimeligt.
Det gunstige fabrikstal hjælper alt andet lige på ejerafgiften, der holdes nede på 1.080 kr. om året. Sammen med en fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km er det med til at tegne et godt billede af økonomien og trygheden ved at købe denne bil.
Hvordan kører MG 3 Hybrid?
Køreindtrykket er positivt med den velfungerende gearkasse, der holder omdrejningerne i ave, og som også holder støjniveauet nede. Benzinmotoren yder 102 hk, men får hjælp fra en ret kraftig elmotor på 136 hk, hvilket bringer den samlede systemydelse op på 194 hk. Det gør MG3 til en ret hurtig bil, og 100 km/t nås da også på blot otte sekunder.
Der er udmærkede assistentsystemer i bilen, og den kan således selv følge vognbanen og selv holde afstanden til forankørende biler, når man har aktiveret den adaptive fartpilot.
Ved rangeringsmanøvrer er det let at skifte mellem at køre forlæns og baglæns, idet man blot skal dreje gearvælgeren, der er placeret håndvenligt mellem forsæderne. Den kan man derfor betjene uden at se på den imens, og det er rart, når man også skal holde øje med trafikken og omgivelserne.
Helt så let er det ikke at betjene bremsesystemet. Bremserne har lidt svært ved at skifte mellem motorbremsen ved let bremsning og så selve de mekaniske bremser, når man træder kraftigt. Det kan give lidt ryk ved nedbremsningen og er i hvert fald noget, der kræver lidt tilvænning.
Hvordan er pladsen i MG 3?
Ved forsæderne sidder man glimrende, og der er fin fralægningsplads rundt om forsæderne, hvilket er rart i hverdagen. Ved bagsædet er pladsen noget mindre prangende, og det er svært at finde god plads til fire voksne i bilen.
To børn på bagsædet går derimod fint, og der er også isofix-beslag til to autostole ved yderpladserne. Der er i alt fem siddepladser i bilen. Ved bagsædet er der desuden friskluftdyser og et strømudtag, så man kan oplade en mobiltelefon eller lignende.
Bagagepladsen er dog i sig selv ikke særlig imponerende, og bagagerummet rummer blot 241 liter. Og skal man lægge bagsædets ryglæn ned, er det et minus, at det ikke er opdelt i to felter. Her er det i stedet alt eller intet.
MG 3 må udstyres med anhængertræk og må trække op til 500 kg, uanset om traileren har bremser eller ej. Et anhængertræk koster 14.000 kr.
Er MG 3 Hybrid et godt køb?
På minussiden har vi noteret et noget underdimensioneret varmeanlæg, et udsyn, der er begrænset bagud, samt at vi savner varme i sæderne.
Det er dog ikke nok til at skygge for det faktum, at man med MG 3 her får mulighed for at købe en benzinøkonomisk bil med en god fabriksgaranti for en pris, der er ganske konkurrencedygtig. Nærmeste konkurrent er den lidt mindre Toyota Yaris, der i samme udstyrsniveau er nogle få tusinde kroner dyrere.
Kan man leve med bilens oprindelse og form, kan den kinesiske MG 3 derfor være et godt bud på et alternativ til den franskproducerede Yaris.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks