MG HS set forfra, mens den kører på en landevej
Biltest

MG HS – Kører langt, men lader langsomt

MG har lanceret en ny generation af deres store SUV, HS. Den er stadig en plugin-hybrid, men batteriet er vokset, og rækkevidden på strøm er nu officielt 100 km. Men den er ikke billig.
MG HS set bagfra, mens den kører på en landevej

Motors vurdering

MG HS PHEV

200 km/l (benzin+el)
Benzin/el
349.999 kr.
  • Letkørt
  • Rækkevidde
  • Pladsforhold
  • Ladetid
  • Betjening
  • Skærmløsninger
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5-liters benzinmotor + 1 elmotor – forhjulstræk. Batteri: 21,4 kWh
  • CO2 udledning
    14 g/km
  • Effekt
    272 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.905 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    441 liter
  • Akselafstand
    275 cm
  • Officiel rækkevidde
    100 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 3 / 7
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batterigaranti: 7 år/150.000 km
  • Mål
    L:463 cm B:189 cm H:166 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 94 km

Sikkerhed

2024
Luk

MG kom til Danmark for under fem år siden, og i det lys er de kommet langt med deres modeller. Første model var SUV’en EHS, og netop den plugin-hybrid er nu lanceret i en ny generation. Dengang var rækkevidden på el godt 50 km, og nu er den det dobbelte.

Lad os starte testen der. Når vi måler rækkevidde på plugin-hybrider, kører vi et blandet kørselsmønster med både by, landevej og motorvejskørsel. Og selvom der blot var syv grader på testdagen, så kørte vi hele 94 km. Det er meget flot resultat, der gør, at en del bilister vil kunne nøjes med at køre alene på strøm, hvis de kan lade hver nat.

Det 21 kWh store batteri kan dog kun lades med 3,3 kW. Det betyder, at en opladning tager omkring syv timer, så det er lige på kanten til, at man kan nå at lade, når strømmen er billigst om vinteren. Her havde tofaset ladning halveret ladetiden og været en bedre løsning.

Førerpladsen i en MG HS
Kvalitetsfornemmelsen er blevet bedre i MG HS. Der bruges fine materialer, og umiddelbart virker samlekvaliteten udmærket. Der er ikke helt så mange knapper i kabinen, og det betyder, at nogle funktioner gør chaufføren mindre opmærksom i trafikken.

Hvordan kører MG HS? 

Selve køreoplevelsen er ikke bemærkelsesværdig, og her er det positivt ment. Der er god komfort, støjniveauet er også fint, og så virker bilen meget letkørt. Der er også rigtig god plads i kabinen, mens bagagerummet blot er 441 liter, hvilket ikke er meget i en stor SUV.

Automatgearet, der er med til at få det hele til at glide, havde et par uharmoniske brud i accelerationen, når benzinmotoren koblede til ved omkring 70-80 km/t. Det var ikke hver gang, men vi oplevede det en del gange.

Noget mere irriterende i hverdagen er betjeningen af bilen. Mange funktioner går gennem den i øvrigt langsomt reagerende midterskærm. Sædevarme kræver f.eks. tre tryk at aktivere, og du skal bruge fire-fem tryk for at slå advarselssystemet fra, hvis det læser fartgrænsen forkert og giver ukorrekte advarsler.

Vi oplevede fartgrænser, der blev ændret for 18 måneder siden, som ikke var opdateret i bilens navigation. Navigationen „frøs“ på et tidspunkt bilens aktuelle position på skærmen seks gange inden for 10 minutter. Selve varmesystemet er heller ikke stabilt, når det skifter mellem benzin- og eldrift.

Er målestokken en 10 år gammel bil, er det fint, men for en ny bil i 2025 til 350.000 kr., er det ikke godt nok.

Bagagerum med blå kuffert og ladekabler i en MG HS
Ladekabel skal ligge i bagagerummet, og der er i forvejen blot 441 liter. Det er ikke meget i en bil, som ellers er stor nok til en familietur sydpå. Ford Kuga har samme problem, men den må trække 2.100 kg på krogen, her må MG’en kun trække 1.500 kg.

Skal man vælge en MG HS?

Vi har tidligere kritiseret MG for at have multifunktionsknapper, uden det var markeret, hvad de skulle bruges til. Det har de rettet op på i HS-modellen, og vi må håbe, at de også tager det med i deres øvrige modeller.

På venstre side af rattet er det nu tydeligt, hvordan bilens fartpilot skal betjenes. Der er også en knap til at aktivere og deaktivere styrehjælpen. Dog kan det drille, når vognbaneassistenten skal slås fra eller ditto fartpiloten.

Her i 2025 er afgifterne steget med cirka 14.000 kr. for plugin-hybriderne, og det har rykket prisen på denne topudgave af HS Luxury helt op på 350.000 kr. Det er et prisleje, hvor dem, der søger elektrisk kørsel eller et godt tilbud vil finde et bedre tilbud blandt elbilerne. Især når man har bilens mange halvbagte løsninger med in mente.

Plugin-hybriderne var tænkt som en trædesten mellem benzin- og elbiler, og da elbilerne allerede er her nu, bør du kun vælge denne MG HS, hvis du specifikt har behov for bilens evne til at trække op til 1.500 kg, eller hvis du har et billiv, hvor en elbil ikke kan indpasses. I alle andre tilfælde er en elbil et bedre køb.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve