MG Marvel R set forfra
Biltest

MG Marvel R – Lækker kinesisk elbil

Den nye MG Marvel R er en elbil med masser af udstyr og flotte præstationer til en skarp pris. Alligevel bliver den lige så dyr at eje som flere af de populære elbiler fra mere kendte mærker.
MG Marvel R set bagfra

Motors vurdering

MG Marvel R

El
389.999 kr.
  • Udstyr
  • Plads
  • Garanti
  • Rækkevidde
  • Bagagerum
  • Ingen frunk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3 elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 70/65 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    288 hk
  • Moment
    665 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.995 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    357 liter
  • Akselafstand
    280 cm
  • Officiel rækkevidde
    370 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 7 / 7
    Bil+lak: Maks. 150.000 km. Garanti (batteri): 7 år/150.000 km
  • Mål
    L:467 cm B:192 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,14 kr./km
  • Målt rækkevidde 255 km

Sikkerhed

2021
Luk

Overgangen til elbiler har gjort det let for kinesiske bilproducenter at lancere nye bilmodeller i EU. Et af de nye kinesiske bilmærker er det ellers historiske MG, der i dag er overtaget af Kinas største bilproducent, SAIC, som har formået at give nyt liv og dynamik til mærket.

Nyeste bilmodel fra MG er således denne rent elektriske Marvel R, der er en sportslig SUV i mellemklassen. Den koster fra 360.000 kr. for en baghjulstrukken udgave, mens denne testede firehjulstrukne version koster 30.000 kr. mere.

Det er, som om MG udmærket ved, at der skal noget særligt til, før kunderne for alvor vender tilbage. For Marvel R betyder det, at bilen er proppet med udstyr, og at forholdet mellem pris og udstyr derfor er gunstigere end hos de fleste af konkurrenterne.

Men det er ikke bare klassisk udstyr som soltag og eljusterbare lædersæder, der skal holde interessen oppe. Også førerpladsen med en af markedets største skærme til betjening af bilen skal fange de kunder, der gerne vil have noget særligt. Der er tale om en skærm på hele 19,4 tommer, der står som en kæmpe iPad mellem forsæderne.

Den er let at se og let at nå, og den rummer indgangen til de fleste af bilens funktioner. Desværre er den ikke altid god til at mærke, når man trykker på den, og det kræver derfor lidt træning at bruge den uden problemer.

Den 19,2" store skærm dominerer førerpladsen.
Kabinen er pænt lavet, og førerpladsen er domineret af den 19,2" store skærm. 

Hvor lang rækkevidde har MG Marvel R?

Marvel R er en stor og rummelig SUV med fin plads ved forsæderne og overraskende god plads ved bagsædet. Bagagerummet er dog knap så imponerende i sin størrelse, og i denne firehjulstrukne udgave er der ikke blevet plads til en frunk fortil, hvor man kunne have placeret kabler og lader. Et sådant opbevaringsrum findes i den tohjulstrukne udgave, der er uden elmotor ved forhjulene, og hvor der derfor er mere plads.

Vi tog den firehjulstrukne udgave af Marvel R ud på en testtur for at se, hvor langt man kan køre på motorvejen på en opladning. Batteriet er på 70 kWh brutto, men da man ikke kan tømme det helt, er der kun ca. 65 kWh til rådighed. Den mængde strøm tillod os at køre 255 km med konstant 110 km/t. ved nul grader.

Det er ikke specielt langt og naturligvis noget mindre end fabrikstallets 370 km, der dels er baseret på mere varierende kørsel, dels er målt ved højere temperaturer. Vi skønner, at man om sommeren kan køre 20 procent længere på en opladning, altså lidt over 300 km. Det er ikke helt så flot som for mange af konkurrenterne. 

Når der skal strøm på igen, foregår det enten ved hjælp af en lynlader med op til 92 kW eller hjemme med en trefaset 11-kW-lader. Mens de 11 kW er helt fint, er de 92 kW’s lynladning i underkanten af det forventelige i dag. Det betyder, at man ikke kan oplade lige så hurtigt på farten som med mange andre elbiler, og at man f.eks. på en halv times ladning kun får strøm, der svarer til 115 km’s motorvejskørsel om vinteren.

MG Marvel R stor skærm
Skærmen har mange funktioner, men de danske menuer er ikke altid lige godt oversat, ligesom skærmen til tider ikke rigtig opfanger, at man trykker på den.

Hvordan kører MG Marvel R?

De grundlæggende køreegenskaber i Marvel R er gode. Bilen er letkørt, og affjedringen er ganske komfortabel. Gearvælgeren er placeret som en rund drejeknap mellem forsæderne, og den er let at betjene, uden at man behøver at se på den imens. Det er rart, når man skal køre bilen frem og tilbage ved f.eks. parkeringsmanøvrer. 

Man kan indstille elmotorerne til at motorbremse i tre niveauer, og vælger man det kraftigste niveau, kan man stort set slippe for at flytte foden over på bremsepedalen. Det er rart ved bykørsel. 

Selve motoropbygningen er noget atypisk, idet der er en stor og en lille elmotor ved bagakslen og en tredje ved forhjulene. Den sidstnævnte går kun i funktion ved sportslig kørsel. Ved almindelig kørsel er det den lille elmotor ved baghjulene, der driver bilen frem. Årsagen til denne opbygning er, at man hele tiden udnytter elmotorerne optimalt, så energitabet undervejs mindskes.

Træder man speederen ned, så tager alle tre elmotorer fat, og så sørger de i alt 288 hk i den grad for, at der sker noget. De første 100 km/t. nås på under fem sekunder, og topfarten er sat til 200 km/t. Ikke at man skal køre så stærkt, men det er rart, at man f.eks. kan overhale en lastbil hurtigt og trygt.

App-styring af MG Marvel R
Via appen MG iSmart kan man fjernstyre varmeanlæg og ladetidspunkter, ligesom man kan se, hvor bilen er parkeret. Det er en fin løsning.

Betjeningen er ikke optimal

Den store skærm i midten ved førerpladsen er udstyret med danske menuer, men det virker lidt, som om der er tale om maskinoversat tekst. Det er svært helt at forstå, hvad der menes, og det gør betjeningen en smule vanskelig. Det bliver dog bedre, hvis man kobler sin iPhone eller Android-telefon til og benytter Apple CarPlay eller Android Auto og ad den vej styrer navigationsanlæg, telefon og lignende. 

Det indbyggede navigationsanlæg er ikke specielt imponerende. Det er billedet til gengæld, når man bakker eller drejer ved lav hastighed. Så vises bilen i et 3-d-billede, der ser realistisk ud, og som hjælper med udsynet.

Marvel R er udstyret med en adaptiv fartpilot og det, MG kalder MG Pilot, som er et system, der hjælper med at fastholde bilen i vognbanen. Desværre er MG gået væk fra den lette til- og frakobling af MG Pilot, så nu skal man ind i de svært forståelige menuer for at koble systemet til og fra, og det er ikke let.

I praksis betyder det, at man indimellem må kæmpe mod styreassistenten, der ofte gerne vil bestemme, hvor bilen skal ligge på vejen. Det gør den o.k. på motorvejen, men den er ret irriterende på mindre veje.

Der er overraskende god plads ved bagsædet
Der er overraskende god plads ved bagsædet, og glastaget giver et godt indeklima. Midterarmlænet er flot udformet.

Hvor god garanti har MG Marvel R?

Der er særligt to gode grunde til at vælge MG Marvel R, og det er mængden af udstyret, og det er garantien på bilen. Udstyret er omtrent ens i de to versioner af bilen, der er i programmet. Det omfatter stort set alt, hvad hjertet begærer, og det meste virker overbevisende i sin funktion.

Også, når det handler om sikkerhedsudstyret, er niveauet højt. Bilen er netop sikkerhedstestet af Euro NCAP, og her opnåede den fire stjerner ud af fem. Den grundlæggende kollisionssikkerhed var dog til et højere niveau, og sikkerhedsudstyret fik også en pæn samlet karakter med bl.a. en nødbremse, der bremser for både fodgængere og cyklister. Derudover er der mange andre fine sikkerhedsdetaljer ved bilen.

MG Marvel R sælges desuden med en fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km, afhængigt af hvad der indtræffer først. Det er en fin garanti, og den er med til at gøre købet trygt. 

MG Marvel R har et lille bagagerum
Bagagerummet er et minus ved bilen, og vi savner ekstra plads til ladekabler. Et gardin vipper op sammen med bagklappen.

Hvad koster MG Marvel R?

Vi kender endnu ikke prisen på en service- og reparationsaftale, men vi forventer, at den kun bliver marginalt dyrere end de aftaler, MG tilbyder på sine øvrige modeller. Dermed lander de samlede omkostninger ved at eje bilen i en femårig periode, hvor man kører 100.000 km, på ca. 4,15 kr. pr. km eller omtrent 83.000 kr. pr. år. 

Det er i den billige ende, hvis man sammenligner med en tilsvarende benzinbil, men det er ikke billigst, når man sammenligner med andre og mere velkendte elbiler – ej heller med dem, man normalt ville betragte som noget mere luksuriøse. MG Marvel R demonstrerer dermed igen, at det er billigt at køre i elbil, men også at denne bil altså ikke nødvendigvis er den billigste elbil i det lange løb.

Er du alligevel fanget af det høje udstyrsniveau og den omfattende garanti, må du indstille dig på en lang ventetid. Den danske importør fortæller blot, at man kan forvente at få bilen leveret i tredje kvartal af 2022.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen