Mini Aceman set forfra, mens den kører på landevej med træer i baggrunden
Biltest

Mini Aceman – Klassisk Mini til den moderne hverdag

Mini Aceman er en let forstørret Mini Cooper, men er som elbil både billigere og bedre kørende. Prisen stikker dog let af med køb af udstyr, og komfortabel kan man ikke kalde den.
Mini Aceman set bagfra, mens den kører på landevej med træer i baggrunden

Motors vurdering

Mini Aceman

El
410.667 kr.
  • Førerplads
  • Køreassistenter
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Affjedring
  • Ikke fem års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 54/49 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    330 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.785 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    300 liter
  • Akselafstand
    261 cm
  • Officiel rækkevidde
    383 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:408 cm B:175 cm H:151 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,55 kr./km
  • Målt rækkevidde 310 km
Luk

Er du vild med retrodesignet fra Mini, men har du et behov for mere plads, end det man finder i den traditionelle Mini Cooper, så er Aceman et godt bud. Her får man en noget større elbil med fire sidedøre og et bagagerum, der er en halv gang større.

Og da afgifterne i Danmark gør elbilerne gunstige, kan man tilmed få hele pakken til en lavere pris, end det de benzindrevne modeller koster. Der er dermed meget, der taler for denne moderniserede udgave af den klassiske Mini.

Aceman fås med valg mellem to batteristørrelser, og så hedder bilen enten S (ca. 40 kWh) eller SE som denne testbil, der har et batteri på ca. 50 kWh. Merprisen mellem de to versioner er 31.000 kr., og vores testbil er oven i det udstyret med John Cooper Works Trim (JCW), som koster yderligere 65.000 kr.

Den pakke omfatter bl.a. sportsfælge, sportssæder og sportsrat, kraftigere bremser samt en række JCW-designelementer. Dermed lander prisen i vores tilfælde på godt 410.000 kr., hvilket nok må siges at være i overkanten for en bil af denne karakter. Men mindre kan heldigvis gøre det, og billigste udgave med det store batteri fås således fra 272.000 kr.

Førerpladsen i en Mini Aceman
Førerpladsen følger designet fra de øvrige Mini-modeller med en stor rund skærm i midten og et stofbeklædt instrumentbord med indlagte lys-effekter.

Uoverskueligt modelprogram

Idéen bag Mini er, at man skal være i stand til at designe sin egen bil ud fra et katalog af muligheder. Og den del af strategien er lykkedes til fulde. Af samme grund har Mini ikke en prisliste på sin hjemmeside.

I stedet skal man i gang med en konfigurator for at finde ud af, hvordan ens egen udgave skal se ud, og hvad den vil koste. Valgmulighederne er utallige, og der er næppe to ens modeller på vejene herhjemme.

Man kan vælge mellem indvendige og udvendige farver, kontrastfarver af tag og syninger og eventuelle klistermærker på bilen samt mellem et hav af enkeltoptioner, som det så smukt hedder. Det er ikke let at få overblikket, og her gør man nok bedst i at få vejledning hos et af landets tre Mini salgssteder, så man ikke ender med en for outreret version.

Stor skærm i en Mini Aceman
Skærmen måler 24 cm i diameter og er af OLED-typen. Den fungerer både som instrumenthus og som platform for f.eks. navigationsanlæg og Apple CarPlay/Android Auto. Man kan let skifte mellem flere designs, så bilen kan gøres mere personlig.

Hvordan kører Mini Aceman?

Bag rattet mærker man, at der er gjort meget for at skabe en unik stemning i bilen. Den store, runde skærm i midten sender en hilsen til den klassiske Mini, men er nu skabt som en OLED-skærm i lighed med de bedste tv-skærme til hjemmet.

Den viser alt indhold og kan også fungere som en lille hjemmebiograf, når man holder stille. Foran rattet er et lidt tarveligt headup-display på en skærm, som vipper op oven på instrumentbordet. Det giver god information under kørslen, men matcher ikke resten af bilens høje niveau og kabinens ellers flotte materialer.

Køremæssigt er der både adaptiv fartpilot og en yderst velfungerende vognbaneassistent med pulsføler i rattet. Begge dele er lette at betjene fra rattet, og her mærker man, at Mini har adgang til BMW’s teknologi. På dette område føles Mini Aceman som blandt de bedste på markedet, og man kan vælge at lade enten fartpilot eller fartbegrænser følge de lokale hastighedsgrænser, hvilket leverer en let og tryg kørsel.

Køredynamisk sætter Aceman sig lidt mellem to stole. For på den ene side er den let og komfortabel, når det handler om styretøj, speeder og bremser. Men affjedringen er på den anden side ret hård og bestemt ikke så komfortabel, som vi ville foretrække.

Vores bil havde som bekendt JCW Trim, og det inkluderer 19”-hjul, hvilket nok er en del af forklaringen på den ukomfortable undervogn.

Bagsædet i en Mini Aceman
Selvom Aceman er vokset i forhold til den almindelige Mini Cooper, er bagsædepladsen kneben. Vi savner bl.a. friskluftdyser, men glæder os over de to ekstra sidedøre.

Pladsen imponerer ikke

I forhold til den mindre Mini Cooper er kabinepladsen vokset en del, og man har også bedre adgang til bagsædet via de to bagdøre. Men egentlig stor, kan man ikke kalde Aceman, og man skal derfor gøre sig den tjeneste at prøvesidde bilen før et eventuelt køb.

Bagagerummet er til gengæld rimeligt for bilklassen, og det vil nok fungere i hverdagen for de fleste, uden at vi vil anbefale Mini Aceman til nyetablerede børnefamilier.

Ved forsæderne sidder man udmærket på kortere ture, men når det går langt, mærker man, at benene peger mere fremad end nedad, idet batteriernes placering har medført en forhøjet vognbund. Det er et almindeligt fænomen for mange elbiler, som særligt langbenede førere skal være opmærksomme på.

Blå kuffert i bagagerummet på en Mini Aceman
Bagagerummet rummer 300 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele. Bagklappen er ikke elektrisk betjent.

Mest til korte ture

Ifølge fabrikken kan denne udgave af Aceman køre 383 km på en opladning. Vores forbrugsmåling viser, at man skal regne med at køre 310 km på motorvej om sommeren og 260 km om vinteren, hvis man kører med 110 km/t. Det er ok, men ikke ligefrem imponerende.

På farten foregår opladningen med op til 95 kW, og det er heller ikke imponerende. Man skal regne med at bruge over en halv time for at lade fra 10 til 80 procent, hvilket i så fald vil øge rækkevidden om sommeren med lidt over 200 km.

Forbruget modsvarer, at man kører 6,3 km/kWh om sommeren og 5,3 km pr. kWh om vinteren. Hjemme lader bilen som de fleste andre elbiler med 11 kW fra tre faser.

Mini sælges i Danmark med en toårig fabriksgaranti, som dermed ikke lever op til FDMs mindstekrav, som er fem år og 150.000 km. Det er et stort minus i et regnskab, som ellers byder på mange plusser.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her