Mini Cabrio – En særdeles dyr fornøjelse

Motors vurdering
Mini Cabrio
- Åben bil
- OLED-skærm
- Styretøj
- Køreglæde
- Høj pris
- Bagsædeplads
- Affjedring
- Ikke fem års garanti
Fabriksdata
-
Motor4 cyl. – 2.0 liter – turbo
-
CO2 udledning155 g/km
-
Effekt231 hk
-
Moment380 Nm
-
Topfart245 km/t.
-
Acc. (0-100)6,4 sek.
-
Køreklar vægt1.500 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum215 liter
-
Akselafstand250 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:388 cm B:174 cm H:143 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 8,25 kr./km
Benzinbiler har det hårdt i Danmark, hvor afgifterne favoriserer elbilerne. Og når det handler om en benzindreven cabriolet, bliver det derfor for alvor dyrt. Det viser denne Mini Cabriolet tydeligt, og endnu har vi desværre til gode at se en eldreven cabriolet fra Mini.
Vores testbil er topudgaven med John Cooper Works Trim (JCW), og det gør bare ondt værre. For mens den billigste udgave fås fra 546.000 kr., så skal der lægges yderligere 220.000 kr. på bordet for denne JCW-udgave.
Til gengæld venter der sig en god køreoplevelse, når taget er nede. Det foregår elektrisk via tryk på en knap, og man kan faktisk betjene kalechen selv ved lav hastighed. Det betyder, at man kan nå at få taget op eller ned, mens man har et kort stop i trafikken.

Nem kaleche kan skabe bøvl
Med taget nede bliver udsynet bagud dog kraftigt indskrænket, da det placerer sig som en stor enhed bag bagsædet. Er man kun to i bilen, kan det være en fordel at montere den medfølgende windbreaker, der dæmper turbulensen ved forsæderne betydeligt.
Bagagerummets størrelse afhænger af, om taget er oppe eller nede. Men man skal selv flytte et skillerum i bagagerummet, og har man først gjort bagagerummet stort, kan man ikke få taget ned, før man igen har sat skillerummet på plads. Man skal derfor beslutte sig på forhånd, om man vil køre åbent, eller om man vil udnytte bagagerummet optimalt.
En sjov detalje finder man ved nøglen: Holder man låseknappen inde i lang tid, lukker bilens tag, selvom bilen holder parkeret. På samme måde kan man åbne taget via knappen på nøglen, når man nærmer sig bilen. Så er den klar til sommerkørsel.

Hvordan kører Mini Cabrio?
I vores testbil er der monteret en firecylindret benzinmotor med turbolader. Det er en toliters motor, der yder 231 hk, og som har et maksimalt moment på 380 Nm. Det er ret meget og også forklaringen på, at bilen føles ret hurtig.
Den accelererer fra nul til 100 km/t på bare 6,4 sekunder, og selvom det nok er noget langsommere med taget åbent, er det netop her, at man for alvor mærker bilens potentiale. Det er en hurtig bil!
Men på et område har vi alligevel svært ved at blive imponeret. For nok er benzinmotorens samarbejde med den selvskiftende dobbeltkoblingsgearkasse godt afstemt, men efter at have oplevet elbilernes sømløse acceleration bliver man en smule forundret over de små skifteryk, der trods alt kan mærkes, når man lader bilen få frit løb.

Ukomfortabel undervogn
Her mærker man, at dette trods alt er teknikken fra i går, og at benzinmotoren har svært ved at imponere i samme grad, som det man oplever med en moderne elbil.
På et andet område mærker man også forskellen: Fabrikken stiller 14 km. pr liter i udsigt, og selvom vi ikke havde problemer med at nå så langt på literen, så kræver det stadig ret hyppige besøg på tanken, da man kun kan køre omkring 500-600 km på en tankfuld.
Køredynamisk er Mini Cabriolet en køreglad bil, man hurtigt bliver dus med. Men affjedringen er hård og ukomfortabel, og den lever ikke op til den oplevelse, man normalt vil forbinde med en komfortabel kørsel i en åben bil. Her kunne som minimum et sæt justerbare støddæmpere have været rare at have med i købet.

Gode assistentsystemer
I denne udgave med XL-pakke får man også det Mini kalder Driving Assistent Plus, som er en adaptiv fartpilot med tilhørende vognbaneassistent. De dele fungerer virkelig godt, og man har let ved at aktivere det hele fra rattet.
Her mærker man, at Mini er en del af BMW-koncernen, hvorfra denne teknik er udviklet. Får man lyst til at slå den alarm fra, som advarer, hvis man kører hurtigere, end det bilen tror er fartgrænsen (det er ikke altid det rigtige niveau, bilen kender), så foregår det ved blot et langt tryk på SET-knappen på rattet.
Samme metode benyttes, når alarmen skal genaktiveres. Ikke noget med at rode i mange menuer, og det er prisværdigt, at Mini på den måde tænker på en let og ubesværet betjening af bilen.
Det er nu ikke, fordi der ikke er mange punkter i menuerne på skærmen i midten, men dem kan hygge sig med, mens man holder stille. Her kan man f.eks. ændre mellem en række forskellige temaer, der både ændrer opsætningen af skærmen og stemningsbelysningen i kabinen.
Der er mange indstillingsmuligheder i øvrigt, og også her mærker man, at Mini og BMW er en ingeniørdrevet bilkoncern.

Garantien halter efter
2025-udgaven er ikke ændret meget, siden denne anden generation så dagens lys i 2009. Største ændringer ses ved instrumentbordet, der nu matcher den nye generation af elbiler, ligesom for- og baglygter har fået nyeste LED-teknik.
Der er således ikke tale om en helt ny model, og man skal snarere se denne udgave af Mini Cabriolet som et sidste farvel til den benzindrevne udgave, før en elektrisk version dukker op. Helt præcist hvornår det sker, ved vi dog ikke på nuværende tidspunkt. Men Mini er i gang med en udfasning af benzinmotorerne til fordel for eldrevne biler, så ingen tvivl om at en sådan nok skal komme.
Mini Cabriolet sælges i Danmark med en toårig fabriksgaranti, som dermed ikke lever op til FDMs mindstekrav, som er fem år og 150.000 km.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks
