Mini Cooper SE – lille facelift på el-Mini
Motors vurdering
Mini Cooper
- Design
- Motor
- Køreegenskaber
- Rækkevidde
- Lynladning
- Pladsforhold
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (Brutto/netto) 33/- kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt184 hk
-
Moment270 Nm
-
Topfart150 km/t.
-
Acc. (0-100)7,3 sek.
-
Køreklar vægt1.440 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum211 liter
-
Akselafstand250 cm
-
Officiel rækkevidde234 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:382 cm B:173 cm H:141 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,10 kr./km
- Målt rækkevidde 190 km
Mini er en bil, man vælger for glimtet i forlygterne. Også når vi taler om den elektriske variant, der også har et mini-batteri og derfor en begrænset rækkevidde.
Vi kørte således 190 km på vores motorvejstest med 110 km/t., og det er fint for bilstørrelsen, men ikke imponerende, hvis man er kørende sælger. Mini Cooper SE er derimod velegnet som bybil eller kortere pendling til arbejde.
Mere udfordrende er det, at vores lynladningstest hos Ionity viste, at vi blot havde fået tilført 11 kWh efter 15 minutter svarende til cirka 50-60 km, efter 30 minutter havde vi fået 22 kWh. Så der er tale om en stabil, men langsom ladehastighed på cirka 45 kW.
Dermed er det ikke kun den korte rækkevidde på batteriet, der er en udfordring, men også muligheden for hurtigt at forlænge rækkevidden på farten.
Hvordan kører Mini Cooper SE?
Mini køber man for at få et smil på læberne. Elbiler er normalt tunge, men det lille batteri gør her, at bilen er forholdsvis let. Den køreklare vægt er 1.440 kg, og det er med til, at bilen føles frisk på vejen i forhold til andre elbiler.
En af årsagerne er, at batteripakken er placeret i bilens bund under bagsædet og mellem forsæderne. Så selvom den er løftet to cm i forhold til de øvrige Minier, er vægten placeret lavt, og det er kombineret med et direkte styretøj, og derfor kører Minien stadig sjovt.
Accelerationen er kraftig, dog uden at man falder bagover. 0-100 km/t. klares på godt syv sekunder, og det gør den rap i trafikken. Også fordi der ligesom i øvrige elbiler ikke er gearskift under accelerationen, så den både er nem at køre og reagerer tjept på speederen.
Hvad er nyt på Mini Cooper SE?
Modellen har netop fået sit andet facelift, og det forventes, at en afløser stadig er to-tre år ude i fremtiden. Faceliftet er mest synligt på kølerhjelmen, hvor BMW’s e-logo nu er fjernet.
Inde i kabinen er der den forandring, at rattet har fået bedre knapbetjening, der både er lettere at betjene og ser mere moderne ud. Desværre er trykskærmens facon ikke ændret. I stedet for en smal skærm, havde det været smart med et mere kvadratisk format. Skærmen er placeret i en stor rund cirkel, der skal minde om den oprindelige Minis speedometer, men det ser ikke så smart ud, som det nok er tænkt.
Faceliftet har heller ikke påvirket bilens praktiske egenskaber. Mini er meget mini i kabinen, det gælder især bagsædet, der er mest til shopping-poser, og hvor benpladsen er meget begrænset. Tillige er bagagerummet på 211 liter, også kun marginalt større end i en mikrobil.
Hvis formålet er at finde en energieffektiv elbil med lang rækkevidde, så rammer Mini ikke plet. Men vil du gerne køre elektrisk og samtidig have en bil med kant i designet og involverende køreegenskaber, så er Mini Cooper SE et godt bud.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.