Mini Countryman kører i et sving på en landevej
Biltest

Mini Countryman – Hverken bilen er prisen er mini

Countryman er største model i Mini-familien. Den rummer fem personer, har et stort bagagerum og er på den måde langt fra en traditionel Mini. Prisen er også alt andet end mini!
Mini Countryman set bagfra, mens den kører i et sving på en landevej

Motors vurdering

Mini Countryman

El
527.738 kr.
  • Udstyr
  • Design
  • Rækkevidde
  • Pris
  • Modelprogram
  • Modelprogram
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    En elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 67/65 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.940 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    460 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Officiel rækkevidde
    462 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:443 cm B:184 cm H:166 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,55 kr./km
  • Målt rækkevidde 370 km

Sikkerhed

2024
Luk

I den store Countryman har Mini-idéen fået vokseværk, og bilen føles derfor på slet ikke minimal. Men omvendt svømmer man heller ikke i plads, og det virker derfor, som om Countryman sætter sig lidt mellem to stole: Hverken rigtig stor eller rigtig Mini.

Bilen er udviklet på samme platform som f.eks. BMW iX2 og fås både som benzinbil og som elbil. Som elbil begynder priserne ved 385.000 kr., men modelprogrammet er ret uoverskueligt, idet man både skal tilkøbe designudstyr og funktionelt udstyr i pakker med sjove navne.

Det gør det svært at finde frem til den kombination, der bedst passer til ens behov, og det er også med til at øge den endelige pris på bilen betydeligt. Således koster denne testbil, der har fået en XL-pakke og en JCW-pakke hele 527.000 kr. – det er en pris, der ikke rigtig længere giver mening.

Førerplads i en Mini Countryman
Førerpladsen er typisk for Mini orienteret omkring et centralt rundt display, hvor alle informationer om bilen kan aflæses. Heldigvis er der også et lille headup-display på en vippeskærm foran rattet.

Hvad indeholder udstyrspakkerne?

XL-pakken købes som en samlet enhed og omfatter primært funktionelt udstyr som alarm, komfortadgang, anhængertræk, panoramaglastag, bagagerumsnet, tonede bagruder, spejle med automatisk antiblænding, elektrisk sædeindstilling med hukommelse, interiørkamera, LED-forlygter med udvidet indhold, fjernlysassistent, Driving Assistant Professional, Parking Assistant Plus, Harman Kardon surround sound-system, MINI Head-Up Display, trådløs opladning af mobilen, MINI navigation samt en ekstra kraftig indbygget batterilader på 22 kW.

JCW-pakken er en pakke, der er skabt for at give bilen et udtryk, der matcher modellerne fra John Cooper Works, som er det tuningsfirma, Mini traditionelt samarbejder med. Pakken gør ikke Countryman til en egentlig JCW-model, men giver den et udtryk, der minder om den egentlige JCW-model, der kan købes separat.

JCW-pakken omfatter her 20“-fælge i designet JCW Flag spoke 2-tone Jet Black, indtræk i sort Vescin-kunstlæder med JCW-logo, JCW-sportsrat med varme, sort tag, særlige JCW-sportsbremser og JCW-sportssæder samt en række øvrige specielle JCW-detaljer.

Rund infoskærm i en Mini Countryman
Skærmen i midten er en rund OLED-skærm med et usædvanligt skarpt billede. Dens design kan ændres mellem flere stilarter, så man kan finde det udtryk, man bedst synes om. Alle menuer er på dansk.

Hvordan kører Mini Countryman?

Køreindtrykket er overraskende positivt i denne udgave med John Cooper Works-trim i styretøj og undervogn og med sine 20”-hjul. Det kom faktisk lidt bag på os, for ved vores første møde med bilen i en mere almindelig udgave med sportsundervogn, føltes affjedringen en del hårdere, hvilket trak ned i det samlede køreindtryk.

Men i denne udgave er undervognen meget mere begavet opsat, og det klæder bilen. Vi blev derfor glade for at køre i den.

Den gode oplevelse af undervognen blev yderligere løftet op af køreassistenterne, der er meget velfungerende, og som bygger på teknikken fra BMW, som jo ejer Mini. Også kabinens indretning med den store, runde OLED-skærm i midten er både en sjov og brugbar gimmick.

Derudover er det store soltag af den type, der kan åbnes. Det giver både åbent og lukket et godt miljø inde i bilen.

Stofdetalje på bunden af rattet i en Mini Courntryman
I denne udgave er der tilkøbt en John Cooper Works-udstyrspakke, der bl.a. omfatter dette rat, særlige sæder, store hjul og store bremser.

Hvor langt kan Mini Countryman køre på en opladning?

Fabrikken stiller en rækkevidde på 462 km i udsigt, og under vores test på motorvejen nåede vi 370 km ved 20 grader. Den målte rækkevidde modsvarer, at man kan forvente at køre omkring 310 km, når temperaturen er faldet til nul grader.

Forskellen skyldes, at bilen her bruger en del af energien fra batteriet på at holde både batteri og kabine varm. De 370 km om sommeren er noget kortere end fabrikstallet, der stiller 462 km i udsigt, hvilket skyldes, at vi kører med konstant 110 km/t, og så får man ikke den samme energimæssig fordel som under den officielle WLTP-måling.

Bagsæderne i en Mini Countryman
Bagsædepladsen er god for en Mini at være, men er i øvrigt ikke specielt imponerende, bilens dimensioner taget i betragtning.

Hvor hurtigt kan Mini Countryman oplades igen?

Mini Countryman kan lades ret hurtigt hjemme med 22 kW (tre faser), og kan så lades op på tre timer, hvis den er helt afladet, og hvis man har en ladeboks, der understøtter 22 kW-opladning. Med en mere almindelig 11 kW-ladeboks tager en opladning i stedet seks timer.

På farten kan bilen ifølge fabrikken DC-lades med op til 130 kW. Derved kan den på en halv time oplades fra 10 til 80 procent. Vores test af bilen viste, at den også i praksis lader rimeligt.

Efter et kvarter fik vi tilført energi, der modsvarer 170 km motorvejskørsel om sommeren, og efter en halv time fik vi, hvad der svarer til 275 km på batteriet. Det er en gennemsnitlig ladeeffekt på lige omkring 100 kW efter en halv time, og det er en rimelig værdi, der gør bilen egnet til længere køreture.

Bagagerum med blå kufferti i en Mini Countryman. Ryglæn på det ene bagsæde er lagt ned.
Bagagerummet er på 460 liter og er dermed rimeligt i størrelsen. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i tre dele, og man kan dermed let udvide bagagepladsen.

Er Mini Countryman et godt køb?

Selvom køreoplevelsen og designet taler for Mini Countryman, ender vi samlet set med at være en smule tilbageholdende med vores karakter til bilen. Det skyldes, at prisen desværre er stukket helt af: Så selvom Countryman fås fra 385.000 kr., koster denne testbil langt over en halv million kroner.

Set i det lys virker den nye, og noget billigere, Mini Aceman derfor som en mere rendyrket elektrisk Mini, der giver den brugsværdi, som den helt lille Mini Cooper savner, og som man ganske vist også får her i denne Countryman, men til en alt for høj pris.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her