Mini JCW – Ekstrem pris på meget lille bil

Motors vurdering
Mini Cooper
- Lyd
- Kabine
- Køreegenskaber
- Pris
- Plads
- Ikke fem års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning147 g/km
-
Effekt231 hk
-
Moment380 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)6,1 sek.
-
Køreklar vægt1.405 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum210 liter
-
Akselafstand250 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:388 cm B:174 cm H:145 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 7,70 kr./km
Mini burde egentlig hedde Mikro eller Mini Mikro, for pladsen i bilen er mindre end mange af mikroklassens tidligere storsælgere. Charmen har modellen dog fortsat, og selv med det seneste facelift kan Mini få smilet frem i én, når man går hen mod den.
Testbilen er topmodellen med benzinmotor, og heftige benzinbiler er nærmest ramt af samme prisstigninger som chokolade og kaffe. Godt 666.000 kr. koster topmodellen John Cooper Works med den største udstyrspakke. Det er lige til at få kaffen galt i halsen. Chokoladen ditto.
Men priserne er steget markant på specialbiler. Eksempelvis koster en VW Golf GTI det samme. Og selvom den både er større og hurtigere, er det stadig et udtryk for, at priserne ikke er, som de plejede at være.

Hvordan kører Mini JCW?
Ud over charmen er køreegenskaberne essentielle i valget af topudgaven af Mini. Med 231 hk er den ikke hurtig som en elbil, men den flytter sig markant nok i accelerationen, og lydbilledet forstærker oplevelsen og giver illusionen af en hurtig bil.
Der er ikke manuelt gear, så gearskiftene går helt automatisk. Ligesom i en gokart har du kun to pedaler at betjene under kørslen.
Køreprogrammerne, der også ændrer den visuelle stil på den runde OLED-skærm midt i kabinen, kalder Mini for Experiences. Og ud over den lidt kiksede Whoo-hooo-lyd ved aktivering af Go-Kart-oplevelsen, forvandles bilen med kraftigere acceleration og en mere fast og rå køreoplevelse.
John Cooper Works – forkortet JCW – er også en fast og mere hårdkogt oplevelse. Navnet trækker på den oprindelige Minis mest succesrige tuningsfirma, der lavede rallybiler, som vandt klassesejre overalt, og især var dominerende i Rally Monte Carlo.
Bilens lille aftryk på asfalten og gode balance gjorde den svær at slå på de snoede franske bjergveje lige nord for Monaco. Og der er stadig lidt rallystemning i kabinen, når motoren trækker hårdt, og undervognen ditto støder underlagets ujævnheder godt op i mellemgulvet. Den har en tydelig DNA-profil, og det er givetvis her, vandende deles: Nogle vil elske det, og andre vil helt sikkert betakke sig.

Skal man vælge en Mini JCW?
Den nye kabinestil hos Mini er fed. Der er brugt fine materialer, og ved centerstykket er den store OLED-skærm placeret midt i kabinen. Opløsningen er høj, designet har mange flotte visninger, og der er indbygget Android Auto og Apple CarPlay.
Eneste lidt skuffende oplevelse er headup-displayet, der vises på en tynd plastskærm og ikke på selve forruden.
Der er lækre lædersæder, som støtter godt, køreoplevelsen er dynamisk, og med et tryk på en boost-knap kan du få ekstra acceleration. Men der er ikke meget plads på bagsædet, bagagerummet er nærmere til en kabinekuffert end en rejsekuffert, og prisen er voldsom.
Så er du ikke blevet forelsket i modellen, skal du styre sikkert udenom – og overvej evt. modellen med elmotor i stedet. Så sparer du godt 300.000 kr.!
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks
