Mitsubishi Lancer forfra
Biltest

Mitsubishi Lancer - ufortjent ukendt

Med nyudviklet dieselmotor og godt med udstyr bør Mitsubishi Lancer træde ud af anonymiteten i Golf-klassen.
Mitsubishi Lancer bagfra

Motors vurdering

Mitsubishi Lancer Sportback

19,2 km/l
Diesel
256.675 kr.
  • Udstyr
  • Motor
  • Tre års garanti
  • Ukendt gensalgsværdi
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.8 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    136 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    204 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,1 sek.

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 4,00 kr./km
Luk

Mitsubishi er efterhånden blevet et mere sjældent bilmærke på de danske veje, og en variant som denne femdørsudgave af Lancer-familien er selvsagt særlig sjælden.

Alligevel er den værd at se nærmere på, for selvom den er ukendt, så er den bestemt ikke dårlig. Mitsubishi er helt bevidst om sin position, og det har fået den danske importør til at satse på en veludstyret version til en gunstig pris – skal bilen kunne sælges, skal den byde på mere end konkurrenterne.

Og vist er der meget godt udstyr i Lancer, og samlet set må Lancer betegnes som en yderst veludstyret bil, når man sammenligner med niveauet for blot et par år siden. Men konkurrenterne sover jo ikke i timen, så Lancer er ikke markant bedre udstyret end mange af de biler, man ellers kan købe i dag.

Vi har prøvekørt udgaven med den nye 1.8-liters-dieselmotor, som Mitsubishi selv har udviklet. Og mærker man konkurrenterne puste i nakken, når vi taler om udstyr, så er der stor afstand, når talen falder på motoren. Med den nye 1.8-liters-motor har Mitsu­bishi introduceret en ny teknologi, som dels byder på bedre trækkraft, dels mindre forbrug.

Mitsubishi Lancer skærm
Et indbygget navigationsanlæg med radio og håndfri telefonopkobling (bluetooth) fås som eftermonteret udstyr til 14.423 kr.

Geniale detaljer

Forklaringen på denne udvikling ligger langt inde i motorens konstruktion, hvor bl.a. en mekanisme varierer ventilernes åbningshøjde afhængigt af motoromdrejningerne. Sammen med et indsprøjtningssystem, der leverer brændstoffet med op til 2.000 bar og helt op til ni indsprøjtningssekvenser pr. forbrændingsslag, giver det et maksimalt drejningsmoment på hele 300 Nm ved 2.000 omdrejninger – markant mere, end mange dieselmotorer på to liter leverer.

Og så har Mitsubishi opfundet en anden genial detalje: Motoren er konstrueret, så krumtappens centerlinje er forskudt i forhold til stemplets centerlinje. Det betyder, at plejlstangen står lodret, når forbrændingen er på sit højeste – en løsning, der nedsætter den indre friktion med op mod 20 procent. Alt andet lige noget, der medfører flere km pr. liter brændstof.

Lancer Sportback kan køre 19,2 km pr. liter, og under vores test landede vi på 16,1 km/l – o.k. uden at være prangende.

Lancer Sportback er et fint alternativ for dem, der søger en bil i Golf-klassen. Prisen er attraktiv, og med bilens gode brugsværdi i form af en rummelig kabine og et lettilgængeligt bagagerum er den en overvejelse værd. Skal det ikke nødvendigvis være med dieselmotor, kan Lancer Sportback fås fra godt 200.000 kr.

Lancer set bagfra
Lancer Sportback er en femdørsudgave af den almindelige Lancer. Med dieselmotor er den et godt alternativ for dem, der ikke vil have en af de biler, der holder på hvert gadehjørne.