Nissan Juke – Opdateret designer-SUV
Motors vurdering
Nissan Juke
- Trykskærm
- Udstyr
- Pris
- Motorlyd
- Udsyn
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning108 g/km
-
Effekt143 hk
-
Moment148 Nm
-
Topfart166 km/t.
-
Acc. (0-100)10,1 sek.
-
Køreklar vægt1.371 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum354 liter
-
Akselafstand264 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12
-
MålL:421 cm B:180 cm H:159 cm
Motors tal
- Målt forbrug 19 km/l
- Beregnet økonomi 4,30 kr./km
Hvor Nissan Qashqai længe har været et hit i Danmark, har den mindre Juke været knap så populær. Designet har været en af årsagerne, for Juke har skilt sig klart ud i mængden og ikke været så mainstream som Qashqai.
Men da anden generation af Juke kom for seks år siden, blev det outrerede design dæmpet lidt. Det gjorde måske mere spiselig for flere, men samtidig fjernede det lidt af bilens særkende.
Bilen beholdt dog i store træk de samme proportioner, og det betyder, at udsynet er ganske ringe i den lille SUV med dens små sideruder og en stor stolpe mellem bagdør og bagagerumsklap.
Hvad koster Nissan Juke?
Prisen på testbilen med hybridmotor og N-Connecta-udstyr er 320.000 kr., og det er mange penge, når de elektriske alternativer i samme bilstørrelse er 50.000 kr. billigere.
Hybridudgaven er også en lidt dyr variant af Juke. Vælger du i stedet den mindste benzinmotor, koster den 270.000 kr. med samme udstyrsniveau og automatgear. Det vil koste lidt ekstra ved tanken, men du får en stor besparelse ved anskaffelsen.
Hybridmotoren gør, at man kører længere på literen end med en klassisk benzinbil, så her er der lidt at spare. Både på ejerafgiften og på tanken. Vi kørte 19 km/l ved blandet kørsel, hvilket er pænt for biltypen uden at være prangende.
Men gearkassen er af CVT-typen, og det betyder, at omdrejningerne på motoren ikke følger hastigheden, men ønsket om at ændre hastighed. Så vil du accelerere, kommer der en kraftigere motorbrummen med næsten konstant høje omdrejninger, og her oplevede vi, at motoren støjede en del.
Ny trykskærm – men uden Google
Nissan har et tæt samarbejde med Renault, og størrelsesmæssigt matcher den Captur-modellen. Dog er Juke lidt mindre børnevenlig i kabinen, og især de små bagruder gør bagsædet lidt mere klaustrofobisk. Juke er mere en bil for dem, der ikke har fået børn, eller hvor børnene er flyttet hjemmefra.
Nyt i den seneste udgave af Juke er en skærm til betjening af bilens underholdningssystem og navigationsanlæg. Nissan har i mange år haft lidt kedelige skærme med lav opløsning, men den nye 12”-skærm har trådløs Android Auto og Apple CarPlay.
Men der er ikke GAS – eller Google Automotive System – indbygget i skærmen, som man ser på den nye Nissan Qashqai, og det er ærgerligt, fordi netop GAS giver en mere intuitiv brugerflade.
Skal man vælge en Nissan Juke?
Hybridudgaven af Juke virker ikke optimal. På udstyrssiden kan man kun vælge basisudstyret Acenta og mellemudstyret N-Connecta, som testbilen har. På begge udstyrsniveauer savner vi adaptiv fartpilot, der kun fås på topmodellerne Tekna og N-Sport, som ikke fås med denne hybridmotor.
Så hvis man vil have nyeste assistent-teknologi, skal man vælge hybriddriften fra. Det kunne man også vælge at gøre, fordi samspillet mellem motor og gearkasse ikke fungerer optimalt.
Juke er en bil som ikke imponerer nok, til at den skiller sig ud i klassen med små SUV-modeller. Og man bør enten prøve den større Qashqai eller en konkurrent som Renault Captur, før man vælger at købe en Juke.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks