Gul Nissan Juke kører på landevej med træer i baggrunden
Biltest

Nissan Juke – Opdateret designer-SUV

Nissan har opdateret mini-SUV'en Juke, der kom på markedet med et kontroversielt design i 2010. Anden generation fra 2019 blev lidt mere normal at se på, og nu har den særligt indvendigt fået flere nyheder.
Gul Nissan Juke set bagfra, mens den kører på landevej med træer i baggrunden

Motors vurdering

Nissan Juke

20,8 km/l
Hybrid
318.560 kr.
  • Trykskærm
  • Udstyr
  • Pris
  • Motorlyd
  • Udsyn
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    108 g/km
  • Effekt
    143 hk
  • Moment
    148 Nm
  • Topfart
    166 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.371 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    354 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
  • Mål
    L:421 cm B:180 cm H:159 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 4,30 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Hvor Nissan Qashqai længe har været et hit i Danmark, har den mindre Juke været knap så populær. Designet har været en af årsagerne, for Juke har skilt sig klart ud i mængden og ikke været så mainstream som Qashqai.

Men da anden generation af Juke kom for seks år siden, blev det outrerede design dæmpet lidt. Det gjorde måske mere spiselig for flere, men samtidig fjernede det lidt af bilens særkende.

Bilen beholdt dog i store træk de samme proportioner, og det betyder, at udsynet er ganske ringe i den lille SUV med dens små sideruder og en stor stolpe mellem bagdør og bagagerumsklap.

Førerpladsen i en Nissan Juke
Instrumentskærmen i testbilen er opgraderet fra 7” til 10”. Det giver en lækrere visning af data samt mulighed for stor kortvisning i midten. Der er gode knapper til betjening af den adaptive fartpilot på den venstre side af rattet.

Hvad koster Nissan Juke?

Prisen på testbilen med hybridmotor og N-Connecta-udstyr er 320.000 kr., og det er mange penge, når de elektriske alternativer i samme bilstørrelse er 50.000 kr. billigere.

Hybridudgaven er også en lidt dyr variant af Juke. Vælger du i stedet den mindste benzinmotor, koster den 270.000 kr. med samme udstyrsniveau og automatgear. Det vil koste lidt ekstra ved tanken, men du får en stor besparelse ved anskaffelsen.

Hybridmotoren gør, at man kører længere på literen end med en klassisk benzinbil, så her er der lidt at spare. Både på ejerafgiften og på tanken. Vi kørte 19 km/l ved blandet kørsel, hvilket er pænt for biltypen uden at være prangende.

Men gearkassen er af CVT-typen, og det betyder, at omdrejningerne på motoren ikke følger hastigheden, men ønsket om at ændre hastighed. Så vil du accelerere, kommer der en kraftigere motorbrummen med næsten konstant høje omdrejninger, og her oplevede vi, at motoren støjede en del.

Bagsæde i en Nissan Juke
Bagsædet er ikke Jukes største styrke. Bagruderne er lidt små og højt placeret, og kabinen er ganske mørk. Der er heller ikke overvældende med benplads eller friskluftdyser til bagsædepassagererne.

Ny trykskærm – men uden Google

Nissan har et tæt samarbejde med Renault, og størrelsesmæssigt matcher den Captur-modellen. Dog er Juke lidt mindre børnevenlig i kabinen, og især de små bagruder gør bagsædet lidt mere klaustrofobisk. Juke er mere en bil for dem, der ikke har fået børn, eller hvor børnene er flyttet hjemmefra.

Nyt i den seneste udgave af Juke er en skærm til betjening af bilens underholdningssystem og navigationsanlæg. Nissan har i mange år haft lidt kedelige skærme med lav opløsning, men den nye 12”-skærm har trådløs Android Auto og Apple CarPlay.

Men der er ikke GAS – eller Google Automotive System – indbygget i skærmen, som man ser på den nye Nissan Qashqai, og det er ærgerligt, fordi netop GAS giver en mere intuitiv brugerflade.

Bagagerum med blå kuffert i en Nissan Juke

Skal man vælge en Nissan Juke?

Hybridudgaven af Juke virker ikke optimal. På udstyrssiden kan man kun vælge basisudstyret Acenta og mellemudstyret N-Connecta, som testbilen har. På begge udstyrsniveauer savner vi adaptiv fartpilot, der kun fås på topmodellerne Tekna og N-Sport, som ikke fås med denne hybridmotor.

Så hvis man vil have nyeste assistent-teknologi, skal man vælge hybriddriften fra. Det kunne man også vælge at gøre, fordi samspillet mellem motor og gearkasse ikke fungerer optimalt.

Juke er en bil som ikke imponerer nok, til at den skiller sig ud i klassen med små SUV-modeller. Og man bør enten prøve den større Qashqai eller en konkurrent som Renault Captur, før man vælger at købe en Juke.  

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve