Omoda 5 EV – Når en lav pris ikke er nok
Omoda 5 EV
- Udstyr
- Plads
- Komfort
- Ladetid
- Rækkevidde
- Køreegenskaber
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 64/61 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment340 Nm
-
Topfart172 km/t.
-
Acc. (0-100)7,6 sek.
-
Køreklar vægt1.710 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum380 liter
-
Akselafstand263 cm
-
Officiel rækkevidde402 km
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 3 / 12Bilgaranti: maks. 150.000 km. Batterigaranti 8 år / 160.000 km
-
MålL:442 cm B:183 cm H:159 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,40 kr./km
- Målt rækkevidde 330 km
En mellemstor SUV med et væld af udstyr til en pris lige under 240.000 kr. Det er et slagtilbud, og det kommer fra endnu et nyt bilmærke i Danmark: Omoda.
Mærket er en del af den store kinesiske Cherry-gruppe, men herhjemme associeres navnet nok mere med et vaskemiddel, og det passer godt til bilen.
For Omoda 5 EV løser ligesom vaskepulver et behov uden at fremkalde de store følelser. Den kan transportere dig fra A til B, kabinen er ganske rummelig, og køreegenskaberne er både komfortable og uinspirerende.
Hvordan kører Omoda 5?
F.eks. er styretøjet uden følelse, og det mærkes ved de medfølgende styreassistenter, der virker nervøse og er lidt irriterende at køre med.
Dog fungerede den adaptive fartpilot fint, og når man ser på udstyrslisten, så bliver man imponeret. Der er både elektrisk glastag, el-justerbare lædersæder, sædevarme både for og bag, 360-graderskamera, et Sony-lydsystem og et væld af assistentsystemer af varierende kvalitet.
Omoda 5 EV har også en bakbremse og en blindvinkelalarm. Og via den store 12”-trykskærm er der også trådløs Android Auto og Apple CarPlay. Sidstnævnte havde vi dog en del bøvl med, idet vi flere gange mistede kontakten mellem bil og mobil. Med et fysisk kabel gik det bedre.
Hvor langt kører Omoda på en opladning?
Batteriet i Omoda er på 61 kWh netto. Det giver en officiel rækkevidde på 402 km. Under FDMs motorvejstest målte vi en rækkevidde på 330 km om sommeren, svarende til 275 km ved nul grader.
Det er en rimelig effektivitet i forhold til bilens størrelse, men rækkevidden er ikke lang, og udfordringen er opladningen. For selvom om de fleste opladninger ofte foregår hjemme, så kan Omoda kun lade med op til 80 kW på en hurtiglader.
Lynladning med over 100 kW må man altså drømme om. Og selvom den reelt lader længe med 80 kW, så kommer der ikke meget strøm og dermed rækkevidde på. Efter 15 minutter havde vi fået strøm til 110 km motorvejskørsel (20 kWh) og efter en halv time var det sneget op på 210 km (39 kWh). Det er ikke imponerende.
Kig på konkurrenterne trods skarp pris
Omoda 5 EV kan altså kun bruges på længere ture, hvis du er indstillet på længere ladepauser. Men hvis du ofte kører langt, bør du se efter en anden model.
Ladestikket er i øvrigt gemt bag en luge i forenden, der åbnes inde fra kabinen, og hvor der er propper på alle stik. Det er lidt svært at komme til og at se ladestikket og dermed ikke en optimal løsning.
Er du faldet for det høje udstyrsniveau og pladsen i forhold til prisen, kan Omoda 5 EV være interessant. Men vær opmærksom på, at bagagerummet er relativt lille, og når man tager samtlige omkostninger med i bilbudgettet, så er Omoda kun få øre billigere pr. kilometer end f.eks. den markant bedre Skoda Elroq, som vandt FDMs seneste gruppetest i denne klasse.
Nogle gange kan selv vaskepulver købes for billigt.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.