Opel Astra forfra
Biltest

Opel Astra - billig at købe, ikke at eje

Købsprisen på Opel Astra er blandt de lave i klassen, men den er dyr at eje i længden. Astra kører forbilledligt.
Opel Astra bagfra

Motors vurdering

Opel Astra

21,7 km/l
Diesel
281.080 kr.
  • Motor
  • Sæder
  • Køreegenskaber
  • Udsyn
  • Ikke tre års garanti
  • Igangsætning
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,7 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    121 g/km
  • Effekt
    125 hk
  • Moment
    280 Nm
  • Topfart
    192 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.503 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    500 liter

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 4,00 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Opel har filet på prisen for Astra og er dermed blandt de billigste i klassen. Det kan enten omsættes til en konkret besparelse eller til mere udstyr. Sidstnævnte er let, da Opel tilbyder en udstyrsliste, der er længere end det, vi normalt ser i klassen.

Trods den lave pris har fabrikken valgt at udstyre bilen med 17-tommer-hjul i stedet for 16-tommer-, som de tre øvrige har, og som er normalt i klassen. De store hjul giver fremragende køreegenskaber – ikke mindst på FDM Jyllandsringen, hvor Astra kunne køre markant hurtigere under manøvrerne end de tre andre. Også på lande- og motorvej har Astra et vejgreb, der giver et stort smil på personen bag rattet. Astra er simpelthen en rar bil at køre under alle omstændigheder.

Under bykørsel kunne vi notere os, at Astra nu er eneste bil i feltet uden den indbyggede stop-start-funktion, der kobler motoren fra, når man holder stille. Om det var den funktion eller de noget større dæk, der resulterede i et noget højere brændstofforbrug, er ikke til at sige, men faktum er, at Astra var den bil i feltet, der havde det højeste forbrug.

Opel Astra kabine
Man sidder godt bag rattet i Astra, og der er masser af fralægningspladser. Men antallet af stort set ens knapper i midterkonsollen vil nok forvirre de fleste i starten.

Stort bagagerum

Motoren virker da også oplagt, og den trækker fint fra bunden, så man godt kan holde lave omdrejninger hele tiden. Kun ved igangsætning voldte den besvær, og alle på testholdet oplevede indimellem, at bilen gik i stå under igangsætning. Nuvel, det kan man lære, men det er alligevel irriterende, når det sker.

Opel Astra er ikke udstyret med automatisk stop-start-funktion. Lidt ærgerligt, for netop denne funktion starter automatisk motoren med det samme, hvis motoren går ud under igangsætning.

Pladsmæssigt er Astra – set fra bagsædet – i midterfeltet, og der er fornuftig knæplads. Der er dog hverken midterarmlæn eller elruder ved bagsædet, og det trækker ned.

Bagagerummet er stort, og et smart gardin over bagagen er let at manøvrere. Under gulvet findes en stor „kælder” med en stor aluskinne, der kan holde styr på bagagen.

Vi savner et lodret sikkerhedsnet mellem bagagerum og kabine. Det skal tilkøbes for 2.900 kroner. Det bør altså være standard i disse biler.

Brugsmæssigt er Astra gennemtænkt med et let betjent vandret rullegardin over bagagen. Bagsædets ryglæn er let at folde frem, hvorved længden af bagagerummet øges fra 98 til 164 cm.

Sammenfattende vil vi anbefale Astra til dem, der sætter særlig pris på køreegenskaber og pris, men som ikke lægger afgørende vægt på komforten ved bagsædet.