Peugeot 107 - bedste pendlerbil i mikroklassen

Motors vurdering
Peugeot 107
- Motor
- Forbrug
- Kørekomfort
- Bagageplads
- Bagsædeplads
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1,0 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning106 g/km
-
Effekt68 hk
-
Topfart157 km/t.
-
Acc. (0-100)13,7 sek.
-
Køreklar vægt880 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum139 liter
-
Akselafstand234 cm
-
MålL:343 cm B:163 cm H:147 cm
Motors tal
- Målt forbrug 22 km/l
- Beregnet økonomi 2,00 kr./km
Den lille Peugeot 107 er i denne test repræsentant for trillingebilerne Peugeot 107, Citroën C1 og Toyota Aygo. De har alle samme teknik og stort set samme udstyrsniveau. ESC er standard på alle udgaver af 107 og C1, mens Toyota tilbyder modeller uden – lad være med at købe sådan en!
Vi har tidligere haft Peugeot 107 med i en gruppetest, og dengang vandt den knebent over Hyundai i10. Nu er billedet vendt takket være ændrede priser og udstyr. Men forskellene er stadig små, og Peugeot 107 er uden tvivl den af de tre biler, der kører bedst. Den har større dæk, der sikrer et godt fodfæste i alle situationer, og den har en motor, der på trods af sine kun tre cylindre formår at trække perlende rent på en meget overbevisende facon. Og så er den mest økonomisk – både hvad angår benzinforbrug og de øvrige udgiftsposter.
Bag rattet er 107 knap så overbevisende. Man sidder ikke specielt godt i sæderne, der mangler ordentlig støtte, og højre knæ generes af den brede midterkonsol med det store varme- og ventilationsaggregat. Ved bagsædet er der kun to sikkerhedsseler, og både hoved- og knæpladsen er kneben. Sideruderne kan kun stilles på klem.
Bagagerummet på kun 139 liter – næsten 100 liter mindre end i Hyundai i10 – er det største minus ved bilen. Bagsædet kan dog foldes forover i to trin, og det hjælper lidt, hvis man er færre end fire i bilen.

Utrolig letkørt
På FDM Sjællandsringen er 107 i sit es, og den er utrolig letkørt. Når man når grænserne, skrider bilen en smule, hvorefter ESC-systemet griber markant ind. På lande- og motorvej nyder man den relativt støjsvage motor.
Peugeot 107 har et flot udstyrsniveau med læderrat og fjernbetjent centrallås som standard. Det er et stort plus i hverdagen. Der er kun én motorvariant og kun ét udstyrsniveau, hvis bilen skal have fem døre. Som den eneste i gruppen kan man bestille bilen med et selvskiftende gearsystem, som i praksis fungerer som et automatgear. Det gør 107 interessant for dem, der kører meget i myldretiden og derfor har mange gearskifter p.g.a. køkørsel.
