Peugeot 107 havde sjove køreegenskaber på FDM Sjællandsringen
Biltest

Peugeot 107 - bedste pendlerbil i mikroklassen

Gode og sikre køreegenskaber er sammen med et lavt forbrug med til at gøre 107 til en dejlig pendlerbil. Men det kniber med selve brugsværdien.
Peugeot 107 set fra siden

Motors vurdering

Peugeot 107

22,2 km/l
Benzin
103.670 kr.
  • Motor
  • Forbrug
  • Kørekomfort
  • Bagageplads
  • Bagsædeplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,0 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    106 g/km
  • Effekt
    68 hk
  • Topfart
    157 km/t.
  • Acc. (0-100)
    13,7 sek.
  • Køreklar vægt
    880 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    139 liter
  • Akselafstand
    234 cm
  • Mål
    L:343 cm B:163 cm H:147 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 22 km/l
  • Beregnet økonomi 2,00 kr./km

Sikkerhed

2005
Luk

Den lille Peugeot 107 er i denne test repræsentant for trillingebilerne Peugeot 107, Citroën C1 og Toyota Aygo. De har alle samme teknik og stort set samme udstyrsniveau. ESC er standard på alle udgaver af 107 og C1, mens Toyota tilbyder modeller uden – lad være med at købe sådan en!

Vi har tidligere haft Peugeot 107 med i en gruppetest, og dengang vandt den knebent over Hyundai i10. Nu er billedet vendt takket være ændrede priser og udstyr. Men forskellene er stadig små, og Peugeot 107 er uden tvivl den af de tre biler, der kører bedst. Den har større dæk, der sikrer et godt fodfæste i alle situationer, og den har en motor, der på trods af sine kun tre cylindre formår at trække perlende rent på en meget overbevisende facon. Og så er den mest økonomisk – både hvad angår benzinforbrug og de øvrige udgiftsposter.

Bag rattet er 107 knap så overbevisende. Man sidder ikke specielt godt i sæderne, der mangler ordentlig støtte, og højre knæ generes af den brede midterkonsol med det store varme- og ventilationsaggregat. Ved bagsædet er der kun to sikkerhedsseler, og både hoved- og knæpladsen er kneben. Sideruderne kan kun stilles på klem.

Bagagerummet på kun 139 liter – næsten 100 liter mindre end i Hyundai i10 – er det største minus ved bilen. Bagsædet kan dog foldes forover i to trin, og det hjælper lidt, hvis man er færre end fire i bilen.

Kabinen i Peugeot 107 er enkel i sin form.
Førerpladsen er enkel i sin form. Læderrat er standard – det er flot! Den atypiske regulering af varme- og ventilationsanlæg fylder meget i bredden og generer knæet 

Utrolig letkørt

På FDM Sjællandsringen er 107 i sit es, og den er utrolig letkørt. Når man når grænserne, skrider bilen en smule, hvorefter ESC-systemet griber markant ind. På lande- og motorvej nyder man den relativt støjsvage motor.

Peugeot 107 har et flot udstyrsniveau med læderrat og fjernbetjent centrallås som standard. Det er et stort plus i hverdagen. Der er kun én motorvariant og kun ét udstyrsniveau, hvis bilen skal have fem døre. Som den eneste i gruppen kan man bestille bilen med et selvskiftende gearsystem, som i praksis fungerer som et automatgear. Det gør 107 interessant for dem, der kører meget i myldretiden og derfor har mange gearskifter p.g.a. køkørsel.

Peugeot 107 har et bagagerum på kun 129 liter
En høj kant og en lille åbning gør det svært at få større ting ned i bagagerummet. Under gulv findes rigtigt reservehjul. Todelt bagsæderyg.