Peugeot 2008 set forfra
Biltest

Peugeot 2008 - større, sikrere og sjovere

Den nye Peugeot 2008 rammer lige ned i et af de mest hotte bilsegmenter. Det omfatter de små SUV’ere, der er smarte biler med god brugsværdi og lækker teknik. I forhold til forgængeren er alt forbedret, og den nye 2008’er fremstår som et helt moderne og godt køb.
Peugeot 2008

Motors vurdering

Peugeot 2008

17,2 km/l
Benzin
256.490 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Instrumentbord
  • Plads til ben og fødder (førerplads)
  • Lille rat
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    131 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    230 Nm
  • Topfart
    196 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.328 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    434 liter
  • Akselafstand
    261 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:430 cm B:177 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,15 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Den nye Peugeot 2008 er guf for dem, der er på udkig efter en familiebil til ca. 250.000 kroner, og som godt må have lidt mere af alt det, der gør bilen flot, praktisk og lækker i hverdagen.

2008 er netop kommet i en helt ny generation, og der er tale om en bil, der tilhører det hastigt voksende B-SUV segment, og det er populært sagt minibiler, der er pustet op, så de fylder mere i både højde, bredde og længde. Peugeot 2008 er således bygget over den ligeledes nye Peugeot 208, der netop er kåret som årets bil i Europa.

Der er tale om en høj og praktisk bil, der i særdeleshed lokker med gode ind- og udstigningsforhold og en kørestilling, der giver et godt overblik over trafikken. Men der er også mange andre smarte finesser ved 2008.

Læs også: Test af Ford Puma - smart, sportslig og høj

Førersæde Peugeot 2008
Førerpladsen i 2008 er kendetegnet ved det lille rat og instrumenthuset, der er placeret, så man skal se det hen over rattet. Det lille rat kræver lidt tilvænning, før man ved, at selv små bevægelser på rattet medfører ret store kursændringer

Trecylindret turbomotor

Motorprogrammet i 2008 omfatter både benzin- og dieseludgaver foruden en selvstændig elbil. Den bil vi her har set nærmere på er forsynet med en trecylindret benzinmotor på 1.2 liter med turbolader. Den er ikke udstyret med smarte løsninger som hybridteknik eller cylinderfrakobling, men den trækker fint, og virker rigelig til bilen. Det er udgaven med 130 hk, vi har set nærmere på, men den findes også i en udgave med 100 hk, som man nok skal prøve grundigt før et eventuelt køb.

Ved motorvejskørsel opleves motoren komfortabel i sit lydbillede, og kun ved acceleration fra lave motoromdrejninger, føles den lille motor en smule grov i lyden.

VIDEO: Se mere om Peugeot 2008

Vi målte benzinforbruget over en strækning med blandet kørsel, og her kørte Peugeot 2008 16,6 km/liter, hvilket er tæt på fabrikstallets 17,2 km pr. liter.

Der er en mulighed for at købe Peugeot 2008 med automatgear. Et meget vellykket ottetrins automatgear koster 30.000 kroner ekstra, og selv om det er mange penge, så kan vi hilse og sige, at den gearkasse er pengene værd. Med automatgear springer 2008 et niveau op ad komfortstigen, så man virkelig kan cruise afsted uden besvær. Men det er naturligvis et spørgsmål om økonomi og behov.

Bagsæde Peugeot 2008
Der er overraskende god plads ved bagsædet, hvilket gælder både loiftshøjden og pladsen til fødder og knæ. Vi savnmer dog friskluftdyser til bagsædet

Meget komfortabel kørsel

Køreindtrykket efterlader generelt en glad bilist. Komforten er overraskende god, og kørsel over vejbump og lignende foregår uproblematisk, ja faktisk ligefrem komfortabelt.

Vi tog 2008 med på en tur på de mindre landeveje på Sjælland samt til FDM Sjællandsringen. Her udviste 2008 igen en karakter, der mere går i retning af komfort end sport. På banen oplevede vi en komfort-orienteret køretilstand med ret stor krængning og en tydelig understyring, når det går stærkt. 2008 klarede dog en dobbelt undvigemanøvre uden problemer.

Straks når det indbyggede antiudskridningssystem kunne fornemme situationens alvor, bremsede bilen lynhurtigt bilens hjul individuelt ned, så der ikke bliver problemer. Det er ikke en særlig sportslig måde at gribe situationen an på, men sikkerheden fastholdes på et højt niveau, og det er trods alt det vigtigste.

Mens 2008 altså ikke brillerer ved sine præstationer, når det går stærkt gennem sving og kurver, så vinder den alligevel i hverdagens mere rolige køreprogrammer. Bilen føles rolig i sine bevægelser, og når man først har vænnet sig til det lille rat, foregår kørslen i det hele taget meget komfortabelt og ganske behageligt.

Peugeot 2008 har en fin indbygget nødbremse. Den testede vi også, og den kunne nå at bremse helt op ved hastigheder op til 60 km/t. Det er flot, og da systemet er suppleret med en meget tydelig advarsel med både lyd og lys, vil man i praksis blot opdage faren og styre udenom. Men det er godt at vide, at der altid er et vist sikkerhedsnet spændt ud under en.

Nødbremsen er af den type, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister, og den er vurderet af Euro NCAP, der på den baggrund har uddelt de maksimale fem stjerner til bilen.

Peugeot 2008 indefra
De flotte alu-lignende knapper under skærmen er lette at se og lette at betjene. Det samme kan man desværre ikke sige om touch-knapperne ovenover til sædevarmen

God indretning

Pladsen i 2008 er vokset betydeligt i forhold til den gamle model. Det skyldes særligt en akselafstand, der er vokset med hele seks cm. Et enkelt sted opleves forandringerne dog ikke som et fremskridt, og det gælder ved førerpladsen, hvor der er kneben plads til knæ og fødder, og det kan for nogle være irriterende. Det er i hvert fald noget, man skal afprøve godt før et eventuelt køb.

Bagsædepladsen er derimod rigtig fin – her får to voksne fin plads. Bagagerummene er målt i liter ikke overvældende, men bunden kan placeres i to højder, hvilket øger brugsværdien betydeligt. Læssekanten i 2008 stadig rimelig, men er slet ikke så lav som i den gamle 2008’er, der ikke var helt så SUV-agtig som denne nye generation.

Peugeot 2008
Der er kommet kopholdere mellem sæderne og foran gearstangen er der et separat rum til mobiltelefonen. Trådløs opladning kan tilkøbes for 3.500 kr.

Motors anbefalinger

Konklusionen af testen er, at hvis man lægger vægt på god plads og masser af komfort, så er Peugeot 2008 et godt valg.

Peugeot 2008 fås i flere udstyrsversioner, og det er vores anbefaling, at man helt klart skal vælge denne testede Allure Tech-udgave. Den koster som udgangspunkt 256.490 og det er så med bakkamera, adaptiv fartpilot og p-sensorer. Tillagt nøglefri adgang og metallak, som vi vil anbefale, lander den sammenlignelige pris på 269.490 kr.

Når vi regner på alle udgifterne ved at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km, lander prisen på et niveau, der modsvarer 3,15 kr. pr. km. Det er inklusive en service- og reparationsaftale over fem år og 100.000 km, der til en vis grad kompenserer for et noget middelmådig fabriksgaranti på bare to år.

Set i det lys er også økonomien på et niveau, der tegner et godt billede af den nye Peugeot 2008.