Peugeot 208 bagfra
Biltest

Peugeot 208 - bedste bagsæde

Der er godt med plads ved bagsædet i den rummelig minibil Peugeot 208. Motoren er uden turbo, men den trækker alligevel fint.
Peugeot 208 fra siden

Motors vurdering

Peugeot 208

22,2 km/l
Benzin
166.670 kr.
  • Kabineplads
  • Udstyr
  • Gearskift
  • Ikke 3 års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    104 g/km
  • Effekt
    82 hk
  • Moment
    118 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.168 kg
  • Maks. påhængsvægt
    820 kg
  • Bagagerum
    325 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Mål
    L:397 cm B:174 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 2,56 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Peugeot 208 har fået en hård opgave med at følge op på den succes, både 206 og 207 har fået i Danmark, men salgstallene viser, at det faktisk er lykkedes. Det er dog et lidt anderledes koncept, den nye 208 følger, og allerede ved førerpladsen bemærker man et meget lille rat med instrumenterne placeret, så man skal se dem hen over rattet. Om det er godt eller skidt, afhænger af førerens højde, men det lille rat giver i alle tilfælde en lidt sportslig kørestil, man lige skal vænne sig til.

Midterkonsollen er præget af en stor berøringsfølsom skærm, som kan styre radio, tripcomputer og den standardmonterede bluetooth-telefonforbindelse. Og tilkøber man navigationsanlæg til 6.000 kr., er det også her, det foregår. Sæderne byder på god siddekomfort både for og bag, og generelt er kabinepladsen meget fin. 208 har fartpilot som standard, men vi savner derimod gode fralægningspladser og ordentlige kopholdere. Bagagerummet er pænt stort og flot beklædt. Under gulvet er der et lille rum med lappekit.

Peugeot 208 kabine
Førerpladsen er præget af det lille rat med instrumenterne placeret, så man ser dem hen over rattet. Der er delte meninger om den konstruktion – lidt afhængigt af førerens højde.

Kringlet gearskift

På den tekniske side byder 208 på en nykonstrueret trecylindret benzinmotor på 1.2 liter, men uden turbolader. Den arbejder fint – særligt ved motorvejsfart – og har hele tiden en meget karakteristisk trecylindret lyd. Til motoren hører en femtrins manuel gearkasse. Den er på ingen måde lige så vellykket som motoren. Gearskiftene er langsommelige og upræcise. Ved 130 km/t. kører motoren rundt med hele 4.000 omdrejninger, og det er meget, men motorstøjen er heldigvis godt afskærmet. Til gengæld gør de mange omdrejninger ikke noget godt for benzinforbruget, der er testens næsthøjeste – måske også et resultat af, at Peugeot 208 er eneste bil i feltet uden stop-start-system.

Peugeot 208 skærm
Den store berøringsfølsomme skærm i midterkonsollen styrer radio, telefon, tripcomputer og også navigationsanlæg, hvis det er tilkøbt.

Må trække op til 820 kg

Sammenlignet med de populære 100.000-kroners biler har denne bilklasse den fordel, at de alle må trække en påhængsvogn. Renault Clio må med sine 1.200 kg trække mest, og Peugeot må trække 820 kg. Ford Fiesta må trække 900 kg, mens Kia Rio må trække 800 kg. Det gør det muligt at køre med både havetrailer og en mindre telt- eller campingvogn.

Køreegenskaberne i 208 er generelt godmodige, og på FDM Jyllandsringen gjorde bilen det godt. Sæderne yder dog ikke megen sidestøtte, så man føler, man er på vej ud af sædet, længe inden bilen giver op. Ved en kraftig undvigemanøvre griber ESC-systemet kraftigt ind og får bilen på ret kurs og hastigheden bragt ned.

Peugeot 208 dashboard
Speedometeret er noget gnidret og svært at aflæse. Heldigvis er hastigheden også vist med store tal i midten af instrumenthuset.