Peugeot 208 set forfra
Biltest

Peugeot 208 – Sportslig minibil

Førerpladsen i Peugeot 208 skiller sig markant ud fra konkurrenterne med et lille rat og et lækkert udformet instrumentbord. På den måde føles bilen ret sportslig.
Peugeot 208 set bagfra

Motors vurdering

Peugeot 208

19,6 km/l
Benzin
199.990 kr.
  • Instrumentbord
  • Motor
  • Komfort
  • Motorstøj
  • Betjening af fartpilot
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    115 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.195 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    311 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:406 cm B:177 cm H:144 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 2,75 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Den lille Peugeot er populær i Danmark, og efter at have kørt i den i lang tid forstår man det godt. Førerpladsen er rigtig flot udformet med inspirerende former og gode materialer, og køreegenskaberne er i top med en sprød turbomotor med god speederrespons og en rar og komfortabel undervogn.

De seks gear matcher fint motorens karakter, og giver man den gas, ledsages det hele af en tydelig motorlyd, som man ligefrem kan komme til at holde af, for den forsvinder heldigvis, når den ønskede fart er nået.

Det lille rat kan sikkert dele vandene: Nogle elsker fornemmelsen af et lille og lavt rat, som man ser instrumenterne henover, mens andre hellere vil have et traditionelt rat, man ser instrumenterne igennem.

Instrumentbordet er lækkert i denne variant.
Instrumentbordet er lækkert i denne variant. Bemærk rattets form – det ser sporty ud, og det er så lille, at man ser instrumenterne hen over det.

Hvordan kører Peugeot 208?

Man kan dog ikke fratage bilen dens dynamiske sjæl, og man nyder at køre bilen hele tiden. Dette underbygges af den gode støjdæmpning, der holder både dæk- og motorstøj nede.

På minussiden står en lidt kringlet betjening af fartpiloten fra en stilk bag rattet, og desværre kan man til denne udstyrsvariant ikke tilkøbe en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende. Vil man have en sådan, skal man vælge en anden udstyrsvariant i 208-familien, og det bør man overveje, da en adaptiv fartpilot også medfører en bedre nødbremse end den, vi her har testet til middelkarakter.

Der er Apple CarPlay og Android Auto, der kobles op med kabel, og det fungerer godt, og lyden er god. Alt i alt kan 208 fint måle sig med de bedste biler i klassen.

Skærmen er højt placeret og har danske menuer.
Skærmen er højt placeret og har danske menuer. Der er indbygget Apple CarPlay og Android Auto samt DAB+. Det er lidt besværligt at styre klimaanlæg mm. fra skærmen, idet man først skal trykke på et felt i siden af skærmen, og det kan fjerne fokus fra trafikken. Bakkamera er standard, og man kan ikke bestille denne udstyrsvariant med yderligere udstyr.

Hvor god er nødbremsen i Peugeot 208?

Vi testede nødbremsen på FDM Jyllandsringen ved at køre bilen hen mod en pude, der skal simulere en holdende bil, man har overset. Alle udgaver af Peugeot 208 har en nødbremse, og den fungerede da også ved at advare først, og derefter bremse af sig selv, hvis man ikke gør noget. Problemet er blot, at det kun lykkedes for bilen at standse helt op før en kollision ved hastigheder op til 45 km/t.

Det er ikke på niveau med de bedste på markedet, men naturligvis bedre, end hvis der slet ikke havde været en nødbremse. Ved højere hastigheder advares man stadig, og bilen bremser også, men kan altså blot ikke nå at bremse helt op.

Peugeot 208 fås dog med to niveauer af nødbremser, hvor den anden bremser op til en højere hastighed, ligesom den kan bremse for cykler og fodgængere dag og nat. Den fås til enkelte udstyrsversioner som ekstraudstyr, og er standard på topudgaverne. Det er vores anbefaling, at man går efter en udgave med den bedre nødbremse, gerne sammen med den sikkerhedspakke, der også inkluderer en adaptiv fartpilot.

Vi testede også, om denne udgave af Peugeot 208 selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring som f.eks. et barn bag bilen, og det kan den desværre ikke.

Alle udgaver af 208 har som standard en vejbaneassistent, der afhængig af indstillingen enten advarer, hvis man er på vej ud over kantlinjerne af vognbanen, eller hjælper med at fastholde bilen i vognbanen. Advarsel for biler i den blinde vinkel fås i øjeblikket kun til topudgaven, GT.

Bagagerummet er enkelt, men der er en fin, dyb bund.
Bagagerummet er enkelt, men der er en fin, dyb bund. Bagsædets ryglæn er todelt.

Hvad koster en km i en Peugeot 208?

Vi har også regnet på, hvad det koster at holde denne udgave af Peugeot 208 kørende i fem år og 100.000 km. Det lander samlet set på et beløb på blot 55.000 kr. om året, eller hvad der svarer til 2,75 kr. pr. km.

Det er prisen taget i betragtning ikke så billigt, som man skulle tro. Det skyldes primært, at prisen på en service- og reparationsaftale ligger i den dyre ende. Den koster 599 kr. pr. måned, og det trækker udgiftsniveauet op.

Vi kørte i gennemsnit 19 km pr. liter under vores test, og det er dette forbrug, der er lagt ind i beregningerne.

Peugeot sælges med en garanti på blot to år.

Se video om Peugeot 208:

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve