Peugeot 308 SW - fodboldtrænerens drømmebil
Motors vurdering
Peugeot 308 SW
- Udstyr
- Nødbremse
- Pladsforhold
- Økonomi
- Fralægningsplads
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning112 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment370 Nm
-
Acc. (0-100)8,6 sek.
-
Køreklar vægt1.561 kg
-
Maks. påhængsvægt1.400 kg
-
Bagagerum660 liter
-
Akselafstand273 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:459 cm B:186 cm H:147 cm
Motors tal
- Målt forbrug 20 km/l
- Beregnet økonomi 4,45 kr./km
Hurtige ben, adrætte svingegenskaber og styrke kendetegner – ligesom en god fodboldspiller – også topversionen af Peugeot 308 SW. Kombineret med et nærmest gigantisk bagagerum på hele 660 liter og god benplads til ungdomsspillerne på bagsædet er den som skabt til fritidstrænerens behov.
Den har endda navigationsanlæg som standard, så trænerens hoved ikke skal jonglere med at underholde teenagere, udtænke spilstrategier og samtidig finde vej til Hovedløse IF’s kunstbaner.
Efter seneste fald i registreringsafgift er topversionerne blevet mere interessante, og det gælder også for Peugeots GT Line. Træneren kan glæde sig over alcantara-sæder med både varme og massage, lækre designdetaljer i kabinen, herunder en del røde syninger, der giver kabinen kant.
Hurtig på de første meter
Toliters dieselmotoren er vitterligt vellykket. Den spiller op med et stærkt bundtræk og har samtidig overskud til en acceleration, når det kræves. Vi kørte 20 km/l under Motors forbrugsmåling, hvor der køres pænt.
Men selv ved hverdagskørsel, der også indeholder motorvejsstræk med 130 km/t., holdt den forbruget på 17 km/l. Det er fornuftigt. Samtidig er sekstrins automatgearkassen et godt match til motoren, uanset om man kører blidt, eller man ønsker at være hurtig på de første meter.
Lidt ærgerligt er det, at den adaptive fartpilot, der automatisk holder afstand til bilerne foran, er ekstraudstyr til 11.000 kr. For den fungerer helt ned til stilstand, og selvom den nogle gange reagerer lidt sent, når andre biler skifter vognbane, er den god til at aflaste chaufføren.
GT Line-versionen af 308 SW er et multitalent i forhold til køreegenskaber. Affjedringen er sporsikker, hvilket er behageligt på de længere ture, og ikke mere fast afstemt, end at du kan komme frisk frem efter en lang køretur. Det hjælper de gode sportssæder også til.
Peugeot har meget små rat, hvilket giver en hurtig reaktion, hvis du vil ændre retning. Det fungerer godt i byen og på landevejene, men på motorvejen skal man være påpasselig med hænderne, når det bare går lige ud.
Skrammer i kabinen
På turen til nabobyens stadion opdager du det ikke, men når du skal på langtur, er det et par uhensigtsmæssigheder i 308 kabinen. Som mange andre franske bilmodeller er kopholderen ikke velplaceret, og der er kun én. Fedt for sælgeren og pendleren, men ikke når familien skal på bilferie.
Fralægningspladsen er i det hele taget ikke god, eneste sted til mobilen er foran gearstangen, men her er kontakterne til sædevarmen også placeret. Så du skal flytte mobilen for at ændre på sædevarmen. Det er en ommer.
Det gælder også for speedometeret, som Peugeot desværre ikke har ændret i forbindelse med faceliftet, der kom sidste år. Det er lille, det er gnidret, og du bliver nødt til at bruge den simple kørecomputers digitale speedometer. Det betyder, at du bl.a. ikke kan se rækkevidden på tanken.
Hård tackling i sidste minut
I forbindelse med faceliftet fik Peugeot 308 den vigtige nødbremse. Eller rettere: nogle varianter fik nødbremsen. Det gælder naturligvis for topmodellen.
Men alle basismotorerne, som Peugeot kører kampagne på, har ikke nødbremse som standard, og det skjuler Peugeot godt. For det fremgår ikke af prislisterne, der ellers indeholder over 70 linjer med forskellige udstyrsdetaljer, herunder 23 der er sikkerhedsrelaterede. Så overvejer du 308 i en anden udstyrsvariant, skal du spørge ind til nødbremsen hos forhandleren.
Det er ikke kun topmodellerne hos Peugeot, der er blevet billigere. Det er de såkaldte premium-mærkers modeller også. Så selvom der ikke er alcantarasæder eller navigation, kan du få en Audi A4, BMW 3-serie eller en Mercedes-Benz C-klasse til samme vejledende udsalgspris.
Og det gør det svært betingelsesløst at anbefale Peugeots topudgave af 308-modellen. For nok kan den lave en fræk finte, men den spiller stadig kun i superligaen, hvor de andre modeller spiller i Champions League.