Peugeot 308 SW forfra
Biltest

Peugeot 308 SW - klar til oprykning

Med ny turbomotor og et velfungerende automatgear føles Peugeot 308 SW, som om den er vokset en hel klasse.
Peugeot 308 SW bagfra

Motors vurdering

Peugeot 308

20,4 km/l
Benzin
344.770 kr.
  • Plads
  • Motor/gear
  • Køreegenskaber
  • Ikke tre års garanti
  • Nødbremse ej std.
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    114 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    230 Nm
  • Topfart
    204 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,5 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    660 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 3,95 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Peugeot 308 blev sidste år kåret til Car of the Year i Europa. Siden er motorprogrammet opdateret, og med denne nye 1.2-liters turbomotor med bare tre cylindre er bilen også kommet med i top på det motortekniske niveau.

Som noget nyt fås denne motor nu med et traditionelt sekstrins automatgear. Den nye gearkasse koster 25.000 kr., og den er alle pengene værd. Ikke mindst sammen med den ihærdige turbomotor, der trods sin beskedne størrelse virker fuldt ud tilstrækkelig til den store bil.

Motoren har et drejningsmoment på hele 230 Nm allerede ved 1.750 o/min., og dermed har man masser af kræfter til rådighed, selvom gearkassen hele tiden sørger for lave motoromdrejningstal. Vil man alligevel have mere damp i motorrummet, kan man på let vis selv tage over og vælge gear via de store skiftegreb bag rattet.

Vi kørte i snit 17 km/l benzin – fabrikken nåede i EU-tes­ten op over 20. Det er o.k.

Peugeot 308 SW kabine
Instrumenterne er placeret over det lille rat. Man skal vænne sig til det, men særligt det digitale spee-dometer i midten er vellykket.

Masser af udstyr

Vi har prøvet motor og gearkasse i en stationcarudgave af 308. Den kombination fås i udstyrsniveauerne Active og Allure – sidstnævnte koster 33.000 kr. ekstra. For det beløb får man for- og baglygter af LED-typen. De er glimrende og ser flotte ud. Derudover får man en række flotte detaljer i kabinen, men ellers er den største forskel, at man kun til Allure kan tilkøbe en sikkerhedspakke med automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot. Den koster kun 5.000 kr., og den bør man vælge. Men forvent ikke for meget af fartpiloten. Den er god til at justere farten i små intervaller på motorvej, men skal der pludselig bremses på f.eks. en landevej, slår systemet fra og beder føreren om at tage over. Der må Peugeot gerne skrue op for ambitionerne.

Ellers er bilen veludstyret med en stor mængde komfort­udstyr, der er med til at hæve oplevelsen af bilen betydeligt.

Som stationcar er 308 blevet en velvoksen familiebil med god plads ved både for- og bagsæde. Særligt er vi glade for loftshøjden ved bagsædet. Bagagerummet rummer enorme 660 liter. I denne udstyrsversion er der indfældet et par solide aluskinner i gulvet, og det gør det let at fastgøre bagage og tilbehør.

På den måde er Peugeot 308 SW Allure en vellykket familiebil med vægten fint fordelt mellem plads, komfort, sport og sikkerhed. Denne udgave af 308 SW må i øvrigt trække op til 1.200 kg.

Peugeot 308 SW bagagerum
Bagklappen åbner op til svimlende 660 l. Der er to fine aluskinner i gulvet, hvorved bagage og tilbehør let kan sikres under kørslen.